/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Rense ud i Bios ?
Fra : bluesky
Vist : 814 gange
500 point
Dato : 24-11-10 13:37

Hejsa,

Jeg har en stationær med XP Pro som styresystem. Den giver efterhånden en del problemer i opstarten hvor den i 95 % af tilfældene går i blå skærm ved vindows logo med fejlmeddelelsen: "UNMOUNTABLE_BOOT_Volume". Andre gange "Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_VOLUME"
Jeg har tidligere rodet lidt rundt i Bios-en og fik derved oprettet 5 forskellige valgmuligheder for valg af styresystem i opstarten:
Windows WX Pro
Windows Home Edition

Jeg vil nu se at få ryddet op i Bios så jeg ikke bliver spurgt om valg og installere den nyeste version af XP Pro og Office 2007.
Men jeg er blevet lidt senil åbenbart og søger derfor hjælp til:
1) Optimere Bios?
2) Evt. efter jeg har fået adgang til data lave en backup af data og programmer (anbefalet program ?) og formatere disken (Nok det mest fornuftige )
3) Afinstallere 1,2,3 og XP Home?
4) Jeg har idag 2 partitioner C: og H: hvor boot sker fra H: Fremover vil jeg gerne have at C: partitionen indeholder Boot og styresystem og data på H: - Hvordan ?
5) Jeg har et par ekstra RAM blokke (fra en anden maskine) som jeg gerne vil sætte i denne maskine. Hvordan gør jeg dette rigtigt (rækkefølge?) ?

Håber at der er nogen her som har tid og evner til at give mig en hjælpende hånd

Pft.
Bluesky

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-10 14:04

Citat
24 år i IT - branchen

Hvad har du lavet i al den tid ???

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 510 point
Dato : 24-11-10 14:12

Jeg tror du roder lidt i begreberne.

Det er ikke normalt at man kan vælge opstart fra bios, derfor tror jeg ikke det har med biosat gøre. Det er nærmere din masterboot eller hvad det nu hedder du har installeret og rodet godt rundt i.

Bios har normalt en indstilling for optimering. Men det er ikke sikkert at di9n maskine kan køre med den. Det afhænger af hvilke ydre enheder og RAM som ser tilsluttet.

Dine ekstra Ramblokke skal være den rette slags og hurtige nok. Det kan ikke vurderes ud fra hvad du oplyser. Hvis de er fra en noget ældre maskine, er der ikke store chancher for at du får noget ud af det.
Nogle motherboard kan selv instuille hastigheden efter rammens hastighed. Så bliver det den langsomste ramblok der bestemmer.

Sådan , som du skriver er det nok bedst at du får professionel hjælp.

HUSK BACKUP inden du roder mere i systemet.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 24-11-10 14:15

Sørget for at teknikere, projektledere og support havde noget at lave
Du af alle - burde da vide at man skal holde sig til det, som man er god til!

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 24-11-10 14:18

Hejsa

@Transor, du har absolut ret mht.til at få lavet en backup. Ville meget gerne gøre dette fra Windows hvis det var muligt at komme ind, ellers må jeg jo få "støvet" af på de gamle DOS kommandoer

Bluesky

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-10 14:34

Jeg kan da godt forstå den har problemer med at starte op og loade det den skal...

Du skriver du har FEM styresystemer men kun TO partitioner

Du skriver den BOOTER fra H - hvordan har du fået det til at virke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-10 14:37

Pil de data du skal bruge ud af harddisken via en anden maskine.....

Formater derefter den harddisk UDEFRA....

Installer derefter det styresystem du vil bruge....

Ellers får du vist aldrig ryddet op i den...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-11-10 16:12

Der er kun en måde at "rydde" op i BIOSen og det er ved at enten genindlæse den version BIOSen køre med eller at opdatere BIOSen.

Med en UNMOUNTABLE BOOT VOLUME fejl så er det enten harddisken eller bundkortet den er gal med.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-11-10 16:44

Citat
Der er kun en måde at "rydde" op i BIOSen og det er ved at enten genindlæse den version BIOSen køre med eller at opdatere BIOSen.

Ahhh mon dog, du overser da den mest almindelige metode, BIOS kan resettes, enten via jumper eller en knap

Citat
Du skriver den BOOTER fra H - hvordan har du fået det til at virke

Det er slet ikke så ualmindeligt og det er nemt at lave.
En overgang var det meget brugt da man på den måde undgik det meste spyware og virus, der var stierne nemlig hardcoded og så virkede virus simpelthen ikke når det ikke kunne finde c:\windows
Det er de desværre blevet bedre til, så nu bruger de %windir% istedet. så havner du altid i windowsmappen uanset hvad drev den ligger på og uanset hvad mappen hedder

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-11-10 17:02

Citat
Ahhh mon dog, du overser da den mest almindelige metode, BIOS kan resettes, enten via jumper eller en knap

reset er det ikke det samme som at genindlæse den version BIOSen har???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-11-10 17:28

Citat
reset er det ikke det samme som at genindlæse den version BIOSen har???

Nej, der er da stor forskel på at flashe sin BIOS eller bare at nulstille instillingerne.
Nogle BIOS versioner beholder faktisk dine indstillinger når du flasher BIOS uanset om det er med en nyere version eller det er med den samme version.
Og så er der jo altid mulighed for at det går galt når du flasher din BIOS og du så står med en død maskine, det er ikke alle motherboards der har en nødstartfunktion (safeBIOS, dualBIOS og hvad de ellers kan finde på at kalde det)

Når du resetter BIOS nulstiller den bare alle indstillinger til fabriksinstillingerne (hvilket forøvrigt også tit anbefales at gøre inden du flasher din BIOS)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-11-10 20:58

Ja det har du selvfølgelig ret i

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-10 10:26

Hvis det var mig der havde en computer med rod i opstarten:

Gem alle dukumenter
Undersøge om driverne til XP er tilstede eller kan hentes
Undersøge om harddisken er en SATA og om der er drivere til den eller om bios selv kan køre den.
Og så
slette hele harddisken (evt. med et harddiskprogram fra CD)
starte med XP CD og installere
Hente og installere alle driverne
Opdatere hos microsoft
Installere servicepack 3

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 03-12-10 21:12

Tak for svaret transor+ øvrige for jeres hjælp. Endelig er det lykkedes at få liv i dyret!

God jul til alle og tak
Bluesky