/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hjælp en fattig familie
Fra : jepser30
Vist : 2969 gange
50 point
Dato : 03-12-10 18:04

Er der andre end mig der tænker på at hjælpe en fattig familie med andet end penge; fx mad, tøj og den slags? Men hvordan finder man en fattig familie? Og er de mon interesseret i den slags hjælp?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-12-10 18:07

En seddel på brugsens opslagstavle

"Fattig familie søges"

Tror du virkelig på den ?

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 03-12-10 18:08

Gå en tur i København, Århus, Ålborg og hvor som helst - Så finder du masser af fattige familier -
de er nemme at se, på lang afstand.

Og, ja - de vil gerne have hjælp - helt sikkert !

For der er fattige mennesker i DK - Selv om Regeringen påstår noget andet,
at fattigdomen er udryddet, eller hvad de siger.

Den eksisterer i bedste velgående, og vokser ...

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 18:15

Hej Teil

Det var ikke for at blive nedgjort at jeg skrev denne indrykning...

Ja jeg kan sgu godt se at der fattige i DK, og jeg vil så gerne hjælpe en familie direkte, i stedet for at der er en eller anden 'pamper' der lige tager 30% i gebyr/administration...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-10 18:24
Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 18:27

Det var da et sted at starte, men det ville sgu være super fedt at hjælpe en fx enlig mor med børn til en fed jul og måske noget sommerferie...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-12-10 18:33

Hej Jesper.
Se lige her engang. Her kan du hjælpe og ALT går til de trængende. Sidste dag er tirsdag.
http://www.tv2east.dk/artikler/indsamling-runder-173000-kr

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 18:36

Og hvem skummer så fløden hos Dansk Folkehjælp?

Jeg må indrømme at det er et godt projekt, som bestemt er værd at støtte. Men som sagt før er jeg bange for at der er en der skummer fløden. Derfor er den direkte kontakt jo også bedst.

Og jeg vil ærlig talt hellere give ting/mad og den slags i stedet for penge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-12-10 18:39

Hvis du som privatperson finder en "fattig" familie og vil hjælpe.

Vær forberedt på "Hvad faen bilder du dig ind din storsnudede klovn"

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 18:43

Ja, det er jo også sådan jeg er bange for at NOGLE vil reagere...

Men jeg tror bestemt at den enlige mor med børn der af en eller anden grund ikke har råd til at købe gave, flæskesteg og den slags ting kun vil være glad for en hjælpende hånd.

Jeg kan godt se at det på den 'private måde' er en meget personlig måde at udstille sig selv på, men hvis de vil have 100 kroner ud af 100 kroner, så kan man vel ikke sige nej... Nu har jeg igennem flere år set tv have fattige inde der fortæller om hvor dårligt de har det, så derfor reagerer jeg i stedet for bare at 'lade stå til'. Måske ender det med at der ikke sker noget, men det kunne da være super fedt at hjælpe nogen direkte, som behøver...

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 03-12-10 18:46

Hej Jesper
Vi uddeler købmandskurve til en del familier, som sidder hårdt i det - vi finder frem til dem via vort netværk samt kontakt til kommunen ~ socialforvaltningen
Vi er rent humanitær og støtter direkte til dem som har behov, vi ønsker ikke at give via foreninger, hvor det er adm. som får glæde af det
Det er en rigtig god tanke, og jeg kan love dig, at den/de familier som bliver overrasket sådan, det er noget af det største du kan opleve - det et give noget som nogen virkelig bliver glad for og sætter pris på
mvh & god jul
krakgt

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 18:49

Men jeg går jo ikke ud fra at man BARE sådan lige kontakter kommunen og siger at man vil finde en familie...

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 03-12-10 18:54

I min familie har vi i adskillige år droppet julegaverne og istedet støttet fattige med en julepakke bestående af mad m.v. på denne side : http://www.cchelpprogram.dk/phili_julepakke.php
Jeg har ved flere lejligheder mødt chefen for indsamlingen, og han gør et kæmpe arbejde for de fattige. Både ved at give nogle af dem et job, andre med øjenoperationer og ved juletid, også en julepakke så de også kan holde en form for en respektabel jul. Læs selv mere på hans hjemmeside.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 19:00

Jeg må bekende at jeg helst KUN vil hjælpe danske familier.

Jeg gav dog sidst 100kr til Thailand da katastrofen skete...

Jeg er mere til det danske end det udenlandske, men det er også et godt projekt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-10 19:09

Ring til kommunen og spørg, kommunen vil så kontakte en fattig familie og spørge dem om de må formidle kontakt mellem dem og dig. For du får ikke umiddelbart navn og adresse på en fattig familie. Men du kan også spørge i en af kvarterets børnehaver, fritidshjem. De ved hvem der har brug for hjælp. Og de kan formidle kontakt.
Eller den lokale købmand, han ved hvem der får kredit.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-10 19:23

Jesper.
En ide...jeg ved at de lokale præster er inde omkring sådan noget også.
Prøv dog at forhører dig hos dem.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 19:25

Det var da en super idé

Den vil jeg gå videre med, og andre med direkte gode idéer er velkommen til at skrive til mig herpå.

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 03-12-10 19:26

Tak for svaret piaskov.

det var den eneste og første gode direkte besvarelse jeg har fået.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-12-10 20:17

Citat
Hej Jesper
Vi uddeler købmandskurve til en del familier, som sidder hårdt i det - vi finder frem til dem via vort netværk samt kontakt til kommunen ~ socialforvaltningen
Vi er rent humanitær og støtter direkte til dem som har behov, vi ønsker ikke at give via foreninger, hvor det er adm. som får glæde af det
Det er en rigtig god tanke, og jeg kan love dig, at den/de familier som bliver overrasket sådan, det er noget af det største du kan opleve - det et give noget som nogen virkelig bliver glad for og sætter pris på
mvh & god jul

Fattige danskere er ofte på overførselsindkomst, og se lige på hvordan mennesker på overførselsindkomst bliver behandlet i DK.
F.eks. vil de stramme reglerne for både førtidspension og fleksjob, mange mener det er for nemt at få.
De mennesker ved ikke hvad de taler om.

Mennesker på overførselsindkomst går ikke ligefrem rundt og praler med det, de er vant til at være ugleset, og udråbt til samfundsnassere.
Mange mennesker i sådan en situation har mindreværdskomplekser, og vil sandsynligvis ikke være vilde med, at skulle "udstille" deres fattigdom overfor en "velstående" familie.

Jepser30, jeg er slet ikke i tvivl om dine hensigter, men jeg tror det bliver svært, medmindre du kan spotte en fattig familie og overraske dem med en kurv, i stil med det som krakgt gør.

Kommentar
Fra : Byxiki

Dato : 01-07-11 11:23

Jeg er mor til 2 dejlige unger på 6 og 8 år og vi er fattige. Jeg er ikke enlig mor men deres far er røget i fængsel i Sverige. Så her den 1. juli har jeg 1900 kr tilbage til hele måneden når huslejen er betalt. Vi får ikke børnepenge mere da vi skylder for sfo betaling. Jeg er på kontanthjælp pga angst og har været det i 10 år. Så vi er en meget fattig familie., Jeg ville ønske jeg kunne arbejde, samt at deres far aldrig havde forsøgt sig som smugler, men det hjælper ikke at ønske desværre. Nogen der ved hvor jeg kan søge hjælp? Kommunen er tung at danse med men de undersøger sagen siger de..