/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Isolering af gulv i badeværelse
Fra : sort78
Vist : 1769 gange
100 point
Dato : 09-12-10 00:02

Jeg er ved at renovere mit badeværelse, hvilket jeg selv vil lave det meste af.
Problemet er at jeg nu har opdaget at væggene inde i huset ikke står på en sokkel, men blot ovenpå den nuværende støbte beton.
Gluvet består at ca 10 cm beton 10 uld og igen en grov støbning.
Hvis jeg bækker gulvet op og graver ud så jeg kan få min 220 mm flamingo ned underminere jeg murene uden sokkel. Hvad kan jeg gøre?
Lade være at brække grov støbningen op og kun isolere med 70 mm flamingo eller lade være med at bække op og grave ud ind til muren. Andre forslag? Kan man lave en støtte støbning?
(der er max 19 cm at arbejde med hvis jeg ikke brækker grovstøbningen op)

Håber på gode råd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-12-10 00:16

Hej.
Det lyder som om dit badeværelse er inde midt i huset så slet ingen af væggene er en ydermur.
Hvis dine skillerum er stillet op på det støbte gulv, så er de ikke en bærende del af konstruktionen, men blot nogle letbetonplader som er limet op efter at man har støbt eet stort gulv i hele huset.
Det er svært at sige hvordan det er lavet, men hvis du vil gå rimelig tæt på dine skillerum, så må du ikke hugge men skal skære betonen med en vinkelsliber ned igennem så du undgår store rystelser og revnedannelse ind under dine skillerum, det vil medføre sætteskader og revner op i væggen.
Nu er det jo en renovering, ikke en nybygning så måske skulle du nøjes med de 19 cm og så isolere og lægge din gulvvarme ovenpå isoleringen og igen støbe ovenpå det hele.
Du fortæller ikke om du skal have lavet nye afløb o.l. for så er de 19 cm jo ikke dybt nok.
Hvad er i det hele taget formålet med din renovering ?
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-12-10 10:25

Brug en bajonetsav fjern ca en meter beton grav ned og understøb og sæt en lega blok mellem mur og betongen understøb medekspanderendr cement vent til det er hærdet tag et stykke mere husk at sætte tender stål ibetongen

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-12-10 10:32

Nu har du ikke skrevet hvad dine vægge er lavet af
men vi for en sikkerheds skyld støbt punktfundament over
men ca en meter under skillerummene.
70 mm isolering er ikke meget.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-12-10 10:42

Det gik vist lidt for stærkt:)
Nu har du ikke skrevet hvad dine vægge er lavet af,
Men vi som murer ,har for en sikkersheds skyld støbt punktfundamenter
med ca en meters mellemrum ,så du
kan få mere isolering i gulvet.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-12-10 15:36

glemte at sige husk fugtspærrer mellem gammel mur og ny