/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
kan et barn ??
Fra : CLC2812
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 02-12-10 02:46

Da der er en del uenenigheder omkring et spørgsmål vil jeg prøve at stille det til jer.
Mener du et barn på 10 uger kan genkende en person barnet ikke har set i 14 dage ? og som barnet kun var sammen med 1 time sidste gang de var sammen???

Kan det lade sig gøre at opbygge et fornuftigt forhold til barn på nu 10 uger når der er tale om 1 time hver 14. dag ??

Hvad er din mening om denne sag ??

 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-12-10 06:02



Et barn skal være ca 6 mdr. (ofte ældre) før de kan genkende en person, de ser så sjældent

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 06:25

Hvis det er præcist som du siger "kun 1 time hver 14 dag", så "NEJ" til at barnet kan genkende personen.

Men jeg ser dog ingen hindring i, at barnet og den voksne kan oprette et fornuftigt forhold alligevel, hvis det er det man vil - på længere sigt, altså.

Undskyld jeg spørger, hvis det er for personligt,
men hvorfor stilles dette spørgsmål, egentlig ?

Er du studerende ved et børnehaveseminarium ?




Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 02-12-10 06:42

Du har jo lige annuleret det samme spørgsmål, så hvad får dig til at tro, at svarene bliver bedre denne gang?

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 06:50

Hvis den voksne (lad os kalde hende Isabella), som det nu drejer sig om, skal have et fornuftigt forhold til det pågældende barn (lad os kalde barnet Jesper),
så kræver det NATURLIGVIS, at Isabella ser Jesper mere end 1 time hver 14 dag - fremover.

Nu ved jeg så ikke, og det er muligt, at optrappe deres samvær inden for kort tid ?
Der kræves længere tid og oftere samvær før Jesper er fortrolig med Isabella, og omvendt.

Kan man få den tid (mange timer, mange besøg, ofte besøg), så kan det vel nok lade sig gøre, vil jeg da mene.

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 06:57

Er det dig selv eller en anden, som er "Isabella"?

Eller er det bare et teoretisk spørgsmål?

Ja, svaret er vel det samme ...

Kommentar
Fra : No1Here


Dato : 02-12-10 10:36

Hvis vi snakker visuel genkendelse, så tror jeg ikke på at et barn på 10 uger er i stand til at genkende et menneske det ikke ser oftere. Derimod er små børn rigtig gode til at genkende lugte og stemmer, så jeg tror ikke man bare kan afvise, at småbørn kan genkende langt mere end man lige tror.

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 10:42

No1Here har ret med hensyn til netop lugte og stemmer, som er det, der opfattes først og lagres i den aller tidligste barndom.

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 13:09

Man kan også stille det op på denne måde:

Er formålet med at kontakten er så kort at forhindrer at barnet lærer personen nærmere at kende?
For så glemmer barnet, naturligvis, hurtigere denne person - des længere tid der går, når besøgene er så kortvarige og med så lang afstand.

Er formålet, at personen, på længere sigt, skal kende barnet bedre?
Så skal man sørge for at besøgene bliver hyppigere og længere varende.

Er personen, af egen fri vilje, afholdende med at besøge barnet?

Er personen, af andre, afskåret i at få mere kontakt til barnet?

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 13:12

Allerede i fostertilstanden har børn, i følge denne artikel, en meget veludviklet lugtesans

http://voresborn.dk/babyudvikling/5982-dit-barns-sanser-lugtesansen

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-12-10 15:14



Lugtesans, og så til at genkende er ikke helt det samme

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 16:02

Nej, du har ret. Jeg er heller ikke selv 100% sikker på dette.

Og taler vi om barnets mor? (som har kendt barnet i fostertilstand)

Eller er det en person, som ikke er barnets mor?

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 16:15

Her er lidt om barnets motoriske udvikling

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/barnet/nyttig-viden-om-barnet/b-oslash%3Brns-udviklingsstadier-/

Det er et interessant spørgsmål, som jeg håber du får et kvalificeret svar på.



Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-12-10 16:23



Udemærket link sne-fnug, men ikke relevant til spørgsmålet.... godt nok bliver der nævnt hvornår barnet kan begynde at genkende forældrene, men der er vel tale om daglig kontakt-- sådan plejer det normalt at være for nybagte forældre/babyer

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 16:32

Pardon, så ...

Jeg er nu heller ikke ude på at "vinde" i dette spørgsmål.

For jeg ved meget lidt om lige dette her.
Er ganske vist pædagog uddannet og Far til 2, men vi har aldrig lige drøftet sådanne ting på seminariet,
som specifikt kommer op her i spørgsmålet.

Men hvad vil CLC2812 så helst høre for et svar?
Siden det kommer op igen? - Det er jo blevet besvaret allerede en gang.

Derfor syntes jeg at CLC2812 skal vælge det svar, som CLC2812 helst vil høre ...

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-12-10 17:38



Det var da en pudsig bemærkning

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 17:47

Nåh?

Ja, det kan da godt være, men spørgeren har jo spurgt én gang før ...

Og det har spørgeren da aldeles ret til !!!!

Men jeg så, at det var dit spørgsmål Nordsted01, som spørgeren sagde spørgeren helst ville høre ...

I et tilsvarende spørgsmål.

Jeg er ikke ude på at problematiserer eller være ordkløver !

Og måske udtrykker jeg mig pudsigt ...

Men nogen gange, spørger man da for at få bekræftet sine egne holdninger eller ønsker.

Kender I ikke det ?

Annuller spørgsmålet
Fra : CLC2812


Dato : 02-12-10 19:06

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : sne-fnug


Dato : 02-12-10 19:09




Ja, du må da undskylde, CLC2812 ...
Skulle vel ikke have blandet mig, når jeg ikke er mere sikker, end tilfældet er.

Selve svaret er vel nærmest en "tros-sag", og nu vil jeg ikke komme med mere til dette spørgsmål.

Håber du kan bruge alle svarene til noget, CLC2812 ...



Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407947
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste