/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spændingstab i ledning.
Fra : bjarnefilm
Vist : 4407 gange
50 point
Dato : 13-11-10 20:00

Jeg skal sætte noget 10 watt halogen lys op.
Her er målene:
Ledning, blød lampe, 5 meter, dvs længde 10 meter, da strømmen skal ud og hjem.
Tværsnit 0,75 mm2.
Volt 12.
Ampere 0,83.
Hvor meget er energitabet i procent, dvs hvor meget af strømmen bliver til varme i ledningen?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-10 20:28

Kommer an på ledningsmodstanden, kobber eller andet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-10 20:59

Her er formel til beregning af ledningsmodstand
http://ragnvald.site90.net/pdfopgave/lektionsblok5_2Formelsamling.pdf
vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-10 21:01

For beregning skal du bruge den skecifikke modstand for materialet
Specifik modstand ved stuetemperatur:
Materiale modstand (ohm*m/mm2)

Aluminium 0.02655
kobber 0.01678

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-10 21:11

Det betyder også noget om ledninger er mange tråde, som de fleste er.
Eller bare en tråd på 0,75 m2
Strømmen fordeler sig ikke på samme måde i de to typer ledning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 13-11-10 23:50

Jo teil- Ved 50 Hz uden jernkerne er strømfortrængningen så lille, at den er ganske ude praktisk betydning.

for o,75 mm2 kobber ved 20 ° kan du regne med 0,025 ohm/m
x 10 m
x 0,83 A

det gver 0,21 V spændingsfald
eller ca. 1,7 % spændingsfald

Men 1,7 % på spændingen kan give henimod en halvering af lyssrømmen fra lampen.
Glødelamper er overordentlig følsomme for variation af strømstyrken.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-11-10 13:25

Husk nu at du ikke selv må lave det med løse spots det skal der en aut. installatør til. Men hvis du køber et sæt i byggemarkedet der er færdig laver må du godt selv sætte det op ,men ikke klippe og folænge nogen ledninger.

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 15-11-10 14:14

Tak for svaret transor.