/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Regler vedr. isoleringskrav
Fra : billebie
Vist : 956 gange
100 point
Dato : 23-11-10 21:22

Hej.

Jeg har kig på et lille hus på 65 m2 i grundplan med lille udnyttet tagetage på 25 m2 med alm. hanebåndsspær. Jeg overvejer at bygge 30 m2 til samt at skifte tagkonstruktionen til trempelspær for at få bedst mulige m2 i tagetagen.
De eksisterende mure er 300 mm hulmur uden isolering. Jeg har tænkt at blæse papiruld el. lign ind.
Er dette nok eller er der krav op at de bringes op på nuværende isoleringskrav ved f.eks. forsatsvæg indvendig når nu man ændrer så meget på klimaskærmen?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-11-10 23:00

Der er ikke krav til et gammelt hus, kun hvis du ændrer en konstruktion. Det forholder sig anderledes til nybyggeri.
Mon ikke du kan få nødvendig hjælp her: http://www.byggeri.dk/produktpro/view_produkt.asp?id=387
Ellers skal teknisk forvaltning nok hjælpe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-10 23:05

ved så omfattende en ombygning, er der krav om at isoleringsstandarden skal føres op til dagens krav. hulmuren vil jeg tro du kan nøjes med at fylde med grannulat, men tagkonstruktionen skal være up to date.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-10 20:40

Det er udmærket med granulat i ydermur, men det bidrager ikke voldsomt til isoleringen.

En hulmur er kjo i sig selv ikke så dårlig, der hvor den virkelig er hul.
Men en traditionel mur er fudmuret omkring vinduer,døre og hushjørner for at give styrke. Det giver nogle fæle kuldebroer som granulatet ikke hjælper på.

Indvendig eller udvendig fuld efterisolering er meget mere effektivt.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 22-12-10 08:27

Jeg vil mene du kan få svar på alt du behøver ved at læse "den lille lune" fra rockwool af. Den er lige blevet opdateret for ikke så længe siden så den passer ny bygningsreglement.

http://guiden.rockwool.dk/media/425950/rockwool_dk_den_lille_lune.pdf

mvh.
alexsh