/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
hvem har sendt e_mailen
Fra : linkman
Vist : 349 gange
200 point
Dato : 11-05-03 14:37

Er der nogen der ved hvordan man finder ud af hvor en mail er sendt fra nu tænker jeg ikke på hvis adressen er skjult i mailen men mere hvor i verden den er sendt fra sådan geografisk. altså hvis jeg får en mail fra en person og jeg gerne vil vide hvor fra i landet/verden/ den er sendt fra kan man så det og hvis man kan hvordan

Venlig hilsen Linkman

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 11-05-03 14:47

Du kan se hvilken mail-server den er sendt fra. Men det betyder ikke at afsenderen har været samme sted.
Man kan sidde hvor som helst i verden og sende en mail via en dansk mail-server, så det er umulig at sige hvor den kommer fra. Så skal man spørge administratoren af mail-serveren, hvor mailen oprindeligt kom fra.

Så for menigmand er det umulig at se noget som helst.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-03 17:08

Jeg har oprettet en adresseløs hotmail com altså ikke dansk.
Fra den har jeg på internet-cafe mailet fra Tenerife til venner i Danmark.
Så umiddelbart kan en mail komme fra hvorsom helst.
Men det er nok muligt for MSN hotmail at se hvor den er oprettet.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 200 point
Dato : 11-05-03 18:07

Som der skrives, så kan du ikke entydig sige hvor personen der afsender er, det nærmeste du typisk kan komme er den mailserver vedkommende er koblet op på.

Men i de tilfælde der anvendes ADSL eller tilsvarende, kan du som tid komme det lidt nærmere. Mig bekendt er der ikke noget program der i "et hug" kan omsætte en mailadresse til en geografisk lokation. Men du kan få programmer der kan det med IP adresser.

Men du kan f.eks. kan du anvende Sam Spade (Gratis) http://samspade.org/ssw/, her er der de forskellige værktøjer, så du kan lave denne "undersøgelse".

Du tager en kopi af din e-mail header, smider den ind i Sam Spade -> Tools -> Parse E-mail header
I den boks der kommer frem, indsætter du MAILHEADER du lig har kopieret og trykker "Parse" så finder den ud af det den kan om din mail.

Herunder som noget af det første, hvem der er afsender. Men også hvilken rute mailen har fulgt.

Også ganske anvendelig hvis man modtager masser af SPAM.

mvh

BenKvist

Godkendelse af svar
Fra : linkman

Dato : 11-05-03 18:48

Tak for svaret benkvist.