/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Knækket sallinghornsbeslag
Fra : chalamik
Vist : 450 gange
25 point
Dato : 12-11-10 16:49

Hej

Jeg har været så uheldig at knække den ene holder på masten til sallingshornene. Jeg tror holderen er lavet af aluminium.
Se billede her: http://peecee.dk/upload/view/2744

Kan det lade sig gøre at lime det med en eller anden form for "superlim", så det kan holde til de påvirkninger, som sådan et beslag bliver udsat for, eller er der andre reparationsforslag?

Mvh chalamik

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-10 16:54

Det hjælper jo nok ikke bare at annullerer spørgsmål
og så lave et nøjatigt magen til, med samme fejl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-10 17:43

Du mangler det ½ af billednummeret i linket

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-10 18:59

aluminum kan svejses. lim holder ikke til den påvirkning der kan kommre på din mast.
og hvis det knækker mens du er ude i frisk vejr, koster det helt sikert riggen og kan give voldsomme skader på båden. så ud og find en med en tig-svejser og få det lavet ordentligt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-11-10 19:00

Evt. er det dette billede:
http://peecee.dk/upload/view/274379

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-11-10 19:02
Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 12-11-10 22:34

Tak til IBM760.
Det er netop dette billede jeg har uploaded. Jeg har ingen forklaring på, hvorfor jeg i begge tilfælde har fået et link, hvod de sidste to tal mangler.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 13-11-10 08:14

Hvor bor du henne?

-A' ka' da hurtigt brænde det beslag sammen igen....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-11-10 09:10

Beslaget kan godt svejses, men det svageste sted bliver nu ved siden af svejsningen på begge sider. Med det store træk/tryk sallingshornene kan bliver udsat for vil jeg ikke anbefale en svejsning. jeg ville få "den lokale smed" til at fremstille et nyt beslag i rustfri syrefats stål.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 13-11-10 10:29

>Alka

Nu er det jo heller ikke lige til at se ud af billedet, men det kan jo godt være noget sprøjtestøbt halløj, med magnesium i , og så er det dulme ikke til at svejse i,

Men lave beslaget i rustfast, og så husk at bruge de rigtige nitter til påsætning på mast

så sejler han igen

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 24-11-10 19:16

Jeg har ad flere kanaler fået oplyst, at da beslaget kan blive udsat for ret så kraftige belastninger, vil en svejsning ikke være tilrådeligt, idet et brud på beslaget i hårdt vejr kan resultere i en knækket mast.
Har derfor besluttet at købe et komplet sæt i rustfrit stål ved John Mast, som har produceret til den type mast jeg har.
Tak for gode råd og advarsler.