/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Betydning af "ord"
Fra : o.v.n.
Vist : 2410 gange
100 point
Dato : 25-11-10 20:56

Ja et ord er det jo ikke men muligvis en forkortelse, de 2 bogstaver er vs og de bruges ofte i forbindelse med boksekampe blandt andet: Brian Nielsen vs (mod) Mikkel Kesler kunne være et eksempel men hvor kommer vs fra? Og er det et ord som er forkortet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-10 21:06

versus

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 25-11-10 21:08
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-10 21:14

Tak for hurtig og præcis hjælp, jeg venter lidt inden jeg accepterer dit svar

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-11-10 21:42

Det stammer vel fra engelsk, som har afløst mange danske ord.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-10 21:45
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-10 21:45

Jeg tror nu svaret er givet, det stammer fra latin som også baggrund for mange danske ord

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-10 21:48

MON ikke. Det ser ret latin ud! Er ikke så belæst jeg har haft latin.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-10 21:50

Versus er et latinsk adverbium - og betyder helt ordret mod sådan som det også anvendes i adskillige sprog.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-10 21:54

Iøvrigt er versus en afledning af verto i betydningen "jeg vender mig" "ændres" og i den dur...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-10 22:13

Tak for få betydningen af ordet versus med også berpox

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-11-10 22:18

Og mage ord på engelsk stammer jo også fra latin, og vi skal jo være så internationale idag.

Det er, hvad jeg tror, der sker med vores sprog - dansk er ikke smart nok.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-10 22:29

Ih hvor er du negativ i dag Camillamoster det ligner slet ikke dig, sproget udvikler sig hele tiden at det går lidt hurtigere i dag end for 100 år siden behøver ikke nødvendigvis at være et onde

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-10 22:31

Tak for svaret 3773. du kom først, også en stor tak til Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-10 22:33

Jamen tak som byder ovn

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-10 22:46

Dansk er skam smart nok - og versus indgår da også i den danske ordbog (fra Politiken) - men her er betydningen "drejet" lidt i forhold til boksekamp-betydningen (hvor det altså er den rene latinske betydning der anvendes)

I den danske ordbog beskriver ordet versus modsætningen ml. f.eks. to politiske ideologier (socialisme versus kapitalisme).

Vi skal såmænd ikke være så bange for udviklingen i det danske sprog, selvom jeg ofte savner ord som "tølper", "skarnsknægt", "burgøjser" og "charlatan" i nutidens sprog

Nu er det hele jo "nar", "homo", "fuck" m.fl. (her kunne jeg så have brugt forkortelsen etc. )