/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
miste kørekort!?
Fra : beckski
Vist : 1349 gange
20 point
Dato : 11-05-03 00:37

kan man miste sit bil-kørekort ved at blive taget af politiet meget fuld på cykel ??

grænser ??
krav ??

mvh

beck

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-05-03 00:39

nej det kan man IKKE

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 30 point
Dato : 11-05-03 00:46

et mere fuldbyrdigt svar er...

Færdselslovens § 53 gælder for kørsel med motordrevne køretøjer hvortil der KRÆVES kørekort.
Kørsel i spirituspåvirket tilstand på en ikke-registreringspligtig knallert, hvortil der ikke kræves kørekort, medfører således ikke frakendelse af kørekortet. Det samme gælder for kørsel på cykel.
Derimod vil en forseelse som anført på en 45-knallert kune medføre frakendelse.

Noget andet er, at en dybt alkoholiseret person, der gentagne gange er taget for spirituskørsel på fx. cykel, en dag kan blive anmodet om en lægeerklæring, der skal godtgøre om den pågældende fortsat opfylder betingelserne for at have kørekort. Er dette ikke tilfældet, ja så inddrages kørekortet.
Det kan altså teoretisk lade sig gøre, at miste kørekortet på den måde, du beskriver, men det er sjældent set.

så altså, nej det kan ikke

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 01:25

Sygdom, spirituspåvirkning m.v.

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Stk. 3. Det er forbudt at overlade føringen af et køretøj eller en hest til en person, der af de i stk. 1 nævnte grunde eller på grund af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Stk. 4. Har en person på en restauration eller andet serveringssted, hvortil der er offentlig adgang, indtaget spiritus, og værten eller dennes medhjælper ved eller har grund til at antage, at den pågældende er fører af køretøj eller hest og på grund af spiritusindtagelse ikke er i stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde, skal værten eller medhjælperen, eventuelt ved tilkaldelse af politiet, søge at hindre den pågældende i at føre køretøjet eller hesten.

Kontrol m.v.

§ 55. Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller en rytter foretager udåndingsprøve.

Stk. 2. Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har overtrådt § 53 eller § 54, stk. 1 eller 2, eller han nægter eller ikke er i stand til at medvirke til en udåndingsprøve. Angår mistanken andre forhold end spirituspåvirkning, kan politiet tillige fremstille den pågældende til undersøgelse af en læge. Det samme gælder ved mistanke om spirituspåvirkning, når særlige omstændigheder taler derfor.

Stk. 3. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren bestemmelser om anvendelse af udstyr til måling af udåndingsluften.

Stk. 4. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om de i stk. 1 og 2 nævnte prøver og undersøgelser.
http://www.politikompagni2330.dk/lovstof.htm#2 (færdselsloven)

tjaaaeee... Christina

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-05-03 09:37

skingur - hvornår er det uddrag af loven fra ?? - står der stadig om heste i loven ??
men jeg fik ikke helt svar....
beck

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 11:38

hej beck.. det er fra færdselsloven som den popper op på nettet, så jeg går da ud fra at det er den nuværende. jeg tror det er et tolkningsspørgsmål, måske endda i hvert enkelt tilfælde. Da jeg tog kørekort fik vi at vide, at det at være møgsøvning kunne sidestilles med at være beruset. §55 stk 2 kan tolkes som at man kan miste det.. men lovstof er sgu svært at blive klog på!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-05-03 11:40

ja nemlig.... det er op til betjenten (og dommeren) at vurdere om man er i stand til at føre en bil på betryggende vis.

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 11-05-03 11:41

Tak for svaret Melander.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 11:42

Bekendtgørelse af færdselslov

Herved bekendtgøres færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 726 af 26. juli 2000, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1316 af 20. december 2000, lov nr. 1318 af 20. december 2000, lov nr. 341 af 16. maj 2001 og lov nr. 498 af 7. juni 2001.

Det er fra ovenstående..jeg kigger lige om det er noget nyere!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-05-03 11:45

Håber da ikke du spurgte, fordi du vil ud og køre beruset på cykel

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 11:46

næææh..det er så vidt jeg kan se den gældende lov!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-05-03 11:47

skønt at vide....
heldigvis kan jeg ikke lide heste, så problemet med at være fuld på hesteryg får jeg ingen problemer med

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-05-03 11:48

fuld på cykel......
åh.. det sker vel ca. 2 gange ugentlig .....
var til ølfestival i går - folk tager sgu cyklen ...
beck

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 11:49

jeg har været fuld på æselryg! men det var i grækenland og der er jeg ikke engang sikker på, at de HAR en færdselslov!!!