/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
NemID - hvad synes du
Fra : tararam
Vist : 1177 gange
20 point
Dato : 18-11-10 16:06

Ved ikke rigtig havd jeg synes om nem ID. Nu skal man også rende rundt og passe på et nøgle kort.
Hvad synes du ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-10 16:10

Ændrer det noget hvad vi synes

ALT hvad der hedder sikkerhed er desværre kommet for blive....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 16:14

Hej med dig.
Ja hvad mener jeg ??
Jeg bandede det mega langt væk i sin tid.
MEN når det så er sagt syntes jeg det er rigtigt godt.
Jeg har vænnet mig til at bruge det og må indrømme at jeg er glad for det nu.

Det er altså meget nemmere når man først lige bliver vant til at bruge det.
Og nøglekortet fylder da ikke noget i en pung/tegnedreng

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 16:19

Jeg har ikke taget mit i brug endnu, jeg venter så længe som muligt, måske der så bliver kurert nogle børnesygdomme undervejs

Der har været en her på kandu, der foreslog at man kunne tage et foto af sit kort med mobilen, det var måske en meget god ide??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-10 16:36

Det fungerer og jeg er tilfreds.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-11-10 16:39

Enig med piaskov.Har kun brugt det endnu,ved Danske Bank.Men her virker det fortræffelig.

Som Refi også antyder,kan sikkerheden ikke blive for høj.Og pludselig,er det jo bare en vanesag.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 16:45

Citat
.Har kun brugt det endnu,ved Danske Bank.Men her virker det fortræffelig.

Jeg har så også brugt det på www.borger.dk
Det er utroligt at man kan se så meget.
Jeg fandt en oplysning derinde som min læge ikke kunne finde ... og sygehuset heller ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-10 17:54

Det er bare en jo bare vane...

Der er ting i livet der er lidt besværlige.

Jeg lære aldrig at forstå kvinder - men jeg har da trods alt lært at bruge NEM ID.....

Så helt galt er der ikke...

vh Ben

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-11-10 17:57

Der er formentligt ingen børnesygdomme forbundet med NemID - metoden med nøglekort har været brugt længe bl.a. af Jyske Bank.
Herligt med et system, der kan bruges "overalt"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-10 18:00

Citat
metoden med nøglekort har været brugt længe bl.a. af Jyske Bank.

Commerzbank har brugt det de sidste 10 år...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-11-10 18:16

Citat
Jeg lære aldrig at forstå kvinder - men jeg har da trods alt lært at bruge NEM ID.....

Her kan jeg helt følge dig. Nu har jeg delt tag,med samme kvinde i 37 år.Men hun gi`r mig da stadigvæk grund til forundring,når hun analyserer min "gøren og laden".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 18:32

Citat
Jeg lære aldrig at forstå kvinder - men jeg har da trods alt lært at bruge NEM ID.....

FED humor...

Citat
Nu har jeg delt tag,med samme kvinde i 37 år.Men hun gi`r mig da stadigvæk grund til forundring,når hun analyserer min "gøren og laden".

Jaaa der kan du se......vi er da skønne.
Vi kan gi' stof til eftertanke ... det skader jo heller ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-10 18:39

Jeg må give Pia ret... Der er sku mere farve på Kvinder end på det grå/hvide NEM-ID kode kort....

Så der er jo får endda altid en valide ledetråd....

Havde de været en kvinde man havde lagt sig ud med - ville det svare til at man havde fjernet kolonnerne med de Sorte tal........ Løsningen er tæt på, men ikke altid let at finde....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-10 19:36

Danske bank har haft det i mange år - i en elektronisk udgave.

Accepteret svar
Fra : gribben1

Modtaget 20 point
Dato : 18-11-10 20:35

Nååh i synes det er godt.
Det synes jeg ikke, det er bøvlet i forhold til den oprindelige Digital Signatur, den kunne man da bare tage med sig på en nøgle, der ikke så mange log in/bøvl.

I mine banker, skal man stadigvæk ved overførsler modtage en SMS kode, før det kan lade sig gøre, det skulle jeg også før, så hvad er den ekstra sikkerhed?

Det er et totalt håbløst forældet system - hvem tror i skal betale portoen for fremsendelsen af de nye nøglekort?
Bingo - OS!

Dengang, for få måneder siden, kunne jeg også med Digitale Signatur gå på borger.dk, skat.dk o.s.v uden problemer.

Derudover er jeg træt af, at jeg dårlig nok - selv med briller kan læse, hvad koderne er, men er heller ikke så dårligt seende, at jeg skal have dem læst op fra Blindeinstituttet.

Det lugter lidt af nepotisme - hvorfor er de statslige dataprogrammer altid x% meget dyrere end udbudet og altid mindst 10 år forsinket , og dermed håbløst forældet.

Hvorfor skal vi altid opfinde den dybe tallerken, når andre har gjort det for længst - e- billet t.eks. England har haft det i årevis?

Ja, jeg kunne blive ved med eksempler, men så har i sikkert allerede lukket af.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-11-10 20:40

Citat
Jeg lære aldrig at forstå kvinder - men jeg har da trods alt lært at bruge NEM ID.....

Men begge er en del bøvlet at have med at gøre

Men jeg er enig med gribben, der er nogen et sted der tjener godt på det såkaldte "NEM-ID"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 21:05

@gribben1.
Citat
Det synes jeg ikke, det er bøvlet i forhold til den oprindelige Digital Signatur, den kunne man da bare tage med sig på en nøgle, der ikke så mange log in/bøvl.

Ja ja der kan man se...det har jeg ALDRIG fået til at virke

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-11-10 22:29

Citat
Digital Signatur, den kunne man da bare tage med sig på en nøgle,

- sådan en (USB stick) har vi altid i lommen

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 18-11-10 23:09

Citat
sådan en (USB stick) har vi altid i lommen

Ja, selvfølgelig når man rejser/er væk fra sin egen PC, men din muldvarpeskind af en tegnebog fylder måske så meget, at der ikke er plads til en USB stick - den fylder ca. 2 smøger?

Citat
Jeg lære aldrig at forstå kvinder - men jeg har da trods alt lært at bruge NEM ID

Når du nu kan forstå NemId på så kort tid, skulle du måske tage et kursus hos Joan Ørting?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-11-10 23:34

Og sådan en USB stick med koder, er også meget sikker i de forkerte hænder!

Citat
selv med briller kan læse, hvad koderne er
har du besøgt et optiker, det kunne jo være det hjalp!

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 19-11-10 00:04

Citat
Og sådan en USB stick med koder, er også meget sikker i de forkerte hænder

Der er da ingen koder på en USB stick - ikke på min i hvertfald, koderne har du i hovedet, ligesom du skal med NemId.
M.h.t optikeren er det måske ikke aktuel i din alder (som jeg ikke kender) , meeen det kommer, og jeg er ikke den eneste, der mener, tallene er skrevet for småt.
Selvom vi ikke er i vores ungdoms vår, behøver vi ikke at være affældige - eller det synes du måske, hvis man er over 30?

Der er faktisk mennesker født synshandicappet, hvad med dem?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-10 00:13

Citat
Der er da ingen koder på en USB stick
og det er du sikker på.
Det er din adgang til netbank m.m. - ikke særlig sikker, men du mangler formodentlig dine briller.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 19-11-10 00:29

Citat
men du mangler formodentlig dine briller.

Og du mangler sikkert din sunde fornuft!
Den kan man ikke købe, hverken hos en optiker eller andre stede - uanset prisen.

Er vi færdige med at svine hinanden til?

Jeg prøver på at give mine synspunkter til kende om NemId kontra den tidligere Digitale signatur, hvilket en del andre også har gjort qua tararam indledende spørgsmål.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-10 00:39

Citat
Er vi færdige med at svine hinanden til?
- Ja.
Men jeg forsøger kun, at forklare dig - at koder på en USB stick ikke er særligt sikkert, men OK det er dit problem!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-10 00:52

Citat
Nu skal man også rende rundt og passe på et nøgle kort.

Det er umiddelbart det originale spørgsmål.

Meget enkelt - et nøglekort kan ikke bruges til ret meget uden yderligere oplysninger som CPR-nr og password, samt hvilken bank man evt. benytter. Kun ved konsistens i disse oplysninger, bliver man bedt om en kode, som kun kan bruges en gang.

Så jeg ser ikke det store problem med Nem-ID, når alle børnesygdomme er blevet fjernet.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 19-11-10 01:03

Præcis, og tak for din omsorg, jeg er altid helt med på sikkerheden på min PC, den er spækket med alt hvad der bimler og bamler af sikkerhed.
Det er min USB stick selvfølgelig også, hvor der ingen koder er, de ligger i e-boks sammen med alle mine sikkerhedskopier, jeg gerne vil bevare, hvis computeren går ned.

Godnat Z

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-11-10 08:49

Hvis man scanner sin NEM-ID, kan det lægges på mobiltelefonen, så har man altid sit NEM-ID med sig. Har man bøvl med at læse de små tal, har de fleste smartphones en zoom funktion og vupti tallene er lige så store som du har brug for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-10 09:06

Citat
Hvis man scanner sin NEM-ID, kan det lægges på mobiltelefonen, så har man altid sit NEM-ID med sig.

Med andre ord - nu skal man også huske sin mobiltelefon (eller købe en)

Helt ærligt, jeg kan ikke se problemet....

ALLE der har brug for NemID har i forvejen kort af forskellige slags (ellers har man slet ikke brug for NemID) - disse kort har man jo alligevel et eller andet sted på sig - så kan det da ikke være det store problem med et mere.....

Render man rundt i haven eller skoven, har man jo alligevel ikke brug for det....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-11-10 10:42

Det må være dem der "sælger" der tjener på dette gang makværk. ALDRIG har vi brugt så mange timer på det skide nemme-id!!!

Skriverier til diverse medlemmer af udvalget af makværket,resulterede i, at jeg efter nogle uger blev ringet op af den ansvarlige chef - der haved jeg dog i samarbejde med min bank, får adgang til det nemme-id!

Det skal bemærkes, at jeg og min kone ikke har styr på det antal midlertidige koder og samtaler med deres support, som gav forskellige forklaringer hver gang, eller man kunne vente i op til 48 min. på at "vente venligst et øjeblik for personlig betjening".

Der ind kunne de ikke forstå, at jeg havde alle de problemr. Minds´t af alle, kunne vi forstå det.
Tænk på, at man i det Herrens år 2010 skal rende rundt med et stykke pap med tal på!

Typisk noget, hvor politikerne har været involveret i IT, med 200 ansatte til at styre dette makværk!

Sikkerhed? Der er ingen i vores omgangskreds, der på noget tidspunkt har haft problemer med den tidligere sikkerhed, men vi har også brugt vores sunde fornuft.

Til de som stadig har problemer og vil uden om deres support tlf. nr. har de her det direkte tlf. nr. som ikke har den lange ventetid og som tilsyneladende har kvalificerede supporter:

Hvis du stadig oplever problemer med dit NemID kan du kontakte os direkte alle hverdage mellem 8 og 16 på telefon: 44 82 79 76

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-10 11:38

Jeg kender flere der havde STØRRE problemer med Digital Signatur end med NemID....

Sådan kan vi jo fortsætte debatten

UANSET hvad man laver og opfinder, vil der ALTID kunne findes enkelteksempler på det ikke virker efter hensigten....

100% nåes ALDRIG....

Der er også mennesker der aldrig lærer at køre bil til trods for den er over 100 år gammel....

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-11-10 13:18

Jeg ville gerne vente med at tage NemId i brug til jeg blev tvunget til det (omkring nytår)
- men jeg skulle blive klogere, min netbank nægtede at godkende betaling af et girokort, fordi det ikke var aktiveret via NemId - jeg kunne så vælge enten at aktivere min NemId eller at gå på posthuset.....

Jeg har bestemt ikke vænnet mig til det, jeg synes stadig det er irriterende og jeg synes ligesom gribben1 at skriften er meget småt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-10 13:29

Nogle skal jo brokke sig over nyheder.
Deres hjernekapacitet må være opbrugt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-11-10 16:09

Citat
Der er også mennesker der aldrig lærer at køre bil til trods for den er over 100 år gammel....

- den er sgu osse svær at styre refi!

God weekend til alle...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-11-10 16:20

Citat
den er sgu osse svær at styre refi!

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 19-11-10 16:36

Citat
Nogle skal jo brokke sig over nyheder

Nyheder!!! Det er en gammel traver, der trukket af stalden og den får man x antal millioner for at "måske" forbedre!

Hvad med tinglysningen - virker den tilfredsstillende - spørg brugerne?
Hvad med det hundedyre projekt DR1's AMANDA, hvis nogen kan huske den - den blev skrotter?
Hvad med politiets Pol satsning, det tager ufattelig lang tid, bare at opdatere i diverse journaler/rapporter - er man tilfreds med den?
Hvad med patientjournaler på tværs af alle regioner - virker den tror I?
Hvad med Borger.dk den var månerder om at fungere - her taler jeg af erfaring?

Det var bare et lille udpluk af det, der foregår i den virkelige verden af dyre spildte kroner, og hvem betaler - gæt?

Jeg er så absolut tilhænger af den digitale verden, men det gør ikke noget, at man har styr på tingene før de søsættes.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-11-10 16:37

Hørt!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-10 17:01

Citat
Jeg kan godt hakke, men foretrækker at have det sjovt og lærerigt.

Det ser vi.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-11-10 17:28

Ja også hørt her tanusanden
.
Mon ikke problemet kunne være at de beslutningstagende ( dem vi har valgt til tinge ) ved nøjagtigt lige så lidt om EDB systemer løsningsmuligheder -krav-priser-garantier som en almindelig borger som mig.

Derfor kan udviklerne bilde både politikere og menigmand alverdens ting på ærmet.

Jeg er bange for der indbyrdes hos de systemudviklere er en forståelse for at har man fået lidt fat i et offentligt EDB udviklingsprojekt -er det simpelt hen en ti-pattet ko der skal malkes lige til den dør ufafhængig af mælkekvaliteten
Ansvarlighed når mælken er "fut-mælk" - nej-projektet var utilstrækkeligt beskevet af køber !!!

I hvertfald en stor papnæse til dem der "genopfandt " PAP_ID efter min mening.
.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-11-10 17:55

Det ville alt andet være nemmere, at logge ind med brugernavn og password- og så at der blev sendt en kode på mobilen- som man kunne logge ind med- en engangskode

I hvert fald burde man have valget- kodekort eller en sendt kode på mobilen.

Det virker på mit arbejde, når jeg skal logge på arbejdscomputeren. Dejlig nemt og så behøver jeg ikke at have alt mulig andet.

Indtil videre er det kun den bank som har sendt mig NemId, og div. skat osv. der vil godtage NemId- de andre konti i andre banker har stadig ikke opdaget at jeg er blevet tilsluttet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-10 18:30

Citat
og så at der blev sendt en kode på mobilen-

Du kan ikke TVINGE folk til at købe en mobil

Dette kan blive en endeløs diskussion.....

Enten er man for eller også er man imod....

Uanset hvad kan det ikke ændres før der kommer noget nyt....

ALT kan læres....

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 20-11-10 20:11

Citat
Jeg er bange for der indbyrdes hos de systemudviklere er en forståelse for at har man fået lidt fat i et offentligt EDB udviklingsprojekt -er det simpelt hen en ti-pattet ko der skal malkes lige til den dør ufafhængig af mælkekvaliteten
Ansvarlighed når mælken er "fut-mælk" - nej-projektet var utilstrækkeligt beskevet af køber !!!

Præcis, hvor skulle de vide det fra, de folkevalgte, der aldrig har afsluttet en uddannelse eller været ude i det virklige liv.
Vi er absolut enige - til en pris af kr. 1000/timen eller mere, vil man gå langt for at trække forløbet, derefter skal man rette egne fejl o.s.v. til samme pris/timen.

Hvorfor mon Statens egne projekter - i udbud - altid overskrides med mega mange milliader - tænk på alle broer, motorveje, DR byen, Metroen og ikke at forglemme den nye tysklandsforbindelse, som formentligt kun svenskerne har gavn af!

Det er altså VORES skatte penge, de bruger på noget en del af os ikke ønsker heller ikke i disse tider.

Og ja, jeg kan altid køre til Tyskland for at handle de basale fødevare m.m. til en noget anden pris 7% fødevare moms.
OK, så er vi ovre i en anden debat, men slutresulstatet er den samme, staten øser penge ud uden nok viden om de forskellige projekter, og uden VORES accept..

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-12-10 21:21

Tak for svaret gribben1.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 06-12-10 12:37

Tak for point tararam.

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 28-04-11 01:09

Jeg synes det er fint så længe at det giver kun muligheder, men når det også begrænser, så er det ærgerligt. Jeg mistede min pung for lidt tid siden, og mistede derfor mit uddannelseskort (buskort for studerende). Jeg ringede ind til uddannelseskort udstederne og bedte om at få tilsendt et nyt. Men det kan man åbenbart ikke gøre manuelt længere! Nu SKAL man ind og bestille det selv, men det kræver selvfølgelig at man har Nem-ID. Det havde jeg endnu ikke fået mig, så jeg skulle først finde mit pas frem og bestille Nem-ID'et og da jeg modtog det skulle jeg vente yderligere et par dage på at få koden til det. Først dér kunne jeg bestille mit udannelseskort som igen tog en halv uges tid at modtage.

Jeg synes det er for dårligt at alt skal digitaliseres nu til dags, hvis det skal begrænse muligheder for det manuelle. Jeg fik godt nok brugt nogle penge på klippekort i den periode. Øv.