/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fugt / svamp mærker på vægge
Fra : tararam
Vist : 1937 gange
60 point
Dato : 03-12-10 22:58

I et ældre hus fra 1867 har vi problemer med fugt og svamp på de vægge der vender ud mod gården. Der er intet at bemærke hvis der ikke står møbler op ad denne væg. Men sættes et skab eller en box madress op mod væggen kommer der efter 2-3 uger disse sorte mærker der dog kan vaskes væk nemt. Alt dette sker kun om vinteren og jeg ved godt det også kan være skimmelsvamp. Der er varme på værelserne. Men mit spørgsmål er. Kan jeg sætte regler op ad denne væg, isolere samt dampspærre og så gips og så tro problemet er væk?
Kommer fugten indefra væggen- eller fra fugt i værelset.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-10 23:09

Fugten kommer udefra og noget familie havde det samme problem. De løste problemet ved at grave drænrør ned uden for værelset. For lige meget hvad du placerer på den væg så vil der komme skimmelsvamp så længe fugten er tilstede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-10 23:28

Sandsynligvis trækker det op i muren fra grundfugt. Løs problemetudefra som granner skriver. Læs også Søren Vasegaards "Bogen om Huset", som beskriver god og dårlig byggeskik set af en arkitekt. Bør kunne lånes på biblioteket og ønskes i julegave.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-10 06:45

Det er det man kalder en kuldebro... og kan skyldes manglende/dårlig isolering og tagpap ved soklen

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/149430/afv/topic

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-12-10 11:21

Problemet kan kun løses effektivt ved, at isolere udefra. Hvis der ikke er sokkel på huset - hvad der nok ikke er i den årgang, kan det være fugt, men når du skriver, at der ingen problemer er, når der ikke står noget op af vægen, skyldes problemet, at der er for lidt cirkulation/temp. bag skabet.
Det billigste og nemmeste er, at der ikek står noget op af vægen, eller det rykket fx 20-30 cm ud fra vægen. Manglende luftcirkulation og temp. er problemskabende.