/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Rotere billede på netværk
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 767 gange
100 point
Dato : 10-12-10 08:22

Vi har vores fotoalbum liggende på en netværksharddisk. Det har indtil nu fungeret fint. Men nu kommer der en meddelelse, hver gang vi forsøger at rotere et billede (højreklik og roter med eller mod uret). Meddelelsen er: "Du kan ikke rotere dette billede. Filen er muligvis i brug, åbnet af et andet program eller også er enten filen eller mappen skrivebeskyttet". Der er ikke ændret på noget - problemet er pludselig opstået.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-12-10 08:58

Prøv at sluk for det hele, og tænd så de enkelte enheder én ad gangen.

En eller anden enhed har "fat" i det pågældende billede, og det "opløses" først, når der er "slukket".

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 10-12-10 09:02

Det er samtlige billeder, i alle mapper, der ikke kan roteres.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-10 09:51

Der er i princippet to måder at fremvise og rotere på.
Den smarte er at din fremvisningsenhed downloader billedet midlertidigt og anbringer det i RAM på enheden. Så kan det vises, roteres og gøres ved, uden at der ændres noget ved den oprindelige netværksfil.

Den anden sølle måde er ved direkte arbejde på netværksfilen. Så kan man intet ændre uden rettighed eller hvis den er beskyttet.

Du skriver ikke hvad du bruger til at vise billederne. Hvis det er en computer, kan det være ændring i programmets indstilling eller mindre disponibel ram, som gør forandringen. Installation af nyt program eller opdatering, kan have beslaglagt mere ram.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 10-12-10 10:02

Ja, det er på en almindelig stationær og en bærbar billederne vises i almindelige mapper/stifinder. Når man højreklikker på billederne der, plejer man at kunne rotere billederne. Men ikke nu. Når billedet åbnes med det almindelig billedfremvisningsprogram, kan man normalt også dreje billedet der. Billedet bliverdrejet, men når programmet lukkes, kommer der en meddelelse om, at der er opstået et ukendt problem med at gemme billdet. Der er ikke installeret nye programmer på nogen af computerne eller tilføjet/ændret på hardwaren.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-12-10 12:05

Du skal have sat fuld kontrol over filer på netværksdisken

Del denne mappe på netværket og Tillad netværksbrugere at ændre min filer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-10 12:12

Lykken er at vide hvad der er normalt. Sådan skrev Inge og Steen for 50 år siden.

Det gælder stadig.
Du får ingen fornuftigt svar ved at skrive "almindelig billedfremvisningsprogram".

Hvis du vil have at vide præcis hvad du skal gøre, må du også være mere præcis med information om , netværk, styresystem og fremvisningsprogram.
Det der er normalt for dig er måske ukendt for andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-10 13:28

Højreklik på mappen med billederne > egenskaber > sikkerhed > så kan du måske ændre tilladelser.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 10-12-10 17:11

Jeg åbner billedet med Windows Fotofremviser. Jeg ændret tilladelser til Fuld kontrol for alle og klikket anvend og OK. Men når jeg går ind igen er alle markeringer væk igen.

Annuller spørgsmålet
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 01-01-11 01:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål