/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny olie-unit med kombivarmvandsbeholder
Fra : bigfool
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 18-11-10 15:11

Vi overvejer at skifte husets 50 år gamle kedel, 3 år gamle oliebrænder og 10 år gamle kombivarmvandsbeholder ud til én helt ny (kondenserende?) unit (herefter kaldet fyr). Nogle moderne fyr har indbygget varmvandsbeholder - Altså det hele i ét - mens andre kun er kedel og brænder, der så kræver separat varmvandsbeholder. Vi har altid haft fyret slukket uden for fyringssæsonen og fået varmt brugsvand fra kombibeholderen, der så har kørt på el.

Mit spørgsmål er nu, om der findes moderne units der har indbygget kombivarmvandsbeholder, så vi kan fortsætte på samme måde om sommeren, eller skal vi have en separat varmvandsbeholder, der også kan varme brugsvandet op via el?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-11-10 15:21

Kan det betale sig ?

Om sommeren slukker vi blot for vores cirkulationspumpe, og anvender fortsat oliefyret til at holde brugsvandet varmt. I hele den periode, hvor der ikke anvendes radiator varme, bruger vi ikke ret meget olie. Om det er billigere end at bruge en el-patron ved jeg ikke. ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-11-10 15:24

Jeg har en Geminox kondenserende kedel med indbygget varmtvandsbeholder. Den kan det du efterlyser og mer til

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-11-10 15:26

Citat
I hele den periode, hvor der ikke anvendes radiator varme, bruger vi ikke ret meget olie. Om det er billigere end at bruge en el-patron ved jeg ikke. ? r

Jeg kan oplyse, at elopvarmning er ca 2,5 gange dyrere end gas.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-11-10 15:39

@Thyregod9: "Germinox" laver de ikke kun gasfyr og det med el kan jeg godt styre med tænd/sluk ur

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-10 16:34

Den dyreste opvarmning form der findes er el varme, om det så er til varmtvand eller andet. Jeg ville se mig om efter en varmepumpe, enten som jordvarme eller som en luft til vand pumpe. Der er jo tilskud på op til 20000 hvis du skifter til varmepumpe.
Og da det alligevel skal skiftes så hvorfor ikke udnyttte chancen. Tilskuddet stopper til nytår.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-10 16:36
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-10 16:37
Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 19-11-10 18:03

Jamen så mødes vi jo igen Fijala, men du skal ikke nødvendigvis bare have ret hver gang

Jeg har skam været igennem varmepumpe-markedet, (luft til vand), og har også haft gjort en del overvejelser, men finder den samlede løsning i forhold til anlæggenes forventede levetid ikke så spændende på nuværende tidspunkt. Nogle fabrikanter omtaler en afskrivning/tilbagebetalingsperiode på ca. 8-10 år, i forhold til en samlet levetid på 12-15 år og så er det ligesom ikke så spændende - Derfor er jeg gået væk fra denne opvarmningsform, også selv om der pt. er "pæne" tilskud fra det offentlige (netto ville det havne omkring små 100 k. ).

For at få gas indlagt i ejendommen skal jeg poste op med 15.000 for stikledning og måler + ca. 55.000 for levering og installering af gasfyr, varmvandsbeholder, ekstra radiator i fyrkælder m.m. - Ialt ca. kr. 70.000 (minus gældende tilskud).

Derfor koncentrerer jeg mig pt. om fortsat oliedrift, og der findes en del løsninger, der økonomisk nemt/næsten kan konkurrere med div. gasløsninger vil jeg mene...?

Jeg synes ikke der er nogen grund til at et gas/oliefyr skal køre hele døgnet i sommerperioden for bare at producere varmt brugsvand, som man oftest kun har glæde af om morgenen og sidst på eftermiddagen/først på aftenen, og det er dér, hvor kombivarmeren (via el), kommer ind i billedet - Dette kan jo sagtens styres via tænd/sluk-ur og koster højst 2-3 kilowatt pr. døgn, hvilket jeg finder OK
Derfor tror jeg, at vi bliver ved olien, med en kombination af sidstnævnte

Hører alligevel også gerne andres nuancerede kommentarer

Mvh Bigfool

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-11-10 00:16

Jeg fik installeret kondenserende gasfyr for 32000 for 4 år siden. Installationen var etableret. Fyret har en gennemstrømningsvandvarmebeholder på 20 liter, hvilket er rigeligt til brusebad. Opvarmningen i beholderen tager 4 min, da det er en gennemstrømning der bruges, så man kan også tage karbad. Når beholderen er så lille er der ganske lille varmetab fra den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-11-10 11:31

bigfool jeg er glad for at du har overvejet det med varmepumpe, for det viser at der har været gransket i løsninger der ikke normalt ligger lige for. og jeg vil absolut ikke have ret hver gang.

Thyregod8 har et god pointe i den løsning der er valgt. Ved at have en gennemstrønmings varndvarmer frem for en måske 100l beholder, hvor man skal holde vandet varmt. Uanset hvor godt den er isoleret er der varmetab i den.
Og med de fyr det findes i dag kan man jo vælge at al varmen skal bruges til varmt vand og ikke til central varmen.
Uden at kunne bevise det, er jeg ganske sikker på at det er det billigste frem for en varmtvandsbeholder.

Jeg selv har stokerfyr som er nu 7 år gammelt. Dertil har jeg en luft til vand varmepumpe, som bruges om sommeren, for stokeren kan godt stå og hoste lidt i det i de varme måneder. Det skal selvfølgelig siges at varmepumpen jo er købt igennem mit firma i kraft af mit job, til en ganske favorabelt pris og det er jo ikke alle der har den mulighed

Men held og lykke med din søgen og jeg håber du finder en model der er billig i drift.