/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klipning af syrener
Fra : Hugos
Vist : 7684 gange
50 point
Dato : 11-05-03 09:31

Jeg har en syrenhæk som snart skal til at springe ud. Når den en gang er afblomstet vil jeg gerne have
den klippet lidt ned, så det ligner en hæk. Den er vel omkring 3 meter høj nu. Jeg har ladet mig fortælle, at man
ikke må klippe syrener, da de så ikke sætter blomster næste år. Kan man klippe dem, og hvornår gør man det?
Er der nogen bestemt måde man kan gøre det på, så den bliver fin igen til næste år?

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 11-05-03 11:29

Syren klipper du, ved at klippe store topskud efter afblomstring. Hvis du er heldig blir den pæn, men den er vanskelig at klippe pæn som hæk. Det bedste råd er nok at prøve at klippe den som du ville klippe enhver anden hæk.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-03 11:33

Hej..prøv at se hvad de skriver i havenyt.. Christina

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1655.html
Hvordan skal vi beskære vores syren?
Tak for svaret vedrørende vores syge piletræ. Jeg har endnu et spørgsmål, som går på, hvordan vi kan forynge vores store syren. Busken er vel mere end 30 år gammel, højden ca. 3,5–4,0 meter og diameter ca. 5,5–6,0 meter. Grenene er lange og hængende, flere er meget svage og knække let.

Indtil for ca. 3 år siden bar busken fantastisk mange violette blomster, men nu kniber det med blomsterpragten. Blade og blomsterstande dannes kun på oversiden af busken, nærmest som en udspændt paraply.

Er der mulighed for at skære væksten ned, så omfanget mindskes væsentligt, og vil det give et tættere blomsterflor? Nedskæringe/udtynding skal vel foregå her i marts? Eller er alternativet saven og spaden og endelig planteskolen?

Med venlig hilsen Frank Lemb

Svar:
»Her i marts« skriver du. Desværre er vi nu henne i slutningen af april, og det er for længst for sent for i år. Til næste vinter (januar–februar) skal du fjerne ca. en fjerdel af grenene ved jorden.

Tag først og fremmest de ældste og mest medtagne. Den behandling gentager du året efter og året efter og endnu en gang året efter. Til den tid har du en forynget busk udelukkende med grene, som er mindre end fire år gamle. Under hele processen har du undgået at stresse busken, så den sætter rodskud, og du har beholdt en blomstring.

Med venlig hilsen Sten Porse

Kommentarer:

Der er ingen kommentarer til denne tekst.
Skriv ny kommentar.

Relaterede sider:

Beskæring af træer om sommeren
Artikler: Dyrkningsmetoder > Beskæring
Er syrenen et træ eller en busk?
Spørg eksperterne > Buske og træer
Hvordan kan jeg forbedre jorden til min kommende syrenhæk?
Spørg eksperterne > Hegn og hæk
Kan vi redde vores væltede syren?
Spørg eksperterne > Buske og t

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 13-05-03 09:32

hej hugos - Vi har da vi i sin tid flyttede ind klippet/beskåret vore syrener, der stod som skel i en del af vor have, ret kraftigt - for de var høje og ranglede - det er korrekt at de så ikke blomstrer i den efterfølgende sæson - men nu er de bare så flotte - og jeg tynder nu ud hvert år - hvor jeg tager de ældste grene væk - og vi har en meget flot og blomstrende hæk.....
mvh
lilleli

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 26-05-03 08:20

Tak for svaret skingur.