/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grill til helstegt pattegris
Fra : joker
Vist : 9328 gange
100 point
Dato : 10-05-03 17:57

Hejsa

Er der nogen, som ved hvor man kan leje en grill til stegning af helstegt pattegris? Hvor maget kul skal man cirka brug for at lave sådan en grisebasse?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-03 18:15

Nogle butikker låner dig grillen hvis du bestiller kødet hos dem... -Prøv og spørge der, hvor du køber grisen.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 10-05-03 18:19

Jeg får grisen af landmanden, så den går ikke.

Det skal også være i nærheden af aalborg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-03 18:24

nåhhh. Men du kunne måske alligevel prøve at snakke med en eller anden ålborgsk slagter. Hvis det ikke lige er til sankt hans, så kan det da godt være, at de har en ledig grill, du kan leje...

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 10-05-03 19:03

Prøv at spørge cateringfirmaer - de har sikkert sådan en velvoksen grill til samme formål =)

/dortedyg

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-05-03 21:48

I den gamle (et gæt slut 70-erne, begyndelsen af 80-erne) kogebog, Mad fra A-Z fra Bo Bedre/Eva kan du på side 702-704 se hvordan man spidsteger (med en billedserie) et lam og i en note en pattegris, samt hvordan spiddet skal laves, hvis du eller en du kender er fingernem. Jeg har for nylig set bogen på det lokale bibliotek, så den må kunne findes.

Stegetiden for en 20 kg. pattegris skulle være 5,5 time, og du skal bruge 2 hl, altså 0,2 rummeter løvtræsbrænde samt 20-25 kg trækul, så det er bare at gå i gang.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 22:07

Vi plejer (til lam og ged) at lave et kryds af friske rafter, som dyret så bindes på... sådan lidt jesusagtigt (undskyld hvis det støder nogen!). Rafterne m. dyr lægges over en halv meter dyb og ca en meter lang grav, hvori der er tændt et stort bål...der selvfølgelig er brændt til en kæmpe gang trækul først. Der går ret meget brænde til.
mvh Christina

ps...en gris skal nok have længere tid end et lam!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-05-03 12:13

Fremgangsmåde
Her hvordan der laves helstegt pattegris: (50-60 personer)

En gris på ca 65 kg (slagtet vægt) indkøbes med hovede und alles. Vi fik en grill med fra ham slagteren, men der kan godt laves et stativ over et bål - I skal så bare selv vende den hver 5. minut. Den sættes fast med hegnstråd, SÅ DEN SIDDER FAST! Smørrelse laves af madolie, Grillkrydderi, salt, peber, Cayenne m.m.m (tag hvad du syntes lyder ok - vi tømte bare en masse dåser. Der skal ca være ½-1 literolie, og så kryderier i til det er tyktflydende. Bålet/Grillen tændes op og man venter til der kun er ca 10 cm flammer. Dyret hænges over (ca ½ meter mellem kul/brænde og nederste del af grisen) Pensel dyret ind i olieblanding (ca 1/3 af olien bruges) Der ventes 6-7½ time, altimens dyret vendes jævnligt. Det giver en dejlig sprød skorpe hvis man ryster en øl og sprøjter skummet ud over dyret. (Indskudt kommentar: Ølen kan også kommes i olie/kryderiblandingen, samme effekt) Resten af olien bruges iløbet af de første 3 timer. Serveres umiddelbart efter at den er kommet af grillen.

Servere kold kartoffelsalat,alm. grøn salat og flute til. Let ikke?

God fornøjelse - det er meget lækkert...

Webline Annoncører Opskrifter

http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/32.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-03 16:41

Ørjh, jeg bliver helt lækkersulten... Hvornår skal vi komme??

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 01:09

har du fået stegt din gris? Blev den god?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : aj101

Dato : 17-06-03 17:13

Jeg lejer griller ud. Kan lave til selskaber op til 600 prs.Det tager 4-5timer at lave en gris 30-55kg og kun 10 kg. kul. Jeg kører osse ud og laver dette i hele landet. Alle led i er veterinærgodkendt. Interesseret så kontakt mig

Kommentar
Fra : peterand

Dato : 07-04-04 10:50

Hej aj101...

Jeg vil meget gerne i kontakt med dig - men ved ikke lige hvordan ?

Jeg kan kontaktes på 50589254

mvh

Pedro