/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo V70 hyler efter skift af drivrem.
Fra : jyrgenf
Vist : 1954 gange
60 point
Dato : 21-11-10 19:33

Jeg har for nyligt skiftet generatoren på min Volvo V70 fra 1997. Drivremmen blev også skiftet. Nu er der en høj hylen, som starter når motoren første gang rammer ca. 2100 omdr, og herefter er vedvarende indtil man kommer under ca. 1100 omdr. Den er selvstrammende, og sidder temmelig stramt. Det lille ekstra hjul som ikke driver noget (sidder mellem remstrammer og servopumpe), har været taget af - kan det være monteret forkert, og skabe denne hylen ?

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 60 point
Dato : 21-11-10 21:22

Stammer lyden fra generatoren der glider på remmen, eller er det et leje, der laver protester ?
Hvis det første er tilfældet, må det skyldes, at generatoren bliver voldsomt belastet. Den skal lade på batteriet og samtidigt trække kørelys, blæser, sædevarme etc. så måske kan du fjerne denne gene ved, at reducere lidt på strømforbruget lige efter opstart.
Hvis lyden er fra et tørt leje, skal du have lokaliseret dette.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-11-10 22:51

Det er mulig remmen er for slak. Stram den.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-11-10 01:18

du kan bekræfte eller udelukke et tørt leje ve at give remmen lidt "håndboldharpix". Hvis lyden forsvinder, er det en slap rem eller en generator på overarbejde. Du har skiftet generator, var det fordi den gamle ikke længere ladede nok? I så fald kan batteriet have taget skade, og så kommer den nye på overarbejde, så jeg ville starte med at få målt batteriets afladekarakteristik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-10 11:32

Hvis batteriet kan starte bilen og låseautomatik, rudehejs mv. fungerer er batteriet godt nok, selv om det måske ikke er optimalt. Det svarer sig ikke at bruge værkstedstimer på en nærmere analyse af det.

Hvis du med drivremmen mener tandremmen til ventilerne, skal du have den efterjusteret. Jeg tror ikke rigtig på det med automatisk remstrammer . Jeg har oplevet at en ny for stram tandrem
hylede.

Kommentar
Fra : jyrgenf

Dato : 22-11-10 13:30

Foreløbig tak for jeres forslag og hjælp.

Den gamle generator ladede slet ikke mere, uanset omdrejningstal, og blev derfor skiftet.

Jeg vil nu gå ud fra det er et tørt leje, og finde noget harpiksstads at smøre på remmen for at efterprøve det.

Kommentar
Fra : jyrgenf

Dato : 22-11-10 19:24

Inden jeg prøvede med harpiks, sprøjtede jeg lidt universalspray (a la WD40) på lejet i det nævnte hjul som ikke driver noget, og det hjalp. Alt tyder altså på et tørt leje. Skal det udskiftes, eller kan man få nok smørelse derind til at undgå problemet genopstår ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-11-10 21:52

Hmmm... Hvis du kan få wd 40 derind, så kan du måske også få en dråbe olie lempet ind,men om det kan gøre tricket ved jeg ikke. Jeg ville nok skifte det famøse hjul.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-11-10 21:54

Skift lejet alt andet er en midlertidig løsning, det ser ud som du har fundet fejlen, mit bud ville ellers være at den lille remskive på generatoren er slidt, her hos os skiftes remskive og rem samtidig

Godkendelse af svar
Fra : jyrgenf

Dato : 23-11-10 19:17

Tak for svaret Cortina01. Du var den første som kom ind på det emd et tørt leje.

Også tak til alle andre som bød ind. I har været en god hjælp.

Jeg får bestilt et nyt leje en af dagene

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-11-10 21:52

Selv tak