/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vedr. dæk.
Fra : komisk-uheld
Vist : 395 gange
100 point
Dato : 30-11-10 19:37

Ved jeg er sent ude, og derfor kan jeg ikke opdrive den størrelse jeg skal bruge nemlig 175/60r13.. Vil derfor hører om man kan sætte dæk på med højere/lavere profil? som f.eks 175/50r13 eller 175/70r13 eller andet man kan?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-10 19:57

175 er breden
50 - 60 - 70 er forholdstallet i procent af breden
ved 175/70 er dækhøjden 70% af de 175 mm.

Det sidste 13 er din fælgstørrelse...

Man kan sagtens montere dækne på fælgen, men det kan have betyding for bøde køreegenskaber, hastighedsvisning og benzinøkonomi at montere dæg der afviger meget fra det specificerede til din bil.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-10 19:59

Her er lidt info
http://www.fulda.com/fulda_dk_da/test_and_tips/tyre_encyclopedia/index.jsp?glosID=17

Det med højde er forklaret under "H"

Du skal måske også tænke på hastighedsmærkningen - især hvis du skal køre i tyskland.

vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-11-10 20:08

normalt er der ingen problemer med at montere en anden dækstørrelse. det der kan afvige er målingen på dit speedometer, da dækkene kan få en større omkreds. så passer dit speedometer ikke længere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-10 20:11

med 50er profil kører du aldrig for stærkt.....

Og kører du Taxi giver det extra i kassen

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-11-10 21:39

Hej komisk-uheld

Prøv dette link: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
for mig ser det ud til de har mange dæk i din størrelse

Har selv lige købt helårsdæk hos dem.

Se selv efter dine dæk her: http://www.daekonline.dk/

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-11-10 22:56

Her kan du indtaste målet på dine nuværende dæk i den ene side, og på de nye i den anden side og straks se, om de svarer til hinanden, eller hvor stor forskel, der er .

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-11-10 23:16

175/70 R13 er efterhånden den mest dæk størrelse i 13".
Om de kan være på din bil er jo så ikke til at vide.

175/60r13 er så på den anden side set en meget sjældent set størrelse.

Det vil hjælpe lidt hvis du fortæller hvilken bil du har

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-10 01:22

175/60r13.. lyder ikke som om det er bilens originale fabriksanbefalede størrelse. Det er nærmere nogen med ekstra brede som man har kompenseret ved ekstat lav højde. Nogen synes det ser smart ud, men bilen skrider nemmere på våd eller sneglat vej. Som vinterdæk er det bedre med en smal type. Helst så smal som muligt, når de også skal kunne bære boilen.

Med ander ord 165/70 -R13 ville nok være bedre.