/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bade-thermostat ustabil
Fra : winetaster
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 03-12-10 13:01

Min Damixa bade-thermostat ændrer temperatur, når andre i ejendommen bruger vand.
Hvad kan man gøre ?
Findes der en tryk-regulator ?
Eller skal man købe et andet mærke ?

mvh W.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-12-10 13:38

Hvis det kun er kortvarigt, så er det en ting du må lære at leve med, vi har det samme problem her når man bader og der er en der tænder for en vandhane så går der lige 5 sek. før den igen har fundet den rette temp.
Det hjælper ikke at skifte mærke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-10 13:42

Jeg har også damixa termostat på mit brusebad. Det vil sige det er nummer 3 i rækken.
Damixaes blandebatterier nmed termostat er ofte billig tilbudsvare. De holder under 10 år. Så virker termostaten ikke mere. Tesultatet 3er at vandet ikke kan stilles til varmt nok eller at den fortsat virker til håndregulering. så vil temperaturen svinge med trykforholdet mellem varmt og koldt vand ved brugsstedet, og det er igen svingende med aftapning andre steder, på samme delstreng.

Der fås i princippet reperationssæt, men det lønner sig bedre at købe et nyt batteri på tilbud.

Der bås andre og sikkert mere holdbare, men de er meget dyere, og holder nok ikke evigt.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-10 15:03

Der findes trykstyrede armaturer, hvis de ikke har det i byggemarkedet så spørg en blikmand.

Køb nu ikke det billigste kinabras.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-10 23:34

Hvis du bor et sted med meget kalk i vandet - det vil sige i Danmark uden for Varde-egnen, må du regne med, at mekanikken indeni efterhånden kalker til. Skiller man sådan en fyr ad vil man undre sig over hvordan hulen den egentlig har kunnet åbne mere eller mindre for det kolde vand! Har selv sådan en fyr, som snart skal pilles ned og lægges i citronsyre. Så håber jeg, den kan tre-fire år igen i København.
vh
pbp

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 04-12-10 08:26

Hvis den altid står på samme temperatur vil den efterhånden kalke til som pbp forklarer. Derfor er det en god regel jævnligt at skrue op og ned for teperaturindstillingen. Det kan fjerne noget af den træghed der opstår med tiden. En ny termostat er også en løsning og nem at skifte i forhold til at skifte hele batteriet!

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 06-12-10 12:26

Tak for svaret LuffeA.