/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vand i emhætte / emfang.
Fra : vedikkealt
Vist : 4900 gange
200 point
Dato : 07-12-10 23:38

I søndags da jeg stod og lavede mad = kogte og brasede, dryppede det pludseligt ned fra loftet.

Smeltesne - hvad ellers ... ??????

Men nej, der var ikke ET snefnug på loftet.

Hvor dælen kom vandet så fra - og NEJ, der er ingen vandrør på loftet.

Isoleringen var våd derover hvor vandet dryppede flittigt ud af loftet, men hvor var forklaringen...???

Ham der så var på loftet løftede emhætte slangen, og wupti kom der straks - vel et par liter vand ned igennem emhætten, altså kom vandet fra en utæt emhætte slange, og straks den blev pillet af og tømt ud af døren, stoppede drøpperiet fra loftet.

Så nu er der 5 - 7 kvm., vådt isolering og ingen emhætte slange på loftet.

Og ingen har endtil nu hørt en lignende historie, heller ikke det køkkenfirma der sidste år satte køkkenet op, og også monterede emhætte og slange.

At ingen har hørt lignende før, fortæller mig at der er sket en monterings fejl, en mulig fejl kunne værer - ifølge Elektrolux, som har leveret selve emhætten, at aftræksrøret ikke har været isoleret tilstrækkeligt, da det er anbragt på et ubenyttet koldt loft, og det skulle ham der monterede aftræksslangen have taget højde for, ved at isolerer selve slangen.

Men hvad gør jeg her... ??? kan jeg forlange at køkkenfirmaet skifter den nu våde isolering, og monterer en langt bedre isoleret aftræksslange, eller hvad...?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 00:19

Lyder som et køkkenfirma hvor een mand har monteret det hele, han kan selvklart godt være udlært håndværker, men et nyt køkken med hvidevarer kræver i bund og grund 3 håndværkere, tømrer/snedker, elektriker og bliktud.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 08-12-10 01:14

Hej vedikkealt

Udskift isoleringen med noget der er tørt, inden der forudrettes yderligere skade på loftbeklædning etc.
Udskift aftræksslange fra emhætte til udtag i tagplade med en hertl beregnet isoleret slange..
Således undgår du i fremtiden problemer med kondensvand i slangen, som jo fremkommer ved modet mellem et koldt loftrum og varmt luft med en masse fugtindhold inde i slangen..

Dette er jo så langtfra et nyt fenomen.. - som bør indrømmes og dækkes af den installatør der har foretaget tilslutningen..

Du kan se eksempler på isoleret aftræksslange her: http://www.hvidevaredele.dk/shop/search-1.html?keyword=isoleret+slange

Mvh. & god jul..
Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 01:22

Installatøridioten har undladet kondensisoleringen. Kræv erstatning for håndværkersjusk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 01:24

Og man må ikke bruge slange i stedet for ventilationskanal på loftet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 01:41

Citat
Og man må ikke bruge slange

Jeg tror der er flere slanger på lofterne rundt omkring end godt er.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-10 06:07

nu lige et andet spørgsmål ? var der også en emhætte der før (hvor den nye sidder)

og 2 transor kan du ikke lige komme med den § hvor det står at du ikke må bruge fleX

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-10 06:19

rotw læs brandnormen omkring ventilationsanlæg og materialevalg. Frit efter hukommelsen DS 428 og DS 452.

Praktisk: Flex er noget gør det selv noget (elektriker-ting).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-10 06:29

Var det mig, satte jeg mig ned og pløjede BR, normer osv. Ville bagefter bede min advokat om at anlægge sag mod vedkommende. Det er sådan at der findes spilleregler for hvilke materialer der bør bruges ved udformning af ventilationsanlæg- og installationer. Hvidvarebranchen skider på dette og langer billige italienske "godt nok" produkter over disken i råfede mængder. Især elektrikerne finder dette "nemt" og "godt-nok" monterer uhyggelig meget, gladeligt hjulpet af sælgerne - ikke mindst Thermex.

PS Imponerende at Transor pludselig har lært noget om materialevalg. Tidligere har han rådgivet at metalrør var uhensigtsmæssigt til emhættebrug.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 06:50

Citat
metalrør var uhensigtsmæssigt til emhættebrug

Må da være det optimale hvis vi taler om brand, det er jo sket flere gange at en ophedet frituregryde har sendt indholdet op igennem emhætten.
Men et metalrør skal også isoleres.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 10:06

Det er bl. a DS 428 som forbyder slanger, andet end som nødvendige korte overgangsstykkker hvor der ellers er et vibrationsproblem.

Du har misforstået, hvis du tror jeg har frarådet ventillatinskanaler. De kan være af beton eller andre egneste materialer , og ikke nøsvendigvis som stålrør. Udblæsning gennem kolde rum skal kondensisoleres

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-12-10 10:25

Hej hvidevaredele

Isoleringen kommer væk / ud lørdag eller søndag, og så skal det nok stå uden isolering en tid, for lige at tørre nogenlunde op.

Lige nu venter jeg på en kontakt med ham der monterede det, dette sker via køkken leverandøren.

Slangen - som nu ligger nede i kælderhalsen - er godt nok den isolerede type, men den var ikke isoleret hele vejen hen over loftet - en ca. 3 meter - der manglede en 50 - 100 cm. af isoleringen, og derfor er kondens problemet angiveligt opstået.

I min optik ville det være rimeligt, at køkkenfirmaet deltog økonomisk med udskiftning af isolering, samt leverede og monterede en ny aftræksslange med fuld isolering.....

Veeeent .... køkkenfirmaet ringer...

Forklaring...

Der har ganske enkelt været for koldt i det rum hvor slangen blev ført igennem - hvem fanden varmer deres ubenyttede loftsrum op - derfor dannes kondensvandet, så de er helt sikkert uden ansvar ... men det var jeg nu nærmest forberedt på. At slangen så ikke var fuldisoleret ville HELT SIKKERT ikke have gjort nogen væsentlig forskel.

Så nu ved jeg ikke lige hvad jeg skal springe ud i...?

Og spørgsmålet er også om en korrekt monteret isoleret aftræksslange helt kan forhindre kondensvand i mængder der kan løbe ned gennem loftet...???

For kan en isoleret korrekt monteret aftræksslange ikke forhindre, at der opstår kondensvand i store mængder - i et uopvarmet loftsrum - så ved jeg snart ikke...!!!!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-12-10 10:44

Hej transor

Jeg er glad for at du har adgang til DS 428 - TAK

Som jeg forstår det du skriver, så SKULLE aftrækskanalen på loftet have været i fast materiale og kondens isoleret, og ikke bare en delvist isoleret plastslange...?

Så mit spørgsmål er nu...?

Er der ifølge standarderne ganske enkelt valgt et forkert materiale til at fører luften fra emhætten ud til aftrækket i taget, da røret går igennem et uopvarmet rum..?

Køkkenet blev sat op i sommeren 2009.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 11:37

Citat
Der har ganske enkelt været for koldt i det rum hvor slangen blev ført igennem

Som om at de havde kigget på vejrprognoser

5-7 kvm måtte + et par håndværkertimer, det kan da ikke koste mere for firmaet at slippe for Dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-12-10 16:40

I en afdeling (på mit arbejde), limer de flamingo - 2 vinkler - sammen om firkantet plasticrør, der er beregnet til udluftning/udsugning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-10 18:12

tag lige og find love ang aftrækskanal

det høre ikke under ventilationænlæg

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-12-10 21:56

Tak for svaret rotw.

Før var emhætten i den anden side af køkkenet, og lige over - i taget - sad udluftningen, så den varme luft nåede ovenud før den blev afkølet.

Nu - hvor emhætten sidder i den anden side, er der en 3 - 4 m. slange op til udluftningen, og derfor bliver dampen til vand, inden den kommer op, og ud af udluftningen.

Så slut resultatet bliver, at emhætten ikke bliver brugt før der kommer nyt tag på huset.

Bedste hilsner og fra vedikkealt