/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
formular testamente
Fra : jensviggo
Vist : 5667 gange
50 point
Dato : 09-12-10 11:12

så er jeg på herrens mark igen

jeg har nu prøvet at hente et formular vedrr. testamente.
er der nogen der ved /kan hjælpe med at finde dette her på kandu,.

med venlig hilsen naboen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-10 11:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-10 12:11

Nu bliver jeg forvirret,
jeg mener at have læst, at man nu skal have en notar til at godkende et testamente?

Det med de to vidner, er det ikke forældet??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-10 12:45

SvendGiversen

Notartestamente
Notaren er typisk en jurist med tilknytning til det lokale dommerkontor.
Notaren er ikke behjælpelig med at udforme selve testamentet. Når man opretter testamente for notaren, bliver testamentet indført i et register over notartestamenter. Man sikrer sig således, at
testamentet altid vil komme for dagens lys, og at de ønsker, man har udtrykt i testamentet, bliver opfyldt. Testamentet skal foreligge i to eksemplarer. Testator beholder originalen, og kopien indgår i registeret over testamenter.
Når man henvender sig til notaren for at få registreret sit testamente, vil notaren først og fremmest sikre sig testators identitet. Man kan f.eks. forevise pas eller førerbevis.
Notaren vil også sikre sig, at testator er ved sin fornufts fulde brug.

Vidnetestamente
Ønsker man ikke at oprette testamente for notaren, eller er man forhindret heri, kan man oprette testamente overfor to vidner.

Følgende betingelser skal være opfyldt for, at testamentet er gyldigt:
• Testator skal være ved sin fornufts fulde brug.
• Testator skal skrive under eller vedkende sig testamentet, mens begge vidner samtidigt er til stede.
• Vidnerne skal herefter straks skrive deres navne på testamentet.
• Vidnerne skal vide, at det er et testamente, de bevidner, og de skal være til stede som testamentsvidner efter testators ønske.

De vidner, der skriver under på testamentet, må ikke selv være betænkt i testamentet, ligesom vidners pårørende heller ikke må være betænkt i testamentet.
Vidnetestamentet har principielt samme gyldighed som notartestamentet, men hvis der efter testators død opstår tvivl om testamentets gyldighed, kan det være svært at bevise, hvad der har været testators ønske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-10 13:01

Og du er sikker på det med >Vidnetestamente ikke er forældet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-10 13:09

Ja

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-10 13:26

Godt, for jeg er i samme situation, må snart lave testamente...
Ingen direkte arvinger, min egen familie og min afdøde kones familie, samt min nye samlevers familie.

Vi har ikke råd til at gifte os, så får vi sikkert begge mindre i pension?
Vil det være bedre end et >Vidnetestamente??

Jeg synes ikke en notar skal udhule mine surt erhvervede sparepenge...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-10 13:33

Svend som du kan læse højere oppe, så er et vidne testamente ikke helt så sikkert som et der har været omkring en notar

Ja, i mister penge ved at blive gift... men prøv at snakke med kommunen om det... eller bedre endnu skriv til dem, så du har svaret skriftligt - mere hvis de svarer jer forkert, så kan du bevise det (det er sket for nogle jeg kender)

Du behøver ikke gå til en advokat for at få skrevet testamentet, det kan du selv klare, men det koster at få notaren til at være vidne... men så er der til gengæld også en kopi af testamentet... som bliver opbevaret der... det er der ikke ved et vidnetestamente

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-12-10 13:48

Jeg har for ca et år siden oprettet et testamente.

Jeg har ingen tvangsarvinger, og derfor ønsker jeg selv at bestemme hvem der skal arve min "kæmpe formue"

Jeg søgte råd hos den lokale advokatvagt (den er jo gratis) og der fik jeg at vide, at det der gav mindst problemer ved min død - for dem der skulle arve - var at jeg fik en advokat til at skrive testamentet, og derefter få et notartestamente.

Jeg ringede til en advokat, og alt blev ordnet over telefonen. Derefter gik jeg på det lokale dommerkontor, og fik det gyldig gjort.

Advokatsalær og notargebyr blev 3100kr. Og så er jeg 100% sikker på at mine ønskser bliver opfyldt.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-10 14:16

Undskyld hvis jeg misbruger dit spørgsmål jensviggo, men jeg tror vi er i samme båd...

og hvorfor skal jeg bruge 305 kr for 3 a4 sider:
http://www.blanketkiosken.dk/collections/familie-testamente/products/testamente-for-enlig-uden-livsarvinger

og her står der jo underskrives for notar, vi har jo lige fået at vide det ikke er nødvendigt?

Lidt sjovere med vidne testamemter, hvor arvinger spændt samles efter dødsfald...
Ja, jeg har læst for mange krimier; må nok også ofre 3-4000 kr, men det piner mig lidt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-10 15:33

Citat
Vidnetestamentet har principielt samme gyldighed som notartestamentet, men hvis der efter testators død opstår tvivl om testamentets gyldighed, kan det være svært at bevise, hvad der har været testators ønske.

Derfor er det bedst med et notartestamente, men bestemt ikke nødvendigt som sådan

Vi har selv skrevet vores testamente... dvs vi købte formularen i boghandlen, og skrev det under for notaren... så fik vi det som vi ville og betalte ikke en bjælde for en advokat