/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Kakadue eller papegøje?
Fra : o-blach
Vist : 3891 gange
177 point
Dato : 18-11-10 18:01

Hej..

Jeg kunne godt tænke mig at få min første talende fugl.
Har kigget lidt på beostær, men den er jeg ikke til.
Jeg har læst alt om amazon papegøje, men synes den lever lidt for lang tid.
Overvejer derfor en kakadue, men ved ingenting, om den. Vil du så ikke være sød og skrive nogle tips, og pasning vejledning?. Har ingen anelse om hvordan den skal passes.

Hilsen Oliver

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-10 18:10

Hvis du allerede nu er bekymret for levetiden og hvor længe du skal holde interessen, skal du nok overveje at doppe tanken, med minder du agter at spise den når du bliver træt af at høre på den....

Problmet med kakaduer er at de også snakker når du lægger tæppe over....

Hvis du skal have noget du kan styre, skal du nok købe noget på batterier, så kan du udtage disse når du bliver træt af lyden...

vh Ben

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 18-11-10 18:52

Jeg kunne bare godt tænke mig nogle oplysninger om kakadue :)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-11-10 19:23

Ben Godt sagt!!!!!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-11-10 20:09

Jeg ved ikke så meget om kakaduer, men hvis du vil have en tam og talende papegøje skal du tænke i rødhalet jaco eller gulpandet amazonpapegøje.

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 18-11-10 21:14

Er kakadue lige så god til at snakke som en amazon??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-11-10 21:20

Hvad med bare at gifte dig. Sån en snakker jo osse hele tiden LOOOL

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-11-10 21:51

Citat
Er kakadue lige så god til at snakke som en amazon??

Jeg tvivler.

Jeg har aldrig hørt en kakadue sige ret meget, men jeg har oplevet meget tamme og meget talende jaco'er og gulpandet amazone.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 18-11-10 22:08

Her kan du læse lidt om kakaduer:
Læs især om deres adfærd.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kakadue

Hvis du er nybegynder og ønsker dig en fugl der er nem at tæmme - og som også kan lære at tale - vil jeg foreslå at du anskaffer dig en undulat.
Enlige undulater knytter sig meget til 'sit' menneske og man kan have utrolig mange dejlige timer sammen med dem.
Som barn havde jeg en blå undulat, og den sad altid på min skulder, gik med mig i bad og i seng.
Som voksen har jeg haft en nymfeparakit (en slags mini-kakadue, også med top), og den havde jeg lige så meget glæde af.

Så start med noget småt. Så kan du siden hen 'udvide' til en papegøje, - hvis du stadig har mod på det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-10 22:27

Kakaduer er bestemt ikke for sjov..eller nybegyndere.

De er meget svære at passe og langt fra alle individer udvikler sig til ideelle tamfugle (de er agressive ad helvede til og kan gøre endda stor skade på mennesker).og nej, de snakker ikke særlig meget og er ikke så lærenemme som eks. jaco'er...men de skriger, høje gennemtrængende skrig mens de vifter og truer med deres farvede fjertop de har oven på hovedet

M.h.t. alderen, så er det typisk for de store/egentlige papegøjer, at de bliver så gamle..amazoner er endda ikke dem der bliver ældst.

Jeg vil foreslå dig at starte med en nymfeparakit. De bliver "kun" op mod 16-18 år, de er lidt nemmere at håndtere for en nybegynder og de kan lære mange tricks og også at tale...

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 19-11-10 17:36

Vil det så være en dårlig ide at starte med en papegøje??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-11-10 21:13

Hvis du slet ikke har nogen erfaring med fugle som kæledyr, så synes jeg du bør starte med en undulat eller en nymfeparakit.
Undulater fås jo i et hav af farver, og i min. 2 størrelser.
Hvis du vil have en lidt større undulat skal du gå efter en engelsk undulat.

Nymfeparakitter fås i 2 farver, grå er den mest almindelige, med den gul-hvide er, efter min mening ;), utrolig køn.

Uanset hvilken fugl du vælger så handler det jo om at få den rigtig tam.
Det bedste resultat får du hvis du får den så ung som muligt.
Når en undulat kommer ud af ægget er næbbet brunt, efterhånden forsvinder det brune og næbbet bliver i stedet gult, og når ungerne bliver taget fra plejer de, at have en anelse af det brune tilbage allerøverst på næbbet, på den måde kan du se at den er meget ung.

Det allerbedste er, hvis du kan komme i kontakt med nogen hvis fugl ligger på æg eller har unger i reden, så kan du få en unge så snart den bliver taget fra.

Og så gør du det, at når du alligevel sidder og ser fjernsyn, så sidder du med fuglen.

Nogle gør det, at de klipper nogle af vingefjerene så fuglen ikke kan flyve, så kan det være nemmere at gøre den tam.
Og når vingefjerene så gror ud igen er fuglen håndtam, hvis man har gjort "arbejdet" ordentligt.

Når man stækker vingerne på en fugl klipper man ikke ind i selve vingen (kødet), man klipper kun selve fjeren over, umiddelbart før selve vingen, og ikke alle fjerene, men kun sådan at luften siver igennem hvis fuglen prøver at lette.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 21-11-10 00:26

Hej o-blach Min søster har en kanadue og det er ikke til at holde ud at besøge hende, min søster er skam sød, så det er ikke på grund af hende men det er DEN fugl der skriger og skriger så gennem trængende, at men ikke kan føre en samtale, nogle gange køre hun buret ind i et andet værelse så vi kan få øren lyd, så jeg ville i hvertfald IKKE anbefale en sådan fugl til nogen, med mindre at man er total døv ( ellers kan man blive det )jeg vil forslå dig, at få en undulat. Jeg har kendt til 2 undulater der så tamme at de ikke var til at slippe fri for i løs tilstand jeg ved at de også kan lære at snakke men det kræver meget arbejde og så er der ingen garanti for, at du kan få den til at sige noget alligevel.
http://www.lars-bodin.dk/fugle/cacatua/index.html
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 21-11-10 10:28

Jeg vil gerne have noget lidt større..

Det er fordi jeg er meget alene hjemme, og tilbringer masser af tid oppe på mit værelse.
Jeg kunne godt tænke mig at have noget selskab, derfor tænke jeg på en papgøje.

Men det er ikke anbefalet af jer??

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-11-10 10:46

Sig mig lige.....hvor gammel er du o-blach

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 21-11-10 14:29

17 :)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-10 14:57

Alder og manglende erfaring med fugle taget i betragtning, så vil jeg anbefale dig (hvis du holder fast i, at vil have en fugl der kan blive tam) at gå på biblioteket, eller google, så du kan læse om de forskellige fugle hvad de kræver af pasning.
Og her vil mit bedste råd være, at du koncentrerer dig om undulater (evt. engelske) og nymfeparakitter.
De kan blive lige så tamme som de bedste af de store papegøjer og hvis du er heldig kan de lære at tale, omend det sjældent er i samme grad som f.eks. blåpandet amazone.

Jeg har selv haft undulater fra jeg var 1 år og indtil jeg var 15 år, og jeg har arbejdet i dyrehandel i en årrække, og på baggrund af mine erfaringer vil jeg fraråde dig at investere i en større papegøje, de er meget mere kostbare og mere krævende end f.eks. undulater og nymfeparakitter.

Så vil du muligvis begynde at tænke på en dværgpapegøje (som der findes flere arter af) eller andre parakitter, men de er ikke nemme at gøre tamme.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-11-10 15:20

o-blach.
Du skal ikke som 17 årig have en fugl som kompensation for, at du er alene og sidder på et værelse og glor. Du skal ud blandt jævnaldrende og gøre alle de ting man gør i den alder...fester, sport, skole, kærester mv. Jeg kender ikke dine nærmere forhold, men en alarmklokke ringer hos mig og siger at der er noget galt. Hvor er dine forældre, dine evt. søskende, familie kammerater mv? Hvorfor sidder du så meget alene på det værelse??

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 22-11-10 20:22

Kunne godt yænke mig en ordenlig hobby

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 22-11-10 20:33

hvorfor er det for tideligt??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-10 17:18

Citat
Du skal ikke som 17 årig have en fugl som kompensation for, at du er alene og sidder på et værelse og glor. Du skal ud blandt jævnaldrende og gøre alle de ting man gør i den alder...fester, sport, skole, kærester mv. Jeg kender ikke dine nærmere forhold, men en alarmklokke ringer hos mig og siger at der er noget galt. Hvor er dine forældre, dine evt. søskende, familie kammerater mv? Hvorfor sidder du så meget alene på det værelse??

Helt enig..

Kommentar
Fra : o-blach

Dato : 25-11-10 21:17

okay, måske overdrev jeg lidt med at sidde meget alene på mit værelse...
Men stadig, det er ikke en god ide??