/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
LAVENERGIGLAS PUNKTERET ?
Fra : claus@majboel.d
Vist : 1659 gange
20 point
Dato : 05-12-10 01:56

Hej ..

Kan man teste/måle om ens lavenergiruder er defekte ??
Vi har superlavenergiglas i alle vinduer, men hold da op hvor der trækker kold luft ind. Vinduerne er 8 år gl. Forstå det sådan at der jo ikke ligefrem blæser kold luft ind, men at der trækker kold luft ned ved vinduesbænken. Vi har lige flyttet en sofa hen under nogle vinduer, og det er først her vi rigtig har mærket problemet.
kan en overflade temp. måler bruges ??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-10 03:41

har i tjekket gummilisterne rundt om vinduet?

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 05-12-10 08:03

Hvis en rude er punkteret, betyder det jo ikke, at der er hul igennem den. Så tjek gummilisterne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-12-10 08:48

En punkteret rude bliver jo blot dugget indvendig, jeg ved så ikke hvor hurtigt gassen slipper ud af en lavenergi.

Jeg ville da tjekke tætningslister og området omkring rammerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-10 09:38

Dårlig isolering ved vinduet kan også være skylden.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 05-12-10 11:05

Lavenergi ruder kan tjekkes ved, at du holder fx en tændt lighter op foran ruden. Du sakl nu kunne se to flammer. Kan du ikke det er det ikke lavenergi. Hvis ruden er punkteret, vil du efter en tid kunne se dug mellem ruderne.

Det kan ofte føles "som træk" fra vinduerne, som reelt kan være kuldeindfald, som føles som træk.

Der kan naturligvis også være utætheder omkring kam/vinduesramme.

Kommentar
Fra : claus@majboel.d

Dato : 05-12-10 13:02

Tak for div svar. >alka får point for testmetoden.
Der er 2 flammer på alle glas og overfladetemp er ca 17-18 grader ved rum temp på 20, så det må være ok. Jeg har 2 gamle termoruder i samme rum og her er overfladetemp 12-14 grader, så lavenergiglas betyder noget
Det er et gl hus, vil lige undersøge om det er med hulmur - vil overveje at få hulmursisoleret så. gummilister er ok og tætte.
tak for indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : claus@majboel.d

Dato : 05-12-10 13:03

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-12-10 13:34

Selv tak claus@majboel.d