/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Snemønster på terasse
Fra : svendgiversen
Vist : 631 gange
50 point
Dato : 27-11-10 10:05

Her i det sønderjyske har vi kun 3-4 cm sne, men noget undrer mig:

Jeg har brune mokkasten på min terasse og oven på disse er der næsten ingen sne tilbage,
mens der over fugerne er normal snehøjde her ca 3 cm.

Da fliserne er lagt to og to sammen og ellers vinkelret på hinanden giver det et flot snemønster,
men hvad er årsagen til at sneen bevares bedst over fugerne?

Man skulle jo ellers tro jordvarmen lettest kom op her??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 10:21

Fliserne bliver hurtigere afkølet end jorden, jeg kan ikke se anden forklaring

Her i det Nordsjællandske har vi fået ca 20 cm, og det sneer endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-10 10:22

Sludder... fliserne er varmere end jorden - selvfølgelig -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-10 10:25

Der er faldet den samme mængde sne på fliser og fuger.

Varmen trænger hurtigere igennem større flader (fliser) end de smalle fuger, som jo er af et andet materiale.

Det er mit bud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-10 10:27

Det var godt du rettede det Nordsted.

Er det lidt af det samme, når man siger god vin dyrkes bedst på stenet jord, der holder på varmen???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-10 10:35

Den køber jeg ikke ans,
der skulle være sand i fugerne, men der er mest jord, desværre med lidt ukrudt,

dog måske alligevel; plus luft,
indespærret luft er jo en god isolator, men hvordan blev den indespærret?

Er det ikke mere noget med at stenen indeholder mere varme, fra tiden før med tøvejr??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-10 10:48

Citat
Er det ikke mere noget med at stenen indeholder mere varme, fra tiden før med tøvejr

Man kan sikkert måle sig ud af spørgsmålet, men det kræver så målinger af temp og fugt både i stenen og omgivelserne.

5 cm havefliser kan nok ikke akkumulere varmen ret længe hvis de er våde et stykke ind.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 27-11-10 10:49

Du kan jo skrive til DMI, vejrets detektiver, de kan sikkert give dig en fornuftig forklaring.

http://www.dmi.dk/dmi/vejrets_detektiver_plettet_sne

Eller TV2 vejret

http://vejret.tv2.dk/danmarksvejr/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-10 11:07

Nej Luffe, og det er ikke beton fliser, men hårdt brændte mokka mursten, altså lavet af ler.

Og ans, jeg tror at DMI kan udtale sig om det kommende vejr, men ikke om afledte snemønstre.

Sådan som jeg ser det nu er, om det et et spørgsmål om forskellig varme ledningsevne/isolation?
eller om forskellig varmekapacitet, altså om murstenen kan have gemt mere varme end fugen??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-10 11:13

Citat
Og ans, jeg tror at DMI kan udtale sig om det kommende vejr, men ikke om afledte snemønstre.

Det tror jeg så, de kan. Det er jo det de har gjort i mit link.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-10 11:35

Også flot mønster her.
SF betonsten med dejlige grønne mellemrum af græs/mos og andet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-10 11:50

Dette fænomen har jeg bemærket i hver eneste indkørsel jeg er gået forbi de seneste dage, så jeg tror ikke det kun er bestemte slags fliser det handler om.

Men der er nogle ret flotte mønstre imellem.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-10 12:19

Tak for svaret ans.

Fra DMI:
Den har lagt sig på græsset, som hurtigt afkøles, men den er smeltet på fliserne, fordi de stadig er over 0°C - de leder varmen fra jorden bedre.

Så altså en kombination af ledningsevne og kapacitans.