/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
tobak
Fra : jensviggo
Vist : 1421 gange
20 point
Dato : 03-12-10 10:44

i gamle dage, jeg ved ikke hvordan det er nu, da jeg ikke ryger mer, men en dag kom det op til debat, omkring pakker med 5 stks. af de røde ejffild eller hvordan det nu staves, og de blå york, nogen mener de osse kunne få´s i mindre pakkestørrelser, men det mener jeg ikke.
Mon der er nogen der kan opklare ??????????

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 30 point
Dato : 03-12-10 11:19

Min far fortalte kun om 5 stks.
Men også at man i mangel af penge kunne gå ind i visse tobaksforretninger og købe en cigaret......og få den tændt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-10 11:52

Jeg mener også 5 stks,var mindste pakning.
Som LuffeA skriver,var det ret alm. med køb af en enkelt cigaret.
Jeg husker tydeligt en smed/møllebygger,der kom trillende i sin DKW varevogn.Når han kom forbi købmanden,smuttede han lige indenfor,efter en enkelt cigaret.(Dengang kunne man rolig lade bilen stå i tomgang,uden for butiksdøren) Det skete måske 6-8 gange pr.dag.
Man følte åbenbart at det var billigere at købe en enkelt,istedet for en hel pakke.
Måske blev man ekstra fristet,hvis man havde en hel pakke,i lommen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 03-12-10 12:09

Eiffel lå i 5 stk pakker, og derfor synger Kim Larsen om "5 Eiffel"

http://da.wikipedia.org/wiki/5_Eiffel

Jeg ryger/røg ikke selv, men der var en masse af mine skolekammerater,
der lige skulle ud til tobaks handleren efter en smøg, som de stod og pulsede på,
inde på lokummet.

Man kunne også købe smøger én af gangen.

Så kostede vist "en formue" - Og det var vist nok også forbudt at sælge til skolebørn -
1 løs cigaret, uden pakke.

Men sådan var der jo så meget ...

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 03-12-10 12:14
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-12-10 15:18

Citat
Og det var vist nok også forbudt at sælge til skolebørn

Ach, de solgte vel til de børn i konfirmationsnalderen som de kendte

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 03-12-10 17:04

Ja, det gjorde de, og jeg var selv med, da mine kammersjukker fra dengang købte,
men jeg tror nok det var forbudt ...

Det siger min kone i hvert fald (hendes far var købmand, og solgte IKKE tobak til børn og teenagere) Det var i Jylland.

Men hos os i København på Nørrebro, så gik det vist også mere "vildt" til ...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-12-10 10:12

tak for alle svarene og uddybende kommentarer, jeg husker det tydeligt, (de gode gamle dage)

jensviggo

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 07-12-10 10:12

Tak for svaret LuffeA.