Du skal nok en tur under vognen og kigge på håndbremsekabler
Der findes mange varianter på stramme systemet.
Men generelt er det lavet med et kabel fra hver sides hjulbremse.
De 2 kabler er samlet på en 3kant arm, hvor et 3.die midter kabel er forbundet til håndbremse håndtaget.
Samlingen kan sidde under vognbunden eller i bilens centerkonsol ved håndtaget.
Afhængig af system og bilmodel, kan man juster på de 2 hjulkabler, på midterkablet eller på alle 3 kabler.
I nogle tilfælde er der et langt kabel der forbinder begge siders hjul, og midten af dette kabel kan glide i en halvmåne. Her er det almindelig at kun kablet der trækker fra håndtaget kan justeres.
I alle tilfælde er det normalt, at selve håndbremse mekanismen er automatisk justerende for at udkompensere slid.
Man skal derfor ved service/udskiftning, kun bruge kablernes strammemekanisme til at udligne slæk i kablerne, aldrig til at justere selve håndbremsens funktion.
Hvis ikke det virker, står man normalt overfor en større overhaling af bremserne.
Den mest almindelige fejl på håndbremsen er tærede trækkabler, der kan være rustet fast eller knækket.