/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hjemmebagte boller?
Fra : binky
Vist : 748 gange
300 point
Dato : 20-11-10 14:50

Jeg mangler så meget en superopskrift på hjemmebagte boller. Problemet er, at jeg skal bage til min mands kortklub, og der dur det ikke med bagerens. Det skal være hjemmebagt, og selvfølgelig er der konkurrence os kvinder imellem.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-11-10 15:27

Vælg selv typen. Pas på du ikke brænder fingrene!
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-3.php?id=1160

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-10 15:28

Denne er snart udbredt i det meste af Nordsjælland

Kardemommeboller

2 æg
3 spsk sukker
3 dl mælk
50 g gær
2 tsk kardemonne
halv teske fuld salt
175 g margarine, smeltet eller 1 dl olie
600 g hvedemel

Æg, sukker, mælk, gær, kardemomme, salt, margarine røres sammen. Mel blandes i til den er lind. Form dem til runde boller, Hæve til dobbelt størrelse.

Bages ved 200 grader i 15/20 min

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-10 16:02

http://www.kandu.dk/Tip20199.aspx

Det behøver ikke være over natten- bare noget der svarer til i tid- i køleskabet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-11-10 21:55

Mine grovboller uden kerner er rigtig gode med pålæg i, men også med marmelade eller bare smør.

1/2 l vand, lunet.
1 dl olie
2 æg
2 spsk sukker
2 tsk salt
300 gr hvid hvedemel (også kaldet fuldkornshvedemel)
300 gr rugmel
ca. 600 gr almindelig hvedemel

Det hele æltes sammen, dejen skal være lidt blød da det grove mel suger noget væde.
ovnen tændes og stilles på 225 grader.
Dejen hæver ovenpå komfuret i 30 min.
Dejen "skæres" ud til 32 boller (jeg triller dem ikke, da luften så mases ud af dem).
Bollerne hæver i 45 min.
Vand sprøjtes/pensles på og bollerne bages i ca. 12 min., til de er gyldne på overfladen.

Opskriften kan selvfølgelig halveres.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 21-11-10 06:16
Kommentar
Fra : true-empress

Dato : 21-12-10 16:36

Når det nu er til mænd vil jeg foreslå at du laver boller med bacon i. Det elsker alle mænd.

-steg ca. 150g. bacon i tern til de bliver sprøde og lad dem køle af på et stykke køkkerulle.
- opløs 25g. gær i ca. ½ l. vand.
- tilsæt først bacon ( evt. hakket valnødder) og derefter mel til dejen er smidig.
-lad dejen hæve i 1-2 timer.
-form boller og lad dem hæve under et klæde i yderligere 1-2 timer.
- bages i 20min. ved 200 grader

Kommentar
Fra : AndreAxD

Dato : 30-01-11 17:33

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=17640

^^jeg brugter bare alm. sukker og så kom jeg også gullerødder i!
¨-de er vildt gode!