/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Dispensation til øjne Transplantation
Fra : prosper
Vist : 4076 gange
40 point
Dato : 10-05-03 19:48

Har et spørgsmål vedrørende dispensation til øjne transplantation
Jeg har siden min fødsel haft problemer med mit syn. For ca. 8 år siden blev jeg laser behandlet for at forbedre synet men tværtimod er mit syn blevet værre. Lægerne siger at mit syn nu kun, kan blive bedre. Da man ikke kan få øjne transplantation her i Danmark er jeg nød til at tage til et andet land, jeg har dog fået oplyst om et syd asiatisk land der transplantere og har gode erfaringer med dette.
Da jeg nu er universitet studerende, rækker min SU ikke til ret meget og derfor vil jeg høre om der er nogen her der kan hjælpe mig med en løsning såsom om der kan søges dispensation til dette formål, hvis således så hvor?
Da mit syn nu er 13/-12 som betragtes som ”blind” i andres øjne er jeg i dybt krise da jeg ellers er normal men har denne handicap som jeg dog er uden skyld i og som gør at jeg ikke kan have et normal liv.
Jeg håber at der er nogen her der kan vise mig vejen, da jeg selv ikke kan se en løsning i sagen.

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-05-03 20:28

Hej prosper. Dit spørgsmål er meget svært at besvare, men jeg går ud fra at du har været hos øjenlægen. Jeg er selv stærkt tilknyttet denne branche så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad øjenlægen har sagt. Hornhindetransplantation er almindeligt her i Danmark, men øjentransplantation har jeg ikke rigtig kendskab til og jeg har ikke så meget tillid til hvad der laves i det fjerne Østen. Jeg kunne godt tænke mig konkret at vide hvilken besked du har fået hos en dansk øjenlæge.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 10-05-03 21:10

Hej ALS
Først og fremmest vil jeg Takke dig for interessen du har vist.
Til dine spørgsmål kan jeg fortælle at jeg har været til adskillige speciel læger, som siger at jeg har grå stær i begge øjne. Jeg kan dog blive opereret i det højre øje for grå stær men da venstre øje er "blind" (13/-12) vil det efter deres mening ikke hjælpe, og hvad der angår mit højre øje så anbefaler de mig til ikke at blive opereret for grå stær da mit syn efter deres mening er rigtig ”god”, endvidere er der diverse risici ved at blive opereret for grå stær "Siger DE".
Jeg har dog prøvet at forklare dem at jeg vil også blive blind på højre øje hvis der ikke tages aktion på grå stær allerede nu.
Jeg føler at jeg ikke får rette information og vejledning fra dem og derfor er østen mit bedste bud.
Er der noget du vil anbefale eller spørge yderligere så sig endelig til.

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-05-03 21:33

Med hensyn til dit højre øje så vil jeg klart anbefale dig at du bliver opereret. Som du ved er der altid en risiko ved operation men den er nu meget lille ved en grå stær operation som er meget almindelig. Hos øjenklinikken her henvises flere gange om måneden til grå stær opreration, så det vil jeg klart anbefale. Du skal henvende dig til en anden øjenlæge en den du tidligere har benyttet og bede om en "second opinion" som det kaldes. Det er en andens vurdering. Jeg synes du skal få dit højre øje iorden før du tænker på det andet, så det er klart min vurdering at du bør gøre det, især når du føler at du ikke får den rette information og vejledning. Det kan du ikke være tjent med. Vi har også nu og da "second opinion" og ind imellem sender vi også klienter til "second opinion" hos anden øjenlæge eller sygehuset, så det er ikke noget ualmindeligt. Jeg synes du bør gøre det, og jeg føler med dig, men op med humøret for vi har mange gange set at patienter bliver som helt "nye mennesker" efter sådan en operation.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 11-05-03 00:32

Als jeg kan sige så meget at mit venstre øje blev opereret for ca. 7 år siden for nethindeløsning og for grå stær, jeg kan oplyse at operationen ikke lykkedes den gang og jeg derved mistede synet på mit venstre øje. Operationen blev foretaget på Herlev sygehus som efter sigende skulle være eksperter i området. Jeg må nok sige at jeg ikke tør at løbe risiko for anden gang da jeg er lært op med at man skal lære af sine fejl, og i øvrigt så er højre øje det eneste jeg har tilbage at ”se” med.

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-05-03 05:23

Hej prosper. Ok! Nethindeløsning er en helt anden sygdom en grå stær. Det er en langt alvorligere sygdom og kræver en meget mere kompliceret operation. Der kan være flere årsager til en nethindeløsning, men til fælldes er at der opstår et misforhold mellem pigmentepitelcellelagets sugekraft og trækpåvirkning fra øjets glaslegeme. Mest almindelige årsag er en rift i nethinden pga træk fra en del af glaslegemet, som er skrumpet, hvorfor vides næsten aldrig.

Jeg forstår udmærket din angst for at en operation på det højre skulle gå galt, og det er da også derfor at du ikke indstilles til grå-stær operation. Det er sjældent at patienter der er blind på det ene øje indstilles til operation, når blot man ser nogenlunde med det andet, også selv om en gråstær operation sjældent går galt. Forværres dit syn på højre øje væsentligt vil man nok overveje igen.

Som du selv siger så er de meget dygtige på Herlev sygehus, men som jeg også siger så er en nethindeoperation en del kompliceret.

Jeg synes virkelig at du stadig skal have den omtalte second opinion for enten at få bekræftet/eller afkræftet om den første vurdering var korrekt. Jeg vil kraftig advare dig om at eksperimentere med Fjernøsten og slet ikke på egen hånd. Jeg føler også at du har virkelig brug for at få det hele snakket igennem med en ekspert. Du har sikker fået snakket meget med en kompetent person tidligere, men ikke nok. Du bør også gå til din læge og forklare ham/hende situationen og hvor meget det går dig på. Du har brug for professionel bistand. Den har du ret til og den skal du have. Det er der slet ikke noget ualmindeligt i.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 13-05-03 22:24

Hej als

Jeg skal til forundersøgelse til en operation her i slutning af maj, men jeg får kun foretaget forundersøgelsen og regner ikke med at skal opereres her i DK.
Vender tilbage efter undersøgelsen

M.v.h.

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 13-05-03 22:33

Hej prosper. Du må meget gerne vende tilbage efter forundersøgelsen. Jeg vil gerne høre om undersøgelsens resultat. Lad bare spørgsmålet stå åbent. Og ha' det nu rigtig godt. mvh als

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-08-03 20:56

Hej als

Undskyld at det har taget så langtid, men har været til England for at få taget nogen prøver og har fået lavet nogle undersøgelser af mit øje, for at se hvad muligheder jeg har.

Jeg er blevet undersøgt af 3 forskellige læger og suma sumarum er at mit øje kan kun reddes ved at få lavet en grå stær operation, som sandsynligvis koster £3.500 ca. 35.000 kr!
De har kigget på alle muligheder der var der og sammen er de kommet til den konklusion.
De siger at jeg kan leve med grå stær i ca. 5 år men efter det vil jeg kunne være meget svækket med mit syn, faktisk vil det være at være blind!
Jeg agter at tage chancen, som efter deres mening er 3-4 gange højere end hvis jeg kunne se med det andet øje, men jeg kan da ikke side og vente på at jeg bliver helt blind. Iøvrigt mente lægerne at jeg ikke burde læse videre uanset om jeg blev opereret eller ej, da det syn jeg har nu eller jeg får efter operationen er resource krævende og skader mit syn kraftigt.
Jeg har en drøm om at blive kemi ingenør, som ser lidt sløret ud fortiden! please guide me! hvis du eller andre herinde kan!
Er der mulighed for at søge kompensation her i Danmark for min operation? En operation som danske læger ikke vil foretage og endvidere er der en vente tid på mange måneder!

Håber at høre fra dig eller jer.

Venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-08-03 22:47

Hej Prosper.
Du må kunne få alt dit studiemateriale på lydbånd. Jeg ved bare ikke lige hvordan man får det.
Har du tænkt på at søge legater til operationen? Der er et sted, hvor de søger alle de legater man kan komme i betragtning til, for et vist beløb. For nogle år siden var det 350 kr, men det er nok steget siden. Efter hvad jeg har hørt, kan det godt betale sig, for man finder aldrig alle de legater selv. Men igen, jeg kan ikke huske, hvor det er, men det må da være til at finde ud af.
Rigtig meget held og lykke med operationen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 19-08-03 00:22

Tak Jette, Jeg vil så søge videre men 350 kr, er det dét eneste? Jeg søger et beløb på 35.000 kr. :(! det kommer nok til at tage tid hvis jeg skal søge og søge! Nå men hvor der er vilje er der vej!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-08-03 01:29

Hej Prosper.
Nej, de 350 kr. (hvis det ikke er steget siden), er for at nogle på et eller andet kontor ell. lign. søger alle de legater, der er tale om du er berettiget til. Det kan være temmelig mange, men det er nærmest umuligt at finde dem alle selv. Jeg ved ikke hvordan de finder dem, men efter sigende skulle de være skrappe til det. Det er ikke umuligt, at de kan finde en meget stor del af de 35.000 kr. du skal bruge til operationen. Du kan derforuden også prøve at tale med din sagsbehandler på kommunen. Det kan være, hun/han kan finde et "hul" så komm. dækker noget af udgiften.
Hvis jeg finder ud af, hvor det er, man søger alle legaterne på en gang, skal jeg nok lade dig det vide.
Kan de aldrig gøre noget ved dit andet øje?? Det med nethindeløsningen?? Min lillebror fik det også for et års tid siden, men han har fået nogle hårde kontaktlinser, det gør, at han ser en smule bedre, så vidt jeg kan forstå på ham. Han fik først nogle bløde, men de var ikke gode nok og så fik han de hårde, og det var bedre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-08-03 01:37

Hej Prosper. Det kan godt være,det er på dette link, de finder alle de legater, du kan få. Du kan jo prøve det, og se, om det er noget for dig.
http://www.2eazy.dk/legater.htm
Ellers må du give lyd fra dig igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 26-08-03 23:02

Hej Jette. Jeg er faktisk gået igang med at søge så den link du har givet er perfekt til formålet! Det kommer nok til at 1 måneds tid med at jeg høre noget fra dem, men jeg er da gået igang og har taget første step.
Jette Tusind tak for hjælpen, jeg lader spørsmålet stå åben endnu, da jeg ikke ved om der er andre med andre gode ideer og als har endnu ikke svaret! Jeg håber at det er iorden med dig og der ikke er nogen hard feelings. Endnu en gang TAK. Venlig hilsen Prosper

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-08-03 23:34

Hej Prosper.
Selvfølgelig. Jo flere, jo større chancer har du. Håber du får så du kan få dine udgifter dækket. Held og lykke med det. Håber, du får et "falkeøje".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 27-08-03 18:55

;) Takker mange gange Jette

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-08-03 20:39

Hej prosper

Ja jeg havde jo faktisk lavet et indlæg her på siden, men da jeg skulle sende det forsvandt det ud i det blå.

Min kone og jeg har læst din sag igennem. Jeg synes også at du skal have dit ene øje opereret for grå stær. Hvis ikke vil du blive måske helt blind alligevel, så jeg synes virkelig du skal kæmpe din sag videre, dog synes jeg at operationen skal foregå herhjemme. Alle kan jo blive opereret for grå stær og uden omkostninger, med mindre altså at lægerne vurderer at risikoen er for stor så kan de gøre indsigelse mod operation. Men jeg er enig med dig i at forsøget skal gøres bare ikke i England. Jeg synes stadig ikke at du skal finde dig i lægernes valg. Vi har vel frihed til selv at vælge. Vi er vel selvstændige mennesker. Hvordan kommer du videre? Ja det vil jeg fortælle lidt om i det følgende.

Jeg synes du skal rette henvendelse til Patientklagenævnet. Nu har jeg ikke lige deres hjemmeside her, men jeg mener det findes på nettet, i hvert fald med henvisning til hvordan man skal forholde sig. Jeg tør ikke lige gå ud af denne side, da jeg er bange for at alt det jeg har skrevet forsvinder igen som sidst da jeg forsøgte.

Du skal i Patientklagenævnet simpelt hen forklare din sag så klart og tydeligt som du har gjort her og udtrykkelig gøre opmærksom på at du ønsker den operation, men er blevet afvist af lægerne pga risikoen. Du SKAL gøre opmærksom på at du vil tage den risiko, som vi iøvrigt mener ikke er så stor. Min kone siger at der går ikke lang tid efter henvendelsen før du får svar.

Jeg vil godt have at du lige kommer tilbage hertil. Vi følger din sag og vi føler med dig. Vi er harm over lægernes afgørelse. Ventetiden på grå stær operation er ganske rigtig flere måneder derfor skal du igang med sagen. Hvis ventetiden er mere en 2 mdr. !!! skal du iflg. myndighederne henvises til privathospital. Du må ikke vente mere end 2 mdr. Det er statens ventelistegaranti.

Bare vi kunne gøre mere.

mvh
als

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-08-03 20:42

Jeg fandt lige Patientklagenævnets hjemmeside her
http://www.pkn.dk/

Vi håber på en tilbagemelding fra dig

mvh
als

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 31-08-03 15:15

Hay rart at have dig/jer tilbage! jeg har for et par dage siden ringet til patient vejleder for at høre om mulighederne for mig at blive opereret i England samtidig med at jeg agter at klage over lægen på Herlev hospital for at være langsom til at operere mig samt at være hensynsløse. De siger at jeg ikke kan få dispensation til at blive opereret i England. Endvidere siger de at der er ikke nogen grund til at klage over lægen da sagen nok ikke holder i længden! Jeg har højt og tydelig gjordt opmærksom på at jeg ikke vil under kniven på Herlev da jeg ikke er TRYG! Da alle siger at de bedste øjenlæger er på Herlev men jeg tvivler stærkt efter en meget mislykket operation. SUMASUMARUM ER
Iøvrigt er jeg igang med at søge legater til at blive opereret i England og håber at der er nogen der gider at skænke mig nogen penge til min operation.
I øvright kan jeg oplyse at da jeg var til undersøgelser i England er jeg blevet fra bedt af en britisk læge om at studere da mit øje bruger mange resourcer som kan skade yderligere. (VIDSTE IKKE! AT MAN KUNNE BLIVE SPARKET PÅ MENS MAN ALLEREDE LÅ PÅ GULVET)

Jeg vil her på mandag snakke med Patient klage nævn om sagen, lad os se hvad de siger til sagen. Jeg takker mange mange gange for interssen, som du/i alle sammen har vist. Vender tilbage så snart jeg har noget nyt.

Hilsen
Prosper

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 11-09-03 17:48

Hej allesammen

Jeg undskylder mange gange for ikke at skrive her i lang tid, men har haft så meget travlt med det ene og det andet at i ikke vil tro det! Jeg har siddet og skrevet ansøgninger til legater og fonder i alt den tid. Idag har jeg så været ude med de fleste af de ansøgte legater på de pågældende adresser.

Til dig Als kan jeg fortælle at jeg ringede til patient klagenævn og fortalte dem hele sagen og svaret fra dem var at jeg kan ikke få noget hjælp hos dem og at det der med at klage over lægen på Herlev hospital vil nok hellere ikke bære noget frugt.

Ligenu og her ligger landet sådan at jeg satser alt på de legater jeg har søgt og HÅBER på en positiv svar fra dem så at jeg kan blive opereret i England.

Jeg takker mange mange gange for interssen, som du/i alle sammen har vist. Vender tilbage så snart jeg har noget nyt.

Hilsen
Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 12-09-03 13:25

Hej prosper

Jeg vender lige tilbage en af de nærmeste dage. Har haft meget travlt og min email virker ikke for godt.

Kommentar
Fra : als

Dato : 13-09-03 16:43

Hej prosper

Jeg har nu kigget på dit problem en gang til. Hvis du har lyst og mener det er det rigtige at blive opereret i England, så synes jeg også nu at du skal satse på det. Du skal så simpelt hen søge alle de legater som passer til din situation. Du må regne med mange afslag, men er der blot nogen som går igennem er det jo også bedre end ingenting.

Mon ikke også du har mulighed for et lån i banken? 20.000 til 30.000 kr er jo ikke noget stort lån og det vil du nok kunne klare at betale af på. Selvfølgelig slipper du ikke for at skulle betale omk. og renter, men får du blot lånet over en længere periode er jeg sikker på at du vil kunne klare det.

Ellers må du prøve at se positivt på tilværelsen, trods dit handicap. Der er trods alt så mange gode ting her i livet. Fokuser på dem. Havde jeg bare kunnet hale en kanin op af hatten så ville jeg have gjort det. Min kone og jeg følger din sag, så vi venter spændt på nyt. Grunden til at jeg først skriver nu er enorm travlhed på arbejde, og i fritiden har jeg også mange aktiviteter. Måske har jeg rodet mig ind i for meget. Nå pyt med det, for det går jo. Ha' en rigtig god weekend. Vi følger dig.

venlige hilsener fra
als

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 15-09-03 22:00

Hej Als

Jeg har som sagt søgt legater, og for at uddybe det lidt mere kan jeg fortælle at der er tale om mere end 30 legater over hele Danmark. Nu gælder det om at krydse fingre for det har krævet meget økonomisk allerede. F.eks at tage kopi af alle Journaler (40sider) samt legat ansøgning (2sider).... Alt i alt kan jeg fortælle at det at søge legat har kostet mig Lidt over 2.000 kr.
Grunden til jeg giver dig/jer indblik i det er at i kan føle, at det at søge legater kræver en hel del. Og at jeg har ydet det der skal til, og nu må jeg så se om det bærer noget frugt.

Jeg takker mange mange gange for interssen, som du/i alle sammen har vist. Vender tilbage så snart jeg har noget nyt.

God arbejdslyst!
Med venlig hilsen
Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 17-09-03 08:34

Vi venter spændt på at høre nyt fra dig, så vær sød at fortælle videre her i tråden når du har nyt.
Held og lykke fra
als (en fortravlet forretningsmand) og
Karin (min kone, øjenlægesekretær)

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 28-09-03 12:37

Hej Als og alle andre

Til info kan jeg fortælle, at jeg nu har fået en dato til operationen i England og er på vej til England om et par dage. Jeg skal efter operationen være der i 4-6 uger, så ved i hvorfor jeg ikke kommer på nettet.

Jeg har lånt pengene til operationen og kost og logi, da jeg ikke har hørt positivt fra de mange legater jeg har søgt.
NU gælder det! Og jeg tror jeg er klar til det!

Jeg håber at jeg også efter operationen vil kunne læse jeres svar og kunne besvar dem uden hjælp fra nogen.

I må have det godt allesammen og håber ikke, at jeg på nogen måder har trådt nogen over tærne her på dette forum, hvis således undskylder jeg hermed mange gange.

Med venlig hilsen
Prosper

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-09-03 20:58

Hej Prosper.
God tur og held og lykke med operatione. Jeg skal nok krydse fingre for dig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-09-03 21:04

Også herfra: Held og lykke til. Vi glæder os til at høre nyt når du kommer hjem. Du klarer den prosper. Min kone og jeg snakkede så sent som i forgårs om dit problem. Luk ikke tråden. Vi vil gerne høre nyt.
Mange venlig hilsenener
fra als og familie

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 10-10-03 17:46

Hej allesammen

I got some good news.............................

Jeg er blevet opereret og det er lykkedes de britiske laeger at gennemfoere opereationen med succes. Here is the news!!!! min syns styrke er nu -1, det vil sige jeg kun skal baere briller naar jeg ser fjernsyn eller laeser. Envidere er der udsigt til at min styrke bliver endnu bedre om 3-4 uger.

Jeg takker jer allesammen for jeres stoette.
Jeg er i England endnu og skal nok vaere her 3-4 uger.
Til info kan jeg fortaelle at jeg ikke har hoert noget positivt fra de legater jeg havde soegt, men det har vaeret det laan vaerd kan jeg fortaelle.
Jeg er klar til at arbejde mig opad saa jeg kan betale de laante penge tilbage, men et eller andet sted haaber jeg nu ogsaa paa at en af de legater nu bare bliver godkendt, saa jeg ikke kun skal se arbejds opagver med den opereret oeje;) som har kostet en formue. (Laver bare sjov ikke hehehe)

Have det nu virkelig godt, jeg maa nok smutte nu, laegerne har ikke givet tilladelse til at sove paa nettet ;)
jeg skriver naar det er muligt.

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-10-03 22:34

Hej Prosper

og hjertelig tillykke. Jeg var med det samme klar over at det var dit indlæg selv om jeg kun kunne se nummeret på dit spørgsmål nemlig 15151. Det er fredag og selv om vi ikke altid får en flaske rødvin om fredagen så tog konen og jeg en flaske for at fejre den lykkelige begivenhed. Vi har virkelig tænkt på dig. Det er altså en rigtig god dag idag.

Jeg vil håbe på du får nogle legater igennem og havde jeg bare været en lille smule velhavende havde jeg bidraget, men vi sidder lidt (meget) hårdt i det her i vort nye hus. Jeg synes dog også at det lige som kommer lidt i anden række. Det som virkelig er i første række er at operationen lykkedes. Ih hvor glædeligt.

Endnu engang vil vi sige: Rigtig hjertelig tillykke!!!

Mange hilsner

als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-10-03 23:23

Hej Prosper.
Rigtig hjerteligt til lykke med det. Dejligt, det er gået så godt. Jeg så lige efter legater og fonde, for det slog mig, det ikke var helt det samme. Jeg fandt dette her. Jeg ved ikke om du har prøvet at søge legater fra dem. Begge link er til det samme sted. Det første er bare inde i legaterne. Jeg ved ikke, om det virker. Hvis ikke, går du bare ind på nr. to og så ind i legater.
Glæder mig til at høre nyt.
Hilsen Jette
http://www.semikolon.dk/legater.php4?op=viewlegat&cid=4
http://www.semikolon.dk/

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 13-10-03 15:31

Hej allesammen

Tak for det als og alle andre.......

Als det var ren og skaer info til jer ang. mine legater, i skal ikke gaa og spekulerer over dette. For mig er det nok at i har givet mig den stoette i nu har vist. Jeg havde ingen planer om at faa jer til at foele daarligt eller paa nogen maader blive ked af det. Jeg er glad for alt hvad jeg har og hvordan det nu er gaaet mig. Jeg kan ikke tillade mig at blive hverken sur eller negative over noget som helst, da det er det jeg har oensket. Jeg ved jeg klare det INS. og pengene JA! de kommer og de gaar!

Saa chear up guys!!!

I maa have det virkelig godt, Jeg maa smutte nu.

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 29-10-03 16:27

Hej allesammen

Jeg er nu tilbage i Danmark og det er bare så rart at være tilbage.
Jeg vil nu endnu engang gerne have lejlighed til at takke for jeres støtte som faktisk har hjulpet mig i tykt og tyndt.
Hvad der angår mit øje kan jeg fortælle at den stadig er under heldbredning og det vil tage ca. 1-2 måneder før det kan fastslås hvilke styrke jeg får, uanset hvad kan den kun blive bedre, vil jeg da formode.

Tak for links til legater Jernladyen, men jeg kan fortælle at jeg ikke orker at søge flere legater, da jeg har fået afslag fra de fleste af de i alt 37 legater jeg havde søgt. Jeg kunne ikke forestille mig at jeg vil have heldet med mig ved at søge yderligere. Uanset hvad så takker jeg dig for dine anstrengelser.

Jeg lader emnet her være åben, da jeg vil vende tilbage så snart der er andet nyt og i kan så skrive til mig hvis i vel og mærket ønsker. Jeg er altid åben for gode ideer fra jer alle.

Hvis der er andre der sidder i same situation og ønsker at blive opereret i udlandet så skriv endelig, jeg vil kunne fortælle hvilke læge jeg er blevet opereret hos samt måske besvare andre spørgsmål du/i måtte have.
Lissen guys i will answer all the questions free of charge ;). Så det bare med at spørge løs.

Have det godt allesammen

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 29-10-03 17:26

Hej prosper

Lad bare dit spørgsmål stå åben. Vi får jo mail når du har skrevet noget og kan så gå ind og se hvad du har lagt ind. Vi vil i hvert fald gerne have yderligere info når der er gået en måned eller to, for nu har vi jo fulgt dig helt fra starten, næsten da.

Jeg tror heller ikke de legater giver noget, så der er nok ingen grund til at fortsætte. Men lad os glæde os over at det er gået så godt som det er. Det er jo blevet lige som en lille føljeton, så vi håber at du kan give os en lykkelig afslutning om en måned eller to. Ha' det nu rigtig godt!

Med venlig hilsen

als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-10-03 04:46

Hej Prosper.
Synd, du ikke fik noget ud af legaterne. Gad vide, hvem der så får noget ud af dem. Men skulle jo mene, du var berettiget til en hel del af dem.
Husk nu ikke at løfte tunge ting og heller ikke anstrenge hverken dig eller dine øjne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 31-10-03 15:50

Hej

Jeg lader spørsmålet stå åben, ingen tvivl om det. Og jeg vil skrive til jer løbende.

Jette, Jeg står selv og spekulerer på hvem legater så er til og er kommet til den konklusion at disse legater er til alle andre undtagen mig ;) hehe.
Tak for rådet Jette, jeg bærer ikke nogen tunge ting, men det der med at anstrenge øjnene det kan man åbenbart ikke efter britiske læger, de har sgat at jeg kan læse, se fjernsyn og gøre de ting jeg har lyst til. Det der med at anstrenge mig selv, det kunne jeg ikke finde på, selv hvis lægen ikke havde sagt det ;) HEHE

Kan i have en GOD WEEKEND allesammen

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-03 20:59

Jo tak prosper. I lige måde, men jeg er nu enig med Jette i at du måske i den første tid skal slappe lidt af og ikke anstrenge øjnene for meget, måske er nogle ganske almindelige øjendråber også en god ting. De skader i hvert fald ikke. God weekend!
mvh
als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-10-03 23:26

Hej Prosper.
Nå, så må jeg også hellere søge nogen. Men med det held jeg har, vil jeg såmænd nok få en regning fra dem alle i stedet, så måske skulle jeg lade være.(ha-ha) Min veninde er ellers helt syg med, at jeg skal søge nogen til et kurophold, men det lyder ikke, som om det er umagen værd.
Med hensyn til anstrengelserne, gælder det jo også de mere "sjove" ting. **LOL**
Kan du også have en god weekend.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 06-11-03 17:45

Hej allesammen

kan ikke skrive ret meget ................ Men jeg skal til haste operation på Rigshospitalet nu!

Hilsen Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 06-11-03 18:55

Hvorfor nu det? Nu bliver vi bekymret. Har du mulighed for at give nogle få ord?

Hilsen als

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 11-11-03 20:04

Hej allesammen

Jeg er blevet opereret fordi jeg havde en lille del af blød linse i mit øje som gjorde at mit øjetryk svingede mellem 13-42. Det normale øje tryk er 20. De britiske læger sagde at den blød linse blev ikke fjernet da der var for stor risiko ved at fjerne det og at den opløser sig i løbet af 1-2 måneder. Men danske læger sagde at den ikke opløser sig og hvis den ikke blev fjernet NU kan jeg blive blind!
Jeg havde ikke noget valg, jeg blev så bange at jeg sagde ja til akut operation.
Mit øje er hævet og jeg kan ikke se så meget ligenu da den skal være lukket. Hævelsen forsvinder om 1-2 uger. I den tid kan jeg bruge øjet i begrænset omfang.
Jeg må godt se fjernsyn men ikke læse, jeg kunne bare ikke nænne ikke at besvar din mail Als, da min mail inden operationen var foruroligende, og du nu havde bedt om nogle få ord. Her er så den lille del af det, i skal nok få vide yderligere så snart mit øje tillader det.

Hilsen Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-11-03 22:39

Hej igen Prosper

Hvor dejligt at høre fra dig igen. Jeg vil gerne om du skriver når hævelsen er forsvundet, så vi lige kan høre lidt mere. Jeg er ikke hjemme de næste 10 dage da jeg skal med Karin og øjenlægen og hendes mand til øjenlægekongres i Los Angeles. Har aldrig været i Californien før, så det glæder jeg mig til.

Skulle hilse rigtig mange gange fra Karin og vi er spændte på hvordan det går med dig når vi vender hjem derovre fra. Ha' det nu rigtig godt og anstreng ikke øjnene for meget.

mvh
als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-11-03 23:52

Hej Prosper.
Godt, det gik godt. Det ville jo være en god ting, hvis de kære læger kunne tage og blive enige - bare om det mest vigtige. Men det sker vist ikke, før ruder konge bliver knægt igen.
Håber, du får dit syn helt igen. Det var en grim forskrækkelse du fik. Der er ikke noget at sige til, at du blev bange. Jeg gik da og var bekymret over, om det var dit øje eller noget helt andet endnu grimmere.
Underligt, du godt må se fjernsyn. Det er noget af det der er hårdest ved øjnene, synes jeg. Efter en aften foran "tossekassen" så svier de da en del.
Når du "får dit øje tilbag" kan du så ikke fortælle hvad det er for en blød linse, du omtaler??
Og til Als: Rigtig god tur. Bare det var mig. Men jeg ville nok bliver i Californien - de har et godt klima for mine rygstykker, har jeg hørt. Men jeg er ikke spor USA fan, i hvert fald ikke så længe "Cowboy'en" sidder ved roret, så jeg bliver hjemme foreløbig.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 02-12-03 22:07

Hej allesammen

Nu hvor jeg troede at tingene var begyndt at blive næsten normale og jeg var begyndt at åbne mit øje, så har jeg lige fået vide at jeg skal laser behandles ellers så kan jeg få nethindeløsning, yder mere har jeg fået en "RASH" i øjet da jeg var til undersøgelse hos lægen idag og mit øje er hævet og det svier ad.....!

jeg er nok væk fra nettet igen i lidt tid. Jeg orker det simpelthen ikke mere.
Hilsen prosper

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-12-03 00:24

Hej Prosper.
Hvor er det dog noget værre noget med det øje. Men hvad i alvideste verden er en "RASH"???? Laserbehandlinger er vist ikke så slem. Min lillebror fik samme behandling. Han fik nemlig nethindløsning på det ene øje, og så "sømmede de lige det andet fast", så han ikke også fik nethindeløsning på det. Men han har aldrig fået synet tilbage på det øje, det gik galt med. Men jeg ved ikke, om det også lavede laserbehandling på det dårlige øje.
Jeg håber og tror på, at du bliver helt rask i dit øje. Ellers er der endnu mindre retfærdighed til, end jeg troede der var.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 04-12-03 14:02

hej Jette

Rash er en ridse, og den ridse er lægen kommet til at give mig på min hornhinde. Nu skal jeg til laser behandling imorgen og mit øje har det en hel del bedre idag. Hævelsen er væk, lad os se hvad lægen laver næsten gang jeg skal til laser behandling.

Hilsen Prosper

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 14-12-03 12:40

Hej allesammen

Jeg er hjemme igen efter fryse/laser behandling. Det gjorde meget meget ondt kan jeg fortælle. Jeg kan nu åbne øjet nogen lunde normal, men hævelsen er ikke helt væk, og den er også lidt rød. Øjet bliver først normal om et par måneder.

Als jeg er ked af jeg ikke fik ønsket dig god rejse inden du tog til konference, men jeg har ikke helt kunne læse svarerne før nu. Jeg håber at konferencen gik godt og du har nydt din rejse fuldt ud.

Kan i have en GOD WEEKEND allesammen

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 14-12-03 20:37

Hej Prosper
så er vi begge hjemme

Nu ser det vel ud til at alt går iorden. Du skriver at øjet bliver helt normalt om et par måneder. Vil det så sige at du kommer til at se 100% med øjet. Så har det jo i den sidste ende været det hele værd.

Jo, jeg har været til øjenlægekongres i Californien og nu ved jeg en masse om øjne Sludder, min kone og øjenlægen er nok blevet lidt klogere, men jeg har haft det ganske glimrende. Jeg har brugt meget tid ved swimmingpoolen som var opvarmet, selv om vi havde de 23-28 grader. Jo det var herligt.

Jeg har fortalt Karin at det nu ser ud til at du får et godt syn på det vanskelige øje og det blev hun da glad for at høre. Også hilsner fra hende.

Vi må lige have afslutningen med når der nu er gået et par måneder, så undlad at lukke spørgsmålet endnu. Til sidst vil jeg ønske dig en god jul og et godt nytår. Mellem jul og nytår rejser vi til Gran Canaria, men den rejse var nu bestilt før det gode tilbud til Californien kom.

Mange gode hilsner
als

Kommentar
Fra : als

Dato : 14-12-03 20:43

Hov! Så kom jeg til at sende på min kones brugerprofil fordi hun lige har været inde her på Kandu i anden sammenhæng. Hun havde så sagt at Kandu skulle huske brugernavnet. Hun hedder Anja Karin og bruger Anja her. Sådan kan det gå, men det var altså mig.

Hilsen
als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-12-03 23:12

Hej Prosper.
Godt, de fik "repareret" dig, selv om det gjorde ondt. Håber, du får fuldt syn på dit øje. Husk nu, ikke at overanstrenge det/dig.
Kan i alle have en rigtig god jul.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 15-12-03 14:23

Hej

Hehe tak for det allesammen.

Jeg tror ikke at det ene øje jeg har tilbage at synet bliver 100%, jeg kommer nok til at bære briller.
Det kan jeg nok leve med tror jeg nok!

Nøj hvor du dog anstrenger dig ved swimingpoolen :p, og ferie til Gran Canaria, uh ha da da!
Hils din kone fra mig og i må have en rigtig god rejse og God jul og godt nytår.

Jette jeg kunne aldrig finde på at overanstrenge mig, det har jeg familien til. Jeg plejede heller ej og anstrenge mig selv hvis jeg ikke havde problemer med øjet ;)
Kan i allesammen have en God jul og Godt nytår hvis jeg ikke skriver inden da.

Hilsen
Prosper

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 20:36

Hej ALS

NU er jeg tilbage igen :(, og den er gal igen. På Rigshospitalet har de fundet et par huller i min nethinde, i kan læse nedenfor hvad de har krævet :(, jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig. HELPPPPPPP
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har haft problemer med min øjne (GRÅSTÆR) i langtid er blevet opereret i DK derefter har jeg betalt for en operation i England ikke nok med det så er jeg blevet opereret igen her i DK på Rigshospitalet.
For at gøre en lang historie kort, er jeg efter min operation på rigshospitalet flyttet til Sverige, men arbejder i Danmark samt betaler skat her (grænsegænger), i fredags den 17/9.04 mens jeg var på arbejde, følte jeg at jeg havde et eller andet med mit øje til det tog jeg til øjenlægen som AKUT henviste mig til Rigshospitalet, her ville de i første omgang ikke ikke undersøge mig uden betaling, da jeg er flyttet til Sverige, men så fandt de ud af at jeg er blevet henvist af en øjenlæge i Danmark og at jeg var på arbejde i Danmark mens jeg fik problemer, derfor blev jeg undersøgt...... De fandt ud at jeg sandsynligvis har fået et par huller i nethinden men pga. weekenden vil de ikke indlægge mig, men har bedt mig komme på mandag og så har de sagt at jeg skal huske at tage penge med da jeg skal betale for behandling i Danmark....... Jeg vil selvfølgelig gerne undersøges her i Danmark, da jeg har fået foretaget min sidste operation her i DK og at de læger kender mig og min øjne.

Spørgsmålet er så:
1) Skal jeg betale for behandling her i DK?

2) Jeg arbejder i DK samt betaler skat her, Hvorfor skal jeg så betale for at få en behandling

3) Kan jeg blive behandlet her i DK på Rigshospitalet uden at jeg skal for behandling?

Jeg håber at der er nogen her der kan oplyse mig mine rettigheder, for jeg kender dem ikke.

Håber på et svar snarest muligt.

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 18-09-04 22:31

Hej prosper

Det gør mig oprigtig ondt at høre at der nu atter er noget galt med dine øjne.
Jeg kender desværre ikke reglerne med hensyn til at bo i Sverige og arbejde i Danmark, men når du betaler skat til den danske stat vil jeg da umiddelbart mene at du også har krav på at blive behandlet i Danmark uden at du skal betale noget. Alt andet lyder ulogisk i mine ører.

Desværre kan jeg ikke få fat på min datter da hun er på rejse for øjeblikket, men hun er jura-studerende og kunne måske finde ud af dette.
Jeg synes du skulle kontakte den kommune du er tilknyttet til her i landet, for der må jo være en kommune du betaler skat til. Ring til dem og forklar dem situationen. Jeg ved ikke om der kommer andre forbi dette spørgsmål og som kan give dig bedre information end jeg kan. Det ville jeg egentlig håbe. Ellers kan du måske stille spørgsmålet hos http://www.familieadvokaten.dk/

Jeg mener helt klart at når du betaler skat her i landet så skal du heller ikke betale for sygehusbehandling.

Gid du nu ikke får problemer på det område også. Jeg synes du har været så medget igennem.

Med venlig hilsner
Als

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 19-09-04 20:15

Jeg har set på nettet og med hjælp fra folk på kandu har jeg fundet ud af at jeg kan blive behandlet i DK uden selv at punge ud. Jeg skal til Rigshospitalet på mandag så jeg finder ud af hvad de i har i sinde at tage betaling for! For efter det der står på nettet, så skal jeg ikke betale.

Fra nettet:
"Grænsearbejdere, dvs. personer, der bor i det ene land og arbejder i det andet - kan selv vælge, hvor de vil behandles. Dette gælder både for akut og planlagt behandling."

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-09-04 20:48

Hej Prosper.
Det er da godt nok noget ged med det øje - og de læger!!! Jeg synes det er strengt, at de vil have penge for at operere. Jeg troede, det var det, man betalte skat til - bl.a.. Jeg er spændt på at høre, hvordan de reagerer, når du åbenbart ved mere om betaling end de gør. Desværre er mange læger så "kloge", at de ikke gider høre efter, hvad folk siger. Kommer du hjem igen på mandag eller indlægger de dig?? Hvordan kan der gå huller i nethinden?? Har du fået sylespidse blikke fra nogen, der var fornærmet på dig??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 21-09-04 20:57

Hej Jette og ALS

Jeg har haft taget kontakt til min fhv. Kommune i DK, som har slået fast engang for alle at jeg ikke skal betale for behandling i DK.

Nu er problemet bare at Rigshospitalet havde sagt i fredags at de vil tage kontakt til mig Mandag d. 20/9.04 men det gjorde de ikke, så nu når jeg ringede til dem idag den 21/09.04 blev sekretæren lidt mobset og sagde at overlæge er på ferie og kommer først mandag den 27/09.04 og at en vagthavende læge vil ringe til mig i løbet af dagen, og det er dog hellere ej sket forløbig (kl 20:45) selv efter at jeg selv har ringet 4 gange til Rigshospitalet for at træffe den læge har det ikke været muligt at få fat på lægen!
Men nu siger de at jeg under ingen omstændighederikke vil blive ringet op idag og de vil sandsynligvis tage kontakt til mig imorgen onsdag den 22/09.04.
Så jeg afventer bare med huller i nethinden og det er det eneste øje jeg har at gøre godt med! For som i ved kan jeg ikke se med det andet øje. Og det øje der er tilbage er der 4 huller i nethinden!
Har læger da ingen samvitighed nu on dage? :(

Kommentar
Fra : als

Dato : 25-09-04 10:32

Hej prosper

Jeg har været på kursus og har ikke rigtigt kunne besvare herinde. Jeg er igen på kursus fra mandag til onsdag i næste uge. Hvordan er situationen nu?

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 25-09-04 14:21

Hej

Jeg har været på Rigshospitalet i fredags, der har jeg fået konstateret at jeg har hul i nethinden og det er alt for risikabelt at opererer så de vil ikke opererer!
Jeg kan forstå at det er risikabelt at opererer men det er også risikabelt ikke at opererer, da hullet så udvider sig, og jeg dermed kan blive blind! Og det er det eneste øje jeg kan se med!

Jeg er igen næsten der hvor jeg startede! :(

Kommentar
Fra : als

Dato : 25-09-04 17:10

Ja, du er næsten der hvor du startede, desværre. Min kone siger at Rigshospitalet har den største ekspertise her i landet. Normal opererer man ikke den slags, men "svejser" hullerne ved hjælp af laser. Det er ikke sikkert at hullet udvider sig. Har du fået noget yderligere information om hvordan du skal forholde dig nu?

mvh
als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-09-04 18:34

Hej igen.
Nåh, endelig kan jeg komme på nettet igen. Vores forbindelse har været røget omkring en uge. Jeg fik lige 332 stk. post - mest fra kandu.

Ja, Rigshospitalet går deres egne vegne. Det kender jeg desværre alt til. Jeg synes godt nok, det er synd for dig, Prosper. Jeg kan godt forstå din bekymring. Håber, als har ret i, at hullerne ikke udvider sig. Hvis dit syn begynder at blive dårligere, må du skynde dig derhen i stedet for at ringe. Så kan det da være, de gør noget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 28-11-04 11:08

Hej alle sammen

jeg har været til behandlinger på Rigshospitalet uden at skulle betale, De har konstateret at der er huller i nethinden men det skulle ikke være noget de kan gøre noget ved, så derfor gøre de ikke noget ved. Det er fordi at de mener at der er stor risiko hvis man begynder at gøre noget ved hullerne.

Det er det seneste nye fra mig,

GOD JUL og GODT Nytår til alle sammen, hvis vi ikke snakkes inden.

Mange hilsner

Prosper

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-11-04 16:52

Hej prosper

Ja, det er desværre nok korrekt det som Rigshospitalet siger. Jeg spurgte min kone.

Jeg håber at du må få en god jul og et godt nytår hvis vi ikke snakkes inden. Jeg håber at du kan beholde så meget syn at du kan følge med i hvad der sker i omverdenen. Hvis der kommer nyt håber vi at høre fra dig.

Mange venlig hilsner
fra als

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-11-04 00:11

Hej Prosper.
Kunne de ikke sige noget om, hvorfor der er huller i nethinden?? Vil der komme flere, eller kan de selv gro sammen med tiden?? Og hvorfor kan de ikke reparere dem??? Har hullerne noget at gøre med "stæren"??
Hilsen Jette