/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af træ til træhus
Fra : mi-to
Vist : 1445 gange
50 point
Dato : 13-11-10 10:42

Ska snart til og bygge træhus med vandret beklædning men kan ikk helt finde ud af om det ska være helt glat eller ru beklædning nogle der ved hva fordele og ulemper er ved de 2 forskellige modeller???

Mvh Michael...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-10 10:52

Hvis du vil behandle med en dækkende træbeskyttelse , så er den ru at foretrække. Den binder mere på overfladen, så det får en bedre holdbarhed. Dækkende har næsten egenskab ,som maling, men er nemmere at have med at gøre.

Med laserende midler er det ret ligegyldigt, de holder alligevel ikke længe.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-11-10 11:11

dækkende er det ikk en maling og kan man sprøjte det på

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-10 11:12

Ru. Man kan få særlige profilbrædder til formålet

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-11-10 11:19

Altså du mener ru er bedst der kommer vel heller ikk så nemt revner og den slags...

http://www.froeslev.dk/archive/Fotos_illustrationer/Produkter_info/FT_profiler/PDF%20profiltegninger/871-875.pdf

tænker på noget lignende den profil

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 12:23

Der hvor jeg ser træhuse oftest (Småland), er liggende beklædning oftest høvlet og stående panel er ru (savskåret). Det stående panel får rødfarve, og det liggende fik oprindelig oliemaling, senere alkyd og senest akryl. Hvis man ser laserende (ikke-dækkende) behandling af træet, kan man stort set gå ud fra, det er en dansker, der ikke ved hvordan tingene hænger sammen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-11-10 12:43

Duer transparent maling ikk er det det du mener og ikk ru beklædning hvis det ska være liggende

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 15:37

Jeg refererer bare fra mine iagttagelser. Men de, der holder øje med bevaringsværdige bygninger, mener, at det er god tradition at følge. Huse, der ikke var behandlet i overensstemmelse med traditionerne nåede ikke at blive gamle nok til blive bevaringsværdige. Noget af det vigtigste, ru eller høvlet træ, olie eller rugmelsgrød som bindemiddel, er at sørge for, at alt beklædningstræ får drypnæser, så regnvand ikke bliver hængende men drypper af.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 15:39

Jo, forresten: træet skal have den rigtige side udad, nemlig marvsiden, den mod centrum for årringene. Den side åbner nemlig ikke i lange sprækker, når træet tørrer ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 15:41

Den profil, du linker til, har drypnæse. Så må man håbe, de har vendt stokken rigtigt før profilering.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-11-10 16:09

Ja okay den her model er ikk lige så god med hensyn til drypnæse så??

http://www.froeslev.dk/archive/Fotos_illustrationer/Produkter_info/FT_profiler/PDF%20profiltegninger/191-193.pdf

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 16:15

Ikke helt så god, men vandet kan dog løbe videre til brættet nedenunder, Så er det nederst bræt på hver side (plus dem over dør- og vinduesåbninger), der skal have dryptud og slippe af med vandet. Man må huske på, at ingen husbeklædninger er fuldstændig tætte

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-11-10 16:19

ja klart men man kan ikk sige at ru træ måske er lidt bedre til at klare solen plus bedre mod revner og lignende

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-10 17:54

Hvis de der Frøslev-savere vender den rigtige side udad, så holder træet sig fra at revne uanset om det er ru eller høvlet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-10 00:03

Du kan sikkert få et dækkende produkt, so er egnet til at sprøjte på. Men jeg tror ikke det lønner sig. Det er meget hurtigt og let at penselpåfode de gode produkter. Så kommer det også bedre ind i revner mellem brædderne.

Jeg har ingen særlig erfaring med vandret beklædning. For lodret er det vigtigt at marvsiden vender udad. Træ vil altid krumme forskelligt med årstiden . Vendt forkert trækker det sømmene ud eller revner.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-11-10 10:32

nu har jeg læst mange steder at man som regelt først maler huset når det er samlet jeg vil da mene det var bedre og male træet inden så fer,not og bagside os får ?????

Mvh Michael......

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-10 11:19

Det er en rigtig god ide, hvis du har bukke nok til at lægge det på, til det er håndteringstørt

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 14-11-10 22:13

Vi grundede og malede vores beklædning før opsætning, de blev alså bare stablede med pinde i mellem, selv om de var våde, det kan naturligvis ses... men det kan sømhuller også, så efter 3 år har vi malet igen, og det ser noget bedere ud. MEN det gav os ro til at bygge færdig inden vi skulle male igen.

Ru giver bedere vedhæftning af maling, og efter min smag er det pænere... men igen så er jeg til heldækkende.

Jeg har købt en sprøjte til maling, hvis man gider at dække af, så er huset malet HURTIGT.

:)

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-11-10 08:40

ja præcis har os en sprøjte har du selv prøvet og bruge sprøjten på dit hus har du evt nogle billeder...???

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 15-11-10 09:37

Jeg har ikke nogle billeder, men det ser faktisk godt ud, jeg har igen tvil om at det er lige så godt som med pensel.

Jeg købte den her...

http://www.wagner-group.dk/portal/color_paint_crew_dk_wag,290898,283677.html

Jeg ved ikke om der er nogen af de mindre der giver mindre sprøjt på det om liggende.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-11-10 09:41

jeg har denne her

http://www.wagner-group.dk/portal/color_project_115_dk_wag,290899,283677.html

Malede du huset med sprøjte efter 3 år??
Er du glad for at bo i træhus selvom der er vedligeholdelse??

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 15-11-10 10:19

Det er umiddelbart den samme sprøjte.

Jeg startede med pensel, og nåede kun den sidste gavl med sprøjten, efter 3 år, førstegang var med svigermor + konen med pensel.

Træhus er for mig mere end bare vedligeholdelse, det er også charme, sjæl og pris.

Jeg har fået noget nær drømmehuset, fordi jeg byggede i træ.

Så nej jeg har ikke noget problem med vedligeholdelse af et træhus,

Jeg har købt alu træ vinduer, så for mig er det et bytte, jeg skal ikke male vinduer, jeg skal male væge.

Skal lige ud og se på det malede når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-11-10 10:37

du må lige ta et billede

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-10 12:42

Uha, minder mig om, jeg må se at få genmalet mit rødfarvede; har ikke fået siden jeg købte i 1992!

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-11-10 09:31

Hva siger i så ska træet være gran ell fyr???

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-10 22:49

Douglas eller lærk

Jeg har lige lavet hønsehus med Douglas 1 på 2 lodret, med 5 og 6 tommer brædder.

Fordi jeg brugte 2 sortering var det billigt, 2. sortering på det savværk hvor jeg køber træ er rigtig rigtig pænt (pænere end Silvan!!! og pænere end det tryk noget som der er på huset)

:)

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-11-10 23:46

Ja men bruger man ikk mest gran ell fyr.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 21-11-10 20:16

Tak for svaret sybil3.