/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er latex for noget?
Fra : bjarnefilm
Vist : 1681 gange
50 point
Dato : 05-12-10 09:00

Jeg skal igang med at gøre noget beton vandtæt. Så har jeg hørt om noget der hedder latex. Det bruges til at bygge store akvarier. Siderne laves af beton, og så maler man latex på. Er der nogen der kender det? Hvor kan man læse om det på internettet og købe det?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 05-12-10 09:08

Hej Bjarne

Læs ALT om latex lige her ...

http://www.latex-project.org/

Jørn

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-12-10 09:18

Du kunne tage et kig ind her, der er der oceaner af links til materialet...

http://da.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-12-10 10:07

Kort sagt er Latex naturgummi, og indgår også i "gummimaling".

Før i tiden brugte man meget Epoxy til kritiske steder, f.eks rensningsanlæg, men det er noget giftigt stads der skal påføres under strenge regler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-10 11:21

Latex er fællesbetegnelsen for sager, der er dispergeret i vand. Masser af acrylprodukter: Lim, maling, strygemembran til vådrum, er acryl-latex (eller acrylater) og hærder op, når vandet fordamper. Det gør gummi-latex også. Til bassinbrug kunne jeg foreslå en strygemembran til badeværelser; LIP laver én, jeg finder ret behagelig at arbejde med, men der er andre fabrikater.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-10 11:22

Og min køber jeg i nærmeste byggemarked, har set det i Bauhaus, Silvan, Knud Larsen, Østerbro Tømmerhandel.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-12-10 15:20

-> pbp_et Det lyder meget spændende. Hvis jeg går ind i et byggemarked, og beder om LIP strygemembran til badeværelser, ved ekspedienten så hvad det er? Jeg tænker på om det er lige som at bede om et bræt. De kan fåes høvlet og uhøvlet og trykimprægneret osv.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 05-12-10 16:33

Ja, osse i den grad. Medmindre det er deres skolepraktikant. Du skal bare vide hvor mange kvadratmeter, du skal behandle.
For en ordens skyld: Du får noget, der ligner gummihud på overfladen, men den tager fint imod maling, spartel mm., hvis det er med acryl som bindemiddel.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-12-10 18:10

Tak for svaret pbp_et.