/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
picasa 3
Fra : aasenissum
Vist : 696 gange
300 point
Dato : 24-11-10 16:06

er der mon en af de tilstedeværende, som i et forståeligt sprog kan forklare mig:
når jeg har været inde på picasa, texten er skrevet og næste trin er udskrivning -

hvordan får jeg feks. 4 postkort på et A-4 ark?

som det kører nu, får jeg det smukkeste 9x13 (?) billede midt på et A-4 ark.

jeg vil gerne kunne veksle imellem størrelserme, som jeg har kunnet på microsoft publisher3.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-10 16:09

det går ikke i picasa

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 16:16

Jo da Teil

Når du har valgt 9 x 13 så går du længere ned i menuen til højre og vælger antal kopier pr. billede- vælg 4 kopier.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 16:19

Du kan eksperimentere med beskær til side eller tilpas til side-

Beskær til side gør mellemrummet lidt mindre

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 310 point
Dato : 24-11-10 16:36

Alternativ hvis du vil have billedet (x4 ) helt ud til kanten af A4 arket:

Stå på billedet:

Vælg collage
Vælg sideformat (A4)

Vælg klip og vælg det samme billede flere gange ( tryk på +) indtil du har fire på dit ark.

Så har du nu en collage, hvor billederne går helt ud til kanten- og du kan ovenikøbet vælge at have 4 forskellige.
Tryk på opret collage - du vil nu have en mappe med collager og gå til udskriv.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-11-10 17:09

jowjow bror smuller, 4 kopier blev lig med 2 på hvert ark. det var det resultat, jeg fik.
har ikke tid lige nu, men jeg vil prøve collagetekniken senere. og helst noget, som virker. ellers skal jeg vist snart have bud efter mere blæk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 17:26

Citat
jowjow bror smuller, 4 kopier blev lig med 2 på hvert ark. det var det resultat, jeg fik.

Det forstår jeg ikke, jeg har lige printet et ark med 4 stk. af samme billede. Valgte 9x 13 men kan se på printet at der kom så meget kant på at det blev 9 x 12 på selv billedet.

Du fik valgt sideformat A4 og liggende ?????

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 17:35

Ok du kan ikke vælge liggende
det er kun i collager

- men det skulle den gerne selv gøre- når du har væagt 9x 13
hvis ikke du har et liggende ark- på din skærm, så roter billedet og start igen -på samme måde- når du når på 4 stk- skulle det gerne komme på samme ark.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 17:37

Du skal ikke skrive ud før du kan se resultatet på din skærm- så kan du da hurtigt få brugt al dit blæk

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-11-10 21:11

det går ikke godt. jeg mener, at jeg følger dine anvisningere slavisk, men her går det galt.
jeg skriver A-4, 9x, klipper osv. men det er stadigvæk de små grrrrr., som kommer.
nå, nu holder jeg en tiltrængt pause. vis før udskrift, heller ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-10 21:20

hent den nye V3.8

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 23:09

Omkring collager:

OK- nu tror jeg du bare mangler :

Efter valg af collage er der "Under indstillinger" vælg "gitter lige kolonner og rækker"- (det var min forudindstillet til)

Du har sikkert en indstilling med miniature billeder ??? (der er også billedebunke osv)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 23:28

Når du har oprettet din collage med 4 billeder på "eet billede" og står på udskriv siden-

Der skal du så vælge "helsides billede".

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-11-10 23:55

det skal prøves, men jeg kan ikke få det afprøvet før i week-enden.
så det er grunden til, at jeg ikke får svaret.
tak for nu.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-11-10 16:25

Det er bare ok- man har næsten brug for at sidde foran computeren samtidig- måske vi skal prøve det og fortsætte på PM- der hvor det er irrelevant for øvrige.

For jeg prøver jo igennem op til flere gange-for at finde ud af hvor det går galt- så et step by step i weekenden det er jeg med på.

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 29-11-10 09:40

Tak for svaret smuller54.

og det virker bare. glæde i det lille hjem.................