/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Bøger - bøger - bøger
Fra : granner01
Vist : 1697 gange
100 point
Dato : 07-12-10 12:56

Jeg har lige læst en bog af Jonas Jonasson, Den Hundredeårige (der kravlede ud af vinduet og forsvandt).

Den er morsom, så dem som har lyst skal læse den og få et godt grin.

Har i andre forslag til gode bøger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-10 13:00

>Har i andre forslag til gode bøger...

Måske skulle du angive genre, det er vel ikke kogebøger du eftersporer?
Selv har jeg mest erfaring i krimier...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-10 13:06

Alle bogforslag er velkommen også krimier. Og kogebøger og skønlitteratur og julebøger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-10 13:53

Angående krimier har jeg selv spurgt i kandu og fået gode svar:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=149174

Må være frigivet nu, det er nok ikke tilfældet med mit mere skønlitterære spørgsmål:
http://www.kandu.dk/Spg151278.aspx

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 07-12-10 14:50

nye eller gamle bøger?

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 07-12-10 16:34

12 gamle og nye bøger, som kan anbefales, syntes jeg

Erik Clausen ”Clausen” , Selvbiografi

Jung Chang ”Vilde svaner”, Roman 1991, om 3 kvinde generationer i Kina.

Mikkel Kirkebæk ”Schalburg”, Biografi

Jette Meier Carlsen ”Thyra Frank – Livsglæde & Stjernestunder, Biografi

Charles Dickens ”Et juleeventyr”, 1843, Udødelig jule klassiker

Gitte Løkkegaard ”Tine Bryld – Et lettere kaotisk ridt”, Biografi

Lars Lilholt ”Drømme og demoner” Selvbiografi

Hanne Reintoft ”Når dagene strenges” Familiekrønike

Torben Bille “Yeah, Yeah, Yeah !”, Krønike om The Beatles

Ayaan Hirsi Ali “Nomaden” Selvbiografi

Nelson Mandela “Eftertanker” Selvbiografi

Lone Kühlmann “Brødrene Price – Maden. Musikken, livet og kærligheden”

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-10 16:36

Så har vi "åbenbart" Jørn@rudolf tilbage

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-10 16:48

PiaSkov
Jørn kan ikke skrive mere i denne tråd.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-10 16:51

Nææ men det kan "åbenbart" åbenbart gøre.
Eller er han BL. Granner ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-10 17:24

Citat
Så har vi "åbenbart" Jørn@rudolf tilbage

Ja, og sikke en god besvarelse af granner01's spørgsmål... flot og udførligt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-10 18:09

Citat
flot og udførligt

Jeps...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-12-10 18:34

Jeg elsker bøger - af alle slags. Krimier og andet har jeg givet forslag til i de to tråde, som svendgiversen har foreslået.
Af kogebøger findes der SÅ mange gode. Jeg har 4 meter kogebøger - jeg får aldrig nok
Jeg kan godt lide serien "Suveræne...."
f.eks. Suveræne salater og brilliante buffeter, hvis du gerne vil indføre flere grøntsager i hverdagen
Suveræne desserter er også rigtig god

Morsomme bøger?
Jeg er jo vild med børnebøger skrevet af Bjarne Reuter, men prøv at læse:
Bjarne Reuters "Den iranske gartner" - meget morsom. Læs evt her:

http://kpn.dk/boger/article1499875.ece

eller
Sophie Kinsellas bøger - meget sjove

ak, jeg kan blive ved og ved....

I øvrigt synes jeg der er en hel del af "åbenbart"'s bog-forslag, der er rigtig gode også

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-12-10 18:41

Skal da lige huske at anbefale én kogebog mere:
Lev fedt - bliv slank (skrevet af Niels Ehler & Susanne kjær)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-10 19:35

Jeg har selv læst alt hvad der kom fra Union bogklub, desuden Koons, Ken Follet, Rosamund Pilcher, Maewe Binchi (læses som ugeblade). Jeg har arvet en del gamle bøger hvor de bedste er Og Regnen kom af Louis Bromfield, Og bag dem synger skovene og Det blæser fra Dødningefjeld.
Borte med Blæsten, Dr. Ziwago.
Og alle Herry Potter bøgerne og Ringenes herrer.
Jeg har læst mange forfattere som jeg har glemt. Og så er jeg ivrig bruger af vores bibliotek. Men jeg mangler forslag til nyt læsestof.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-12-10 19:40

Kan du lide krimier? I så fald er Jussi Adler Olsens bøger bare gode. Billige i Føtex for tiden

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-12-10 20:02

Og alle bøger af Mary Higgins Clark kan også anbefales

Jeg har i øvrigt på din foranledning netop bestilt
Den Hundredeårige (der kravlede ud af vinduet og forsvandt).

Den lyder tilpas hyggelig til juleferien

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-10 20:32

Pifo

Du skal glæde dig til den bog, den er forrygende morsom.

Og jeg er begyndt at læse krimier, men kigger også på Personbeskrivelser.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 08-12-10 01:30

Jean M. Auel:Jordens børn 1 -5

1. Hulebjørnens klan
2. Hestenes dal
3. Mammutjægerne
4. Rejsen over stepperne
5. Folket i klippehulerne

Fantastiske bøger om livet blandt mennesker - især Cro-Magnonkvinden Ayla - for 35.000 år siden i Istiden
Så dem på tilbud i Kvickley i sidste uge - 40 kr. pr. bog - fantastisk tilbud, da hver bog er på 5-600 sider

Linda Lay Shuler

1. Kvinden der husker
2. Ørnens stemme
3. Lad trommen tale

Handlingen udspiller sig blandt Nordamerikanske indianer ca. 1200-1300, altså et par hundrede år før Columbus kom forbi
Det er vel ca. 20 år siden jeg læste dem første gang og vred på det nærmeste armen om på ryggen af famile og venner for at få dem til at læse dem

Dean Koontz

Odd Thomas
Odd for evigt
Broder Odd
Odds Mareridt
In Odd We Trust (ved ikke lige om den er blevet oversat)

Anderledes - Idet Koontz har haft den humoristiske kasket på, mens han skrev bøgerne om Odd Thomas
Oprindelig skulle der kun være een bog om Odd Thomas, men efter den første, rejste der sig på det nærmeste et "folkekrav" i USA om flere historier

Stephen King: Det mørke tårn 1-7

1. Revolvermanden
2. Udvælgelsen
3. Ødemarken
4. Troldmanden & glaskuglen
5. Ulvene
6. Susannah
7. Det mørke tårn

Som med Koontz´s Odd Thomas-bøger er også disse bøger atypiske for Stephen King

Ifølge King selv inspiret af Robert Brownings digt "Childe Roland to the Dark Tower Came", "Ringenes herre" og filmen "The Good, the Bad & the Ugly

En grum, grum fortælling. En blanding af genrer som SF, fantasy, horror & western. King var over 20 år om at afslutteden den,hvilket i øvrigt fik mig til at sværge aldrig mere at begynde på serier, før jeg var i besiddelse af dem alle

Trudi Canavan: De sorte troldmænd (En forholdsvis ny australsk fantasy forfatter)

1. Sonea
2. Ferguns hævn
3. Novice
4. Den udvalgte
5. Højmagi
6. Ikanernes angreb

Endelig ALT hvad Tad Williams har skrevet. En fantastisk forfatter, der desværre ikke er oversat til dansk. Man begyndte med "Otherland", men halvvejs gennem serien stoppede man udgivelserne.
Han er en af de få, der gang på gang får mig til at bryde aftalen med mig selv om ikke at pågegynde ikke afsluttede serier

Memory, Sorrow & Thorn
Otherland
Shadowmarch-serien
The War of the Flowers

Måske kan du bruge noget af det her foreslået/Ann

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 08-12-10 01:49

Er du til lydbøger, er der gratis bøger på DR´s hjemmeside

"Den hundredårige...." hentede jeg i november, sammen med "Den Skaldede detektiv" (Anna Grue), "Møgkællinger" (Gretelise Holm) & "Kadaverdoktoren" (Lene Kaaberbøl)

I december stemmer lytterne om hvilken bog, inden for en bestem genre, de gerne vil have til download

Uge 1: "Alfabethuset" (Jussi Adle-Olsen) - Skønlitteratur
Uge 2: "Flaskepost fra P" (Jussi Adler-Olsen) - Krimi
Uge 3: Endnu ikke valgt - Historisk roman
Uge 4: Endnu ikke valgt - Biografi

Som ekstra service vil alle 4 bøger blive lagt op igen i slutnigen af december

Normalt ligger de kun til download i en begrænset peride, så det er om at være hurtig på tasterne

Julehilsner/Ann

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-12-10 06:11

Jamen, jeg vil glæde mig til bogen, granner01, jeg mangler også en ny at kaste mig over

Du skulle forsøge dig ud i Bjarne Reuters, som jeg skrev ovenfor. Den er også morsom

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-10 09:34

Jeg kender Bjarne Reuter, jeg har en læsende drenge. Og Du skulle så prøve Dennis Jürgensen.

Jeg har szelv tidligere brugt lydbøger, men jeg synes det er så egoistisk at sidde og høre lydbog. Jeg bliver så grebet af det og kan ikke stoppe med at høre. Jeg har også forbandet svært ved at lægge en god bog fra mig. Og det er lidt svært når man har en mand som næsten aldrig læser.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-12-10 09:41

Ja, Dennis Jürgensens bøger har jeg læst. De er også rigtig skægge.
Nu skriver Bjarne Reuter ikke kun børnebøger, og netop "Den iranske gartner" er munter læsning for voksne

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 08-12-10 10:02

Man behøver jo ikke bare sidde og høre lydbøger.

Det kan gøres mens man strikker - vasker op - stryger - gør rent - sidder i bus/tog - står i kø - you name it. Mulighederne er uendelige

Ann

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-10 17:29

annfriis

Jeg har hørt meget lydbøger, især når jeg syede på maskine , lagde tøj sammen og støvsugede og tørrede støv af. Men måske skal jeg tage det op igen.

Jeg har lige købt en Jussi Adle-Olsen bog, Og hun Takkede Guderne.

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-10 18:04

Forstår dig godt. Har været vild med Jussi siden jeg læste "Alfabethuset" for flere år siden

Kan godt betale sig at holde øje med varehuse som Kvickly og Føtex. De er blevet rigtig gode til det med bøger på tilbud

Bestemte for ca 14 dage siden at tiden var inde til at læse Dennis Jürgensens "Krøniker fra Kvæhl" for det yngste hold børnebørn (7 & 8) - den ældste på 19 griner stadig når jeg nævner den.

Ville købe bøgerne denne gang i stedet for at låne. Gik til boghandleren og købte bd. 1 kr. 149. Gik derefter i Føtex og så de havde dem på tilbud til kr. 49 pr bd. Der er 5 bd - altså en besparelse på kr. 500. Købte flux alle 5.

Derefter retur til boghandlen og byttede til de første bøger om den ægyptiske slave Taita af Wilbur Smith. Smith skriver jo normalt om Sydafrika, men har altså denne gang kastet sig over Ægypten

Jeg har brugt dem som gave adskillige gange for Taita er altså ubeskrivelig

1. Flodguden
2. Den syvende skriftrulle
3. Magiens mester
4. Den 11. plage

De 3 første er pt på tilbud hos bl.a. Arnold Busch til en 50ér pr. bd.

/Ann

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-10 17:04

annfriis

Jeg har selv alle Koons bøger og også bøgerne af Jean Auel. Ligesom jeg har bøgerne af Stephen King. Jeg ved ikke hvorfor men jeg bryder mig ikke om Wilbur Smith.

Men jeg skal se om jeg kan få fat i nogle af de bøger du nævner. Mine børn bliver glade, nu har jeg noget at ønske mig til jul og fødselsdage.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-12-10 06:25

Citat
Ja, og sikke en god besvarelse af granner01's spørgsmål... flot og udførligt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-10 18:09

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
flot og udførligt

Jeps...

åbenbart (Blacklistet af kandu.dk)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Synd for brugere/n, at de skal smides ud for manglende, modsvar.
Brugeren er lige oprettet og ER med store eller
mindre ORD smidt ud af næsten samtlige kandu brugere.
---
Jeg kan ikke se, hvad den tåbe, kan gøre værre end (andre)
brugere herinde, der KUN opfordrer til ufred og oprustning +/-.
-------
Jeg ville foreslå, at de? SUPER_MENNESKER, der har al den opmærksomhed, som i tror?? i egentligt har, oprettede et LILLE SUB_forum, der bestemte ? = hvem fanden der egentligt, bør holde kæft
eller _ TØR svare jer imod.
Resten kan i jo ligge ud til klumme eller andre, der er værre ? =
MEN = det er JO skide svært, da samtlige, PÅ NÆR et par enkelte,
der HERINDE, tør stå FREM med EGEN profil og indrømme det/

at i hader andre = der ikke er som jer selv...
HVAD FANDEN KAN DET DOG RAGE DET store, OG LILLE FLERTAL,
herinde.

Jeg kan BLIVE PIST? over ovn. og hans/ andres = holden med de STÆRKE?
=
HVEM??????????
+++
IKKE de små / eller bare mindre begavede brugere.

Om jeg skal pisses UD igen = bare for at sige sandheden om ?
godt spørgsmål?
MIG, nak og skid mig = klumme
men siger man det omvendt = så bliver jeg NAKKET/ tak GRANNER = STIKKER (SS)
Og smidt UD HERFRA/ med trusler om både det ene og andet

Bare lidt at pisse andre op og ned af nakken_____

Især til dem der aldrig VÅGNER mere.,

Tror jeg har overvejet denne, så er egentlig

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-12-10 07:29
Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 17-12-10 21:35

jeg græd som pisket da jeg læste Khaled Hosseinis "under en strålende sol", så hvis du ikke er bange for at blive rørt kan den absolut anbefales

Jeg er selv fuldstændig væk med faglitteratur om diskursanalyse her i juleferien, men det er pga en eksamen i januar, pyhaa, men der blive forhåbentlig plads til lidt julehygge..

God jul til dig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-10 23:15

Jeg har været væk fra tråden i flere dage, jeg gider ikke Jørn og når Kandu ikke kan finde ud af sine prioriteter, så gider jeg ikke Kandu.

Jeg kommer nok på efter jul. Så må vi se. Men jeg har ønsket mig bøger i julegave, så må vi se hvad jeg får.

En god jul til næsten alle i denne tråd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-10 23:42

Se dog bort fra profilnavnet, og se i stedet på besvarelserne

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-10 22:59

Alle besvarelserne her i tråden er kopieret og printet ud. Efter jul skal jeg i gang med at finde bøgerne og læse dem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-12-10 21:24

Det her er faktisk en ret god bog, hvis du stadig mangler idéer:
Jette Meier Carlsen ”Thyra Frank – Livsglæde & Stjernestunder, Biografi

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 18-02-11 20:26

Tak for svaret annfriis.

Du har leveret de fleste forslag og det vil tage mig et par måneder at komme igennem de bøger.