/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brugen af et mandolinjern
Fra : sne-fnug
Vist : 6893 gange
30 point
Dato : 04-12-10 20:20

Er der nogen her, som bruger et mandolinjern, og som vil forklarer, hvorledes det fungerer i praksis?

Min kone, Fru sne-fnug, har ønsket sig et sådant.
Har fået det.
Men det ligger bare i køkkenskuffen, hvor det da ligger meget godt, sådan set ...
Hun siger, at det er lidt svært at bruge ...

Er det da det ?

Ja, jeg kan ikke selv finde ud af det, da det meste jeg laver i et køkken er at spise maden ...

Mvh sne-fnug

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-12-10 20:31

Min viv, der aldrig laver mad, har for flere år siden anskaffet sig et mandolinjern, jeg tør ikke bruge det, det er så skarpt at jeg først ville opdage det når hele fingeren var skåret i tynde skiver, men det ser rigtig pænt ud i skuffen i original indpakning

Hvis man skal have et mandolinjerne skal man have en slæde til, så man ikke skærer sig til blods. Jeg holder mig til SKARPE knive, og et helt almindeligt rivejern (ikke viv'en, hun er ikke helt almindelig )

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 04-12-10 20:48

Jeg bruger med jævne mellemrum mit mandolinjern, men kun når det er store potioner jeg skal have snittet eller revet. Ellers er rengøringen for bøvlet i forhold til et rivejern.
Der er jo forskellige typer mandolinjern, men som vagnr skriver, så er det smartest med de modeller der har en slæde. Vigtigt er også en holder, så man netop undgår at skære fingrene. Holderen stikkes i grønt, frugt eller hvad man nu vil snitte, så man undgår det snitterne der snittes

Jeg bruger mit mandolinjern når jeg f.eks. skal lave en stor potion wok med mange stk. grønt i strimler, gulerodskage o.l. for når man først har skulle rive 900 g. gulerødder på et almindeligt rivejern, finder man ud af, at man bliver knap så øm i (de manglende?) muskler, hvis man bruger mandolinen i stedet

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 40 point
Dato : 04-12-10 21:16
Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 05-12-10 07:34

Tik--Tak
til
vagnr & NoQia & katekismus !

Godkendelse af svar
Fra : sne-fnug

Dato : 05-12-10 08:44

Tak,,for svaret katekismus !

Tyder på, at man skal have handsker på lavet af ståltråd ...