/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp mig nu????
Fra : qviim
Vist : 384 gange
120 point
Dato : 10-05-03 21:22

Jeg har et spørgsmål.
Nogle gange når jeg surfer rundt på nettet sker der noget meget provo, jeg trykker på "Back" knappen og så kommer denne meddelelse:

"Warning: Page has Expired The page you requested was created using information you submitted in a form. This page is no longer available. As a security precaution, Internet Explorer does not automatically resubmit your information for you.

To resubmit your information and view this Web page, click the Refresh button"

Det sker F.Eks på EDbpriser.dk når jeg så har været inde på en bestemt vare så kommer den meddelse og så trykker jeg refresh og så kommer jeg tilbage til startsiden......

Er der nogle indstillinger jeg kan lave om på så den ikke kommer med det pis igen????

Det skal lige siges at jeg på et tidspunkt godt kunne trygge back unden der skete noget.....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-05-03 21:33

Hej qviim

Din explorer fortæller dig at du har opgivet nogle oplysninger i en "form" og af sikkerhedshensyn bliver disse oplysninger øjeblikkeligt slettet igen for at andre ikke skal kunne misbruge dem.
En form er typisk et javascript objekt der benyttes til at samle oplysninger med. f.eks. igennem indtastningsfelter.
Din browser giver dig tilsyneladende ikke mulighed for at ændre på dette forhold. Mange vil sikkert mene at det er godt at andre ikke kan se ens indtastninger, men brugere som er alene om at bruge computeren eller som deler den med resten af familien har nok ikke så meget at skjule, enig

mvh srhansen

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 11-05-03 03:07

Hej qviim.

Dine point bør gå til srhansen.
Han har fuldstændigt ret i, at dine indtastninger i form af brugernavn, kodeord, o.s.v.
ikke bliver gemt af sikkerhedshensyn.
Når du ER logget ind, kan du overveje at bruge højre museknap og vælge "Åbn i et nyt vindue" på links. Så kan du undgå genindtastningerne!

VH
tdj

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 11-05-03 06:47

Hej

Tøv lige en kende....

Der behøver IKKE være tale om at det er oplysninger der er sendt via en "form" (brugernavn og kodeord) til eksempel.

Dette opstår OFTE når man designer dynamiske hjemmesier. ALTSÅ hjemmesider hvor indhold og layout er adskilt, som f.eks. her på KANDU.

Layoutet er sidens udsende (som jo også her på KANDU er ens) og indholdet er de forskellige "indlæg" der hentes fra en database.

Når du ser sådanne sider, så dannes de altså at et miks fra 2 steder. Den nemme forklaring er her, at din BROWSER fortæller dig at den IKKE har siden gemt, og at siden ikke "findes". Derfor er den nød til at sende URL'en igen, for at kunne vise siden. Så det behøver IKKE at have en noget som helst med sikkerhed at gøre. Det har det faktisk meget sjældent. De fleste sider har IKKE behov for at få disse oplysninger andet en én gang alligevel (mens man er på dem) da de typisk gemmes i en såkaldt "session cookie" eller tilsvarende. Derfor er siden ikke i tvivl om hvem man er, når man har identificeret sig. Den tjekker blot om man har en COOKIE liggende på computeren, som kan give dig adgang til siden.

Bemærkningen "Page has expired" - Altså "Siden er forældet" eller måske retterer siden er udgået, fortæller da egentlig også, at det er siden der ikke kan vises, da den er forældet (og slettet).

En ASP/PHP (bruges til design af dynamiske sider som her ved KANDU) side dannes af serveren på det tidspunkt du beder om siden. Derfor forældes siden også, for når den er danne af serveren, så glemmer serveren den igen, og så findes den ikke, og skal dannes på ny, inden du kan se den igen.
I designs som disse anvender man ofte at man går uden om din browsers CACHE (midlertidige lokale kopier af en side). Man giver direkte ordre til at de IKKE må gemmes. For hvis den fandtes i cachen til browseren, så ville den hente siden der, og du ville ikke få de sidst nye oplysninger med.

Du kan ikke gøre noget for at afhjælpe dette, men skal blot trykke [F5] eller "Opdater" når du kommer til en sådan side, så hentes den 99,9 % af gangene igen.

Så jeg vil tillade mig at sige at srhansens svar kun dækker et hjørne af emnet, endda et meget lille hjørne - men det er ikke forkert.

mvh
BenKvist

og lige til tdj's forslag om at bruge "Åben i et nyt vindue" så skal du være opmærksom på, at det ikke er altid denne funktion kan anvendes. Det kommer an på den teknologi designeren af siden har anvendt. Og der er jo også designere der tror de er smarte, og kobler "højre" museknap fra (selv om det normalt kun virker i IE).

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-05-03 09:56

Prøv funktioner>internetindstillinger>generelt>midlertidig internet filer>
indstillinger>sæt mærke i hved hvert besøg på siden,og se om du har gevet
din cache, tiladt brug af disk plads en stor nok størelse min er på 40MB
og se hvad der så sker.bare et foreslag.

Manse9933

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 120 point
Dato : 11-05-03 10:02

prøv også at tømme din cache,og gå ind på pågældne side igen.

Kommentar
Fra : qviim

Dato : 11-05-03 23:38

Det er på sider hvor jeg ikke har skrevet nogen info ind...

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 12-05-03 07:22

Hej

Se lige min kommentar af: 11-05-03 06:47 det er svaret. Det ved alle der designer hjemmesider der er dynamiske. (php/asp eksempelvis).

I kan IKKE "indstille jer ud af det", og at tømme cache hjælper ikke en døjt, for siden ligger ikke der, det har designeren sørget for ved at styre det fra siden.

I vil ofte opleve det på sider hvor adresselinien viser et eller andet i denne retning: http://www.domæne.XX/default.asp?mode=kategori&id=5

Prøv lige at gå ind på en af de steder du oplever det, og prøv så at se om ikke der er tale om at sidens "filtype" er .asp eller .php (adresselinien)

Hvis der IKKE står noget - så er det tegn på, at det er asp eller php (eksempelvis kandu, hvor der kun står et spørgsmålsnummer).

BenKvist

Kommentar
Fra : qviim

Dato : 12-05-03 16:39

Jeg har prøvet at tømme min cache og været inde i noget med cookies så mine point går til Manse9933

Kommentar
Fra : qviim

Dato : 12-05-03 16:40

DET HJALP HEHEHEHEHE

Godkendelse af svar
Fra : qviim

Dato : 12-05-03 16:41

Tak for svaret Manse9933. Det var fandme iorden.... Hvis du har nogle prob så prøv at skriv til qviim@yahoo.dk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-05-03 17:52

oky doky qviim selv tak