/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
reperation af morsø brædeovn
Fra : lham
Vist : 2139 gange
100 point
Dato : 09-12-10 11:37

udgået model ( 1985) morsø brændeovn type1Bo

http://www.morsoe.com/Default.aspx?AreaID=1

eller morsoe.com og så produkter og udgåede produkter og1Bo

på den øverste del af ovnen altså ikke selve brændekammeret er der faldet nogle støbejernsstumper af.
Kan man lime dem fast uden fare for kulilte ?
jeg forestiller mig ovn kit eller måske sort silicone

http://www.stickwithusltd.co.uk/silicone-sealants/everbuild-sealants/heatmate-silicone-temp-resistant-to-300a-c/prod_93.html

helst svar fra nogen der har erfaring med lignende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-10 11:43

Citat
helst svar fra nogen der har erfaring med lignende

Det har din skorstensfejer - så forhør dig hos ham - han skal alligevel acceptere løsningen.....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-12-10 11:55

refi
det er i et fritidhus og skorstensfejeren kommer ikke før juli-derfor ville vi godt have lavet en måske provisorisk løsning -skulle han ikke godkende det er det jo bare en ommer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-10 12:01

Han har da et telefonnummer

Hvorfor tage nogen chancer.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-12-10 12:16

Nederst på denne side:
http://www.morsoe.com/Default.aspx?AreaID=1
-er der både e-mail og telefonnummer til de som har produceret brændeovnen. Så kan du få det rigtige svar.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-12-10 15:21

stilkene
dit link er faktisk det samme som jeg selv avfører i mit spørgsmål

morsø jernstøberi vil selvfølgelig snakke røv............serne for at få os til at købe en nyere model men den gamle er rigtig flot og kostede i følge tidligere ejer rigtig mange penge

derfor uvildige svar ønskes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-10 15:47

Netop derfor din skorstensfejer:

Han får INGEN kommision
Han er ligeglad med mærket (blot den er godkendt)
Han tænker KUN sikkerhed (du er jo allerede kunde)
I den sidste ende SKAL han alligevel godkende arbejdet.

HAN sidder på MAGTEN

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-10 08:03

Hvis det kun er overdelen der er i stykker og ikke selve brændeovnen/brændkammeret der er i stykker er det da helt ok at prøve at lime nogle stumper fast. Men hvordan skulle der kunne være fare for kulilte ?? Det forstår jeg ikke rigtig. Ilden i ovnen skal jo bruge en masse luft/ilt som den suger ind i ovnen gennem div luftspjæld vha træk/opdrift af varm luft i skorstenen. En lille utæthed ved feks lågen eller lign vil jo fungerer som et ekstra luftspjæld hvor ovnen trækker luft ind. En lille utæthed i afgangsrør kan måske give lidt røg ved optænding , men når der er rigtig ild vil røgen blive suget ovenud, med mindre der er problemer med træk i skorstenen. Mvh brændeovnsbruger i 25 år

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-12-10 08:54

amlupo
det lyder sandsynligt-kommer til at tænke på at indianere i gamle dage ikke havde skorsten ud over aftrækket gennem tophullet i teltet. De dødsulykker med folk der slæber grillem indendørs i regnvejr kunne vel så være undgået hvis et vindue havdee stået på klem i stuen og et vindue helt åbent på første sal ?
Du har ret i at det der sker er lidt røg der siver ud ved optænding.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 10-12-10 10:21

Du kan ikke sammenligne en havegrill i stuen med en brændeovn Grillen er jo ikke tilsluttet nogen skorsten........ Den skal blive udenfor. Har selv haft sådan en af de gamle morsø ovne, den kunne tage nogle pænt lange stykker træ

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 13-12-10 06:37

Tak for svaret amlupo.
Vi prøver med lidt "lim" og så må skorstensfejeren se på det næste gang fejning og vores ophold deroppe falder sammen.