/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Foraksel - syn
Fra : Steenk1
Vist : 1142 gange
70 point
Dato : 05-12-10 19:52

Er der mon nogen der har erfaring med et slidt knokkelled til syn ? Jeg skal syne en mondeo hvor det yderste knokkelled på venstre foraksel giver lidt lyd fra sig hvis man starter lidt hårdt med drejet rat. Jeg mener ikke selv at det betyder noget da det jo ikke har indflydelse på bremse evne eller noget andet. Nogen der har erfaringer med dette??.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-10 19:55

Kan der nokkes med den, hedder det omsyn, når du har skiftet den. Normalt går de rundt under bilen og prøver netop den slags.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-10 19:56

Alt hvad der kan give bare en anelse slør i styretøjet accepteres ikke.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-12-10 20:37

Jeg kan faktisk ikke mærke noget slør i den kun høre det når jeg ligger hårdt fra med drejet rat..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-10 20:39

Hvis der er slør i den (den nokker) ryger du til syn. Spørg en synsmand!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-12-10 20:46

Det giver ikke slør i styretøjet fordi en trækaksel knurrer en smule. Hvis gummimanchetterne er intakte, er det næppe noget du dumper på. Det kan få en påtale, men jeg har da ikke fået kasseret nogen endnu, selvom vores egen ikke ligefrem lød alt for ny til syn.
Det er styre og bærekugler der tæller, når bilinspektøren kigger efter slør. Jeg har aldrig set dem gribe fat i trækakslerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-10 20:50

Hvis det er styrekuglen du kalder et knokelled - så skal der ikke meget slør til før at den kan falde / slippe grebet.
Jeg var så heldig en gang at den faldt af og hjulene vendte hver sin vej, med kun ca. 10 km/h.

Hvis det er den lodrette stabilisator arm - så forhindre den at bilen snurrer rundt ved kraftig opbremsning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 70 point
Dato : 05-12-10 22:21

Knokkelled er dum amatørslang for forskellige led. Her menes formentlig trækalselens homokinetiste led.

Hvis det ikke generer ved prøvekørselen, slipper den igennem.

du kan dog ligesågodt få det skiftet med det samme. for det holder ikke i længden.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-12-10 23:01

Ikke for noget, transor men selv inde på diverse autodelesider hedder det et knokkelled selvom det er slang, men dum.................
Jeg tror selv at du har ret for det vedrører jo ikke noget sikkerhedsmæssigt. Jeg ved godt det ikke holder men det er ikke muligt for mig at skifte det nu så jeg overvejer at syne og derefter skifte leddet.
Jeg mener heller aldrig at have set en synsmand tjekke trækakslerne for slid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-10 00:44

Husk at med syn er der også en prøvekørsel. Man kan jo teste uden at tage fat i delene.

Når flere herinde misforstår hvad det drejer sig om er betegnelsen ikke helt klog.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-12-10 02:12

Når de homokinetiske led først begynder at give lyd, har de sjældent langt igen, og hvad gør du, når den i et vejkryds smider alle kuglerne, for det er oftest i forbindelse med større ratudslag, at de står af - så kommer du ikke ud af stedet, eller et sving, hvor du mister trækkraften, så er den ikke rar at styre.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 06-12-10 22:03

Jeg er ikke i tvivl om at det skal skiftes men spørgsmålet går på om jeg kan risikere at blive kasseret til syn med det.....................
Tak for svaret transor.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 06-12-10 22:03

Tak for svaret transor.