/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
1. søndag i advent
Fra : pifo
Vist : 990 gange
200 point
Dato : 28-11-10 08:30

Det kunne være sjovt at høre, hvordan I andre holder 1. søndag i advent?
Går I i kirke? Spise I æbleskiver og drikker gløgg?
Eller gør I rent som på alle andre søndage i året?
Spiser I noget særligt til aften? Får I gæster? Har I særlige traditioner?

Lad os høre...

Accepteret svar
Fra : sne-fnug

Modtaget 210 point
Dato : 28-11-10 08:43

Da vores børn boede hjemme, så fik de altid adventsgaver, en tradition, som stammer fra min kones familie. Vi skal have dem, med familie, på besøg i dag, og nu er det så børnebørnene, som får adventsgaver. Tænder, naturligvis, 1. adventslys i den gamle adventskrans, som har lilla bånd, også en tradition fra min kones familie. Så hører vi julemusik i lange baner. Klassisk, jazz, dansk traditionelt.

sne¤¤fnug

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 28-11-10 08:53

Bare en søndag, som alle andre....

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-11-10 09:19

Adventskransen bliver tændt - ellers ikke nogen traditioner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-10 09:43

Da ungerne var små, lavede vi nulreappelsiner - man ruller/trykker forsigtigt til appelsinerne er bløde, laver et lille hul i toppen og kommer sukkerknalder ned i - og suger så den søde saft op... kun tilladt på adventsøndage der var kun tændt levende lys i hele stuen, og så blev der læst lidt juleeventyr.

De fik også adventsgaver, og da de blev størrer, gav de også til os forældre

Nu er de flyttet hjemmefra, og i år, har der været så meget, at jeg helt har overset at det er 1. søndag i advent

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-10 10:23

Da børnene boede hjemme holdt vi advendt med adventsgaver, men nu er det bare en almindelig søndag. I dag skal jeg ud og gå, handle og have symaskinen frem, jeg skal reparere en af mine børnebørns nederdele. Ny elastik.

Men der er levende lys hver aften og 1. december tænder jeg lyskæderne i haven. Og det er flot for nu hvor her er sne så bliver hele haven lyst op. Kæderne er på et tænd/sluk ur og er tændt hver aften til 15.januar fra 17-24.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-11-10 10:29

- rydder sne i dagens anledning...

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 28-11-10 11:40

Hejsa og god søndag til alle

Nordsted - du har lige givet mig et flash-back til en tradition (appelsiner med sukkerknald) som jeg helt havde glemt. Denne gamle tradition skal jeg bestemt have genoptaget !

Tak

Bluesky

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-11-10 11:51

Jeg spiser gran.... Jeg ved egentligt ikke hvorfor, men det er lidt en tradition for mig.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-11-10 12:33

er det fordi du er blevet granvoksen???

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 28-11-10 12:34

Sidste år var vi i Køge Kirke, og det var meget stemningsfuldt.
Det er dog ikke en fast advents tradition her i huset.

"nulreappelsiner"? Ja, det spiste vi også i familien, da jeg var barn.
Min Mor kaldte det nu for "movseappelsiner", som vi spiste hele året rundt, hvis vi var lækkersultne.
Ikke specielt ved advents og juletid.

Vidste faktisk ikke det havde noget med at gøre med denne årstid.
Men det har det altså?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-10 12:46

sne-fnug

Citat
Så hører vi julemusik i lange baner.

Så skal du vel også høre denne

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-10 12:59

Så er sneen ryddet, er det så ikke herligt at den varme kaffe venter.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-11-10 13:08

Citat
Så skal du vel også høre denne

Så er julefreden slut for denne gang...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-10 14:37

Det var hurtigt

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-11-10 14:44

Citat
Det var hurtigt

man må vel sande det gamle ordsprog der siger: Ukrudt forgår ikke så let...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-10 19:10

Jeg sidder og overvejer om jeg skal starte mit havelys 1. dag i advent eller jeg skal vente til 1. december. Og jeg skal da gerne tænde et adventslys hvis en kommer med en adventskrans. Jeg synes bare mine 3 bloklys i stuen er nok lys.

Jeg pynter heller ikke juletræ før 23. december og jeg begynder først at pynte huset op efter 15. december. Og det hele bliver taget ned nytårs dag mens jeg hører nytårskoncert.

Men lyset i haven udgør den største juleudsmykning. 2 lange kæder under taget på den overdækkede terrasse. Og istapper på den anden side af vores vinkelhus. Og på hegnet et gult lysreb. Og alle lysene spejler sig i alle ruderne. Det er noget naboerne er meget glade for.

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 29-11-10 03:56

Ja, det lader til granner01 har samme smag og tradition som hos os, for Nytårskoncert fra Wien, eller andre steder er et must. Måske ikke noget med Advent at gøre, pifo? Men også en god tradition alligevel, og jeg kan også forstå, at du glæder dine naboer med lys, granner01, og det er jo godt.

Nordsted1 - Er det en adventstradition, det med de "nulreappelsiner". ja undskyld jeg spørger, men nu blev jeg nysgerrig, for det vidste jeg faktisk ikke-

ans, jo - Dén dér med Rudolph, står ganske rigtigt mit julehjerte meget nær.
Har den indspillet i mange gode versioner, for det er jo en populær, og god sang.
Desuden har vi den på video, også i flere forskellige udgaver.

Fortsat god adventstid til jer alle her i tråden.

Mvh Jørn

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 29-11-10 04:49

Tak for svaret Jørn.
Det er hyggeligt at høre, at I holder fast i traditioner, som nu er gået videre i arv til børnebørn.
Også tak til jer andre, som bidrog. Nordsted: dét med appelsinerne har jeg hørt før, men havde glemt alt om

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 29-11-10 06:39

Velbekomme pifo, det var et godt spørgsmål du dér stillede,
for man blev klogere på mange områder.

Fortsat god adventstid til alle her i denne tråd.

Mvh Jørn