/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hej kloge statistikere ;-)
Fra : bluesky
Vist : 747 gange
500 point
Dato : 10-12-10 14:37

Min kone sidder lige med denne udfordring og for at sikre en ordentlig belønning kommer det på min profil

Hej statistikere
Jeg har en lille statistisk udfordring
Jeg vil gerne belyse at der er en statistisk signifikant øget sandsynlighed for at have diarré når man får sondeernæring – ikke målt pr. patient, men pr. dage indlagt.
Antal journaler inkluderet:    111
Antal dage indlagt:    2860
Der 2241 dage uden sondeernæring (78,4 %)
Der var 619 dage med sondeernæring (21,6 %)
I gruppen af dage uden sonde var der 55 dage med diarré, hvilket svarer til 2,45 % af tiden.
I gruppen af dage med sondeernæring var der 84 dage med diarré hvilket svarer til 13,8 % af tiden.

Dette er en opsummering af de data jeg har indsamlet
Har overvejet en chi test – men mener denne kun tager i betragtning om en patient får diarré eller ej
– ikke hvor mange dage denne varer.
Kan der anvendes en uparret -test, og i så fald hvordan skal den konstrueres
Som jeg ser det er antal dage indlagt populationens størrelse og forekomsten af diarré mit udfald
Jeg skal sammenligne 2 populationer: Dem med og uden sonde.
Rå data findes i følgende format:

nr Antal dage indlagt   Sonde ernæring   Diarré sonde   Diarré uden sonde
1   40   7    2    4
2   12   -    -    -
3   15   -    -    -
4   50   - -    8
5   17   -    -    -
6   31   -    -    2
7   50   -    -    2
8   16   -    -    1
9   49   -    -    -
10   30   30    1    -
11   27   -    -    -
12   15   15    1    -

Håber virkelig på at der er nogen der kan hjælpe ?

Bluesky´s kone

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-10 15:06

Husk lige at med statistik kan man få de mest utrolige resultater og hovedsageligt falke svar hvis man bare leder efter signifikante statistiske sammenhænge. Signifikansnivauet angiver jo sandsynligheden for at tage fejl.

Der skal en ordentlig velbegrundet teoretisk udredning til for sammenhængen,r man kan tillægge det nogen værdi.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 10-12-10 18:18

Hejsa,

Der er blevet udarbejdet en overordentlig grundig teoretisk udredning. Spørgsmålet gik på hvilken model der er bedst anvendelig til at belyse den øgede forekomst.

Og det svarede du jo ikke på

Bluesky`s kone

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-10 21:06

Citat
at der er en statistisk signifikant øget sandsynlighed for at have diarré når man får sondeernæring –

Et sidespring herfra.
Har selv passet mange patienter der fik sondemad...og JA det passer

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 14-12-10 11:55

Hejsa

Da der desværre ikke er kommet et svar på spørgsmålet annuleres dette ;-(

Bluesky

Annuller spørgsmålet
Fra : bluesky

Dato : 14-12-10 11:55

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål