/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kolde radiatorer
Fra : Kim-Lund
Vist : 2461 gange
20 point
Dato : 24-11-10 16:01

Hej,

Vi har fået det problem at tre radiatorer er gået kolde.

Efter at have læst en masse indlæg her har jeg fundet ud af at vi har et en-strengssystem.

Efter en tur i bryggers hvor oliefyret står kan jeg se at der går seks rør forbundet i to sektioner ind i selve huset. Mon ikke det er tre styks enkelt strenge?

Huset er i 2 plan. På 1'ste sal er der ingen problemer. Alle 4 radiatorer bliver lynhurtigt brandvarme når vi lukker helt op på thermostaten.

I den ene langside af stueetagen er der fire radiatorer som bliver nogenlunde varme.
I den anden side er de tre kolde radiatorer.

Både indgang- og afgangsrørerne er helt kolde.
Der kommer vand ud med det samme når jeg åbner udluftningsskruen.

Så noget tyder på at det varme vand (50 grader fremløb) har alt for nemt ved at løbe til 1'ste salen.

Jeg kan ikke finde nogen ventiler at justere trykket på med mindre man kan skrue på de ventiler som sidder i forbindelse med til og afgang. Jeg har skuet en hætte af og kan se et hul med takker men kan ikke finde noget værktøj der passer i hullet. En T25 har for lidt takker og er nok en lille smule for lille. En T27 er for stor.

Er jeg på rette spor når jeg vil prøve at skrue ned for trykket på 1'ste salen og hvad hedder det værktøj som passer i ventilen?

På forhånd tak
Kim

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-10 16:12

Ja varmt vand vil helst op.
Det er en god idé at begrænse førstesalen.
Hvis det er returløbet - kan værktøjet hedde sekskant nøgle (unbraco)
Men hvis du kunne lukke af for fremløbet til første sal ville du tvinge det varme vand rundt i stuen.

Hvis det nu alligevel er to-strengssystem - kan du tvinge varmen rundt i stuen ved at lukke for radiatorerne på første sal.

Tror jeg nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-10 16:14

Du kunne også lige tage thermostat hovederne af (den svage side i huset) og se om stiften kan presses ind (fjedrende)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-11-10 16:18

Hvsi du har et en-strengssystem, er den kun eet rør som går ud til radiatorerne og eet rør som komer tilbage.

På dit oliefyr, har du en shunte, som man kan skrue på. Den styrer temperaturen på vandet som cirkulerer.
Du har en cirkulationspumpe som sender vandet rundt til alle radiatorer.

Måske er din pumpe blevet træt, og kan ikke sende vandet rundt, med den rigtige hastighed eller med det rigtige tryk.
Nu har vi jo haft lidt frost, som kan sætte propper i din streng.
f.eks. så er vores hus fra 77, lavet så smart at man har smidt selve strengen ude i skunken, uden nogen form for isolering (er nu efterisoleret med 200mm)

Forslag til fejlsøgning, taget udgangspunkt i at jeres system ikke frøs til sidste år og problemet pludselig er opstået i år.
Luk termostaten helt på de radiatorer som bliver varme, skrue helt op for shunten ( så vandet bliver så varmt det er muligt, afhænger af temperaturen på din varmtvandbeholder)
Se så om de omtalte radiatorer ikke bliver varme ?

Test om rørerne som går op til radiatoren bliver varme. Da det er et enstrengssystem, skal vandet forbi radiatoren, selv om din termostat er defekt eller lukket, så røret under termostaten sal blive varmt.

Det kan jo også være at dine termostater, har sat sig fast.

Kommentar
Fra : Kim-Lund

Dato : 24-11-10 16:31

Hej,

Jeg har motioneret alle stifter i samtlige thermostater men uden held.

Jeg tror ikke at pumpen er træt da der jo er fuld varme på 1'ste salen.

Der er ikke uisolerede varmerør nogen steder.

Jeg ved fra tidligere at selv om thermostaten er helt lukket er til og afgang's rørerne stadig varme så strengen må være helt uden flow.

Jeg har lige været i bryggers og føle på de 3 sæt rør. Et er gloende, et er "kun" varmt og det sidste er kun lunkent.

Har været alle bits i et stort bitsæt igennem, men der er ingen der passer i ventilen lige ved indgangen til radiatoren

Kim

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-10 17:51

Citat
Der kommer vand ud med det samme når jeg åbner udluftningsskruen.

Det skete også for mig, så jeg troede, at jeg havde luftet det er skulle luftes

Men bennymanden lærte mig et trick, hvor jeg pludselig kunne lukke en masse luft ud og siden har det fungeret:

luk for alle radiatorer -pånær een af dem som ikke fungerer- skru op for fuldt blus på termostaten og så luft ud- næste der ikke fungerer - luk alle andre og så videre og så videre

Jeg har ikke forstand på alt det andet- ville bare lige give et råd- hvis det kunne hjælpe

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 24-11-10 19:48

Har der været varm på de radiator sidste år uden problemer..????

Bassebo...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-10 19:49

du skal slukke cirkulationspumpen når du lufter ud. og husk at efterfylde med vand. hvis ikke der er nok vand på anlægget, kan du ikke lufte det ordentligt ud.
du kan også prøve at banke på røret lige ved termostaten med en hammer. altså stille og roligt. du skal jo ikke ødelægge noget.
og så er det ikke en almindelig bit du skal bruge, men en umbraconøgle.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 24-11-10 19:55

Når du motiner ventilen kommer stiften så selv ud igen eller trække du den ud ....... ?

Bassebo...

Kommentar
Fra : Kim-Lund

Dato : 24-11-10 20:07

Bassebo, De virkede så vidt jeg husker sidste år. (Vi har ikke problemer med at holde varmen med de fungerende radiatorer) og stiften kommer pænt ud igen når man ikke presser den ind.

trimare46, Har lige prøvet med en bolchammer så hårdt som jeg turde. Ingen forskel. Rørerne er stadig helt kolde.

Vand er der vel nok af når der ikke er problemer med varmen på 1'ste sal.

Som sagt kører der tre rør ind i selve huset som fødes fra et stort. Der er også tre rør ud igen som bliver til et stort som nok er retur røret.

Det første sæt er gloende varmt (Sikkert det der føder 1'ste sal) Det andet sæt er varmt (Sikkert det der føder de fungerende radiatorer i den ene side af stueetagen) det sidste sæt er kun lunkent og returrøret fra det sæt er koldt.

Der er Ballofix haner på hvert af de tre sæt men det er nok kun til aftapning og ikke trykregulering.

Kim

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-11-10 20:57

Hej Kim.

<smuller54> er inde på noget du lige skal prøve.

Luk helt i for alle de radiatorer som varmer som de skal - og luk også de som ikke varmer -

luk så op for een af gangen (helt op) af dem som du ikke har varme på nu, i øjeblikket er denne radiator den eneste med flow igennem og så skulle den gerne blive varm (hav lige et par minutters tålmodighed) - så fortsætter du med alle dem som ikke kan varme på samme måde.

Herefter skruer du lidt op på alle ventiler og forsøger at finde et niveu så du har varme overalt.

Som <trimare46> er inde på, så er det en god ide at slukke for cirkulationspumpen imens du lufter ud, og selvom du har varme på 1. sal så skal du være tålmodig under udluftning, hav en klud med dig og hold den under luftskruen imens du lader den "fise" et stykke tid, evt. af flere gange - der kan godt være nogle luftlommer i dine rør selvom der med det samme kommer vand ud af luftskruen.

Du skal iøvrigt altid slukke pumpen imens du fylder vand på anlægget, så undgår du at få luft (ilt i vandet) med rundt i dit anlæg.

Det kan evt. være en god ide at udlufte een enkelt radiator af gangen, af dem som ikke kan varme alt imens du har lukket ventilen på alle andre i hele huset, det skal kun være den du udlufter som har åben ventil.

De der fiduser med at lukke for alle de andre - også for at tvinge varmen rundt - har måske også indflydelse på at du kan tvinge evt. luftlommer med ud igennem luftskruen på dit system ....

Som du måske kan forstå, så skal du væbne dig med lidt tålmodighed og gå systematisk til værks, så mener jeg at du skal kunne få varme overalt.

Held og lykke med det Kim

mvh

Bennymanden

Kommentar
Fra : Kim-Lund

Dato : 25-11-10 09:00

Hej Bennymanden,

Ok. Jeg prøver at lufte ud som du beskriver.

Bør jeg starte med den radiator som er først på strengen eller er rækkefølgen ligegyldig?

Kim

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-11-10 18:11

Som jeg læser det er det lige meget bare du gør det ved alle sammen....

Bassebo...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-11-10 22:59

Det er sikkert blot ventilnålen der har sat sig fast og derfor ikke springer ud. Eller rettere - det er nok ventilkeglen der sidder fast (egentlig det Eyvind har beskrevet)

Se den skematiske tegning og vejledning her
http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/Reparer-den-defekte-radiatortermostat/e_137_3538.page

Tryk har du sikkert nok af siden varmen kommer op på første sal - det kræver jo et højere pumpetryk end at pumpe vandret rundt i ét plan....

Og så skal der selvfølgelig ikke være luft i systemet.... men alt det med udluftning og efterfyldning er fyldigt beskrevet før dette indlæg