/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rygerhjem i 3 år?
Fra : jobestar
Vist : 6214 gange
75 point
Dato : 29-11-10 15:06

Hejsa,

Jeg har lånt min 1-værelseslejlighed ud til en kammerat i 3 år. Han er ryger og ryger vel en 20-25 smøger om dagen. Han har været arbejdsløs det meste af tiden, så man kan godt sige næsten alle smøgerne er blevet røget i lejligheden.

jeg er lidt i tvivl om hvor slemt det er, når det "kun" er 3 år.

tror i, at det vil være nok, at vaske gulv, vægge og loft grundigt ned, med noget almindeligt universalrengøring, og så male over en enkelt gang?

eller skal jeg igang med nogle særlige anti-nikotin rengøringsprodukter inden den almindelige maling?

mvh

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 15:17

Du skal selvfølgelig vaske grundigt ned. Især gulv og loft.
Jeg er selv ryger og har brændeovn. For 2 år siden malede jeg jeg tapetet uden grundig rens forud.
Jeg brugte Maling fra Sigma den hedder Sigmatex 10 og malede kun 1 gang.
Sigma leverer også maling til bl.a. sygehuse og plejehjem, der kræver en speciel maling.
Sigma er ikke dyrere end andre gode mærker.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 29-11-10 15:46

okay så det du siger er, at hvis jeg vil undgå, at skulle igang med den store grundrens af vægge og loft, så kan jeg bruge den speciel maling sigma 10?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-10 16:55

Det bedste du kan gøre er at købe en flaske rodalon. Den fortynder du med vand. Målene står på flasken. Når du vasker med den så forsvinder alle lugte. Jeg har tørret alle vores møbler af med det da jeg holdt op med at ryge og ingen kunne lugte at jeg har røget i huset i 8 år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-10 17:03

Du kan være sikker på at der ikke er nikotin tilbage i en mængde du kan se eller lugte. Nikotin er så giftigt at det ville være hans og din hurtige død.

Men tjæren fra tobak er oget fprfærdeligt ildelugtende stads.
Masser af varme og udluftning hjælper . Rengøring med universalmiddel samt vask af gardiner og tæpper hjælper også,

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-10 17:21

du skal bruge grundrens og der skal males minimum 2 gange

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 17:50

Du skal som sagt vaske alm. ned og derefter omtalte Sigma, 1 gang dækker hvis det er samme farve som du har, Det er jo klart at evt. gardiner og møbler skal vaskes ned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-10 17:51

Du kan også bare begynde at ryge

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 18:17

http://www.sigmacoatings.dk/
Den maling er bare god :)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-11-10 20:05

En ozon behandling er også en mulighed, du kan bare ikke opholde dig i lejligheden under behandlingen - så bliver du i hvert fald MEGET tør i halsen

Den med rodalon har jeg prøvet på kattepis . . . det virker bare helt fantastisk, så hvorfor ikke også på røg?!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-10 20:54

Jeg ved Rodalon virker på røg, vi har begge røget her i huset, jeg røg 20 og han 30 om dagen og røglugten er væk efter jeg har vasket med rodalon. Så den tager røglugt.
Og så er der ingen der ryger her mere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-10 20:58

Der vil altid blive efterladt lidt i textiler, sprækker m.m.

Når Du mener at have renset ud så inviter en fanatisk antiryger ind, han/hun har en finere næse end end en narkohund.
De mest fanatiske er dem der har røget før

Min søster forbød rygning men gjorde ikke noget ekstra for at rense ud, efter ½ år med almindelig rengøring kunne man sagtens "lugte" at det var et antirygerhjem

Kommentar
Fra : BIH1

Dato : 29-11-10 21:44

God rengøring er det vigtigste før al maling. Når al røgen er kommet indefor en periode på 3 år kan det sikkert godt vaskes ned, men hvis der er tjære/nikotin tilbage på en væg kan man godt opgive at dække det med en almindelig vandbaseret plastmaling (også Sigmatex 10), selvom der males nok så mange gange. I sådanne tilfælde skal der først males med en spærrende grunder som f.eks. DYRUP Spærregrunder inden maling med den almindelige vægmaling. Den er ret dyr, men det er den rigtige metode og langt det nemmeste.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 29-11-10 22:53

Røg vil altid hænge ved i gardiner og tæpper. Vask gardiner og lej en tæpperenser.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 23:01

Spærregrunder bruges hvis man vil blokere for skorstens sod eller gennemtræk af gammel terpentinmaling i en mørk farve. Tro mig den maling jeg har brugt virkede.