/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ingen varme i radiatorer
Fra : trimare46
Vist : 670 gange
300 point
Dato : 12-11-10 13:02

min veninde har et gammelt hus hvor der har været fjernvarmeafbrydelse igår. nu mangler der varme i 2 radiatorer. alle de andre radiatorer fungerer fint og der er varmt vand. men i stuen kommer der ingen varme. jeg har været ude i skunken og kigge efter luftskruer, men der er ikke nogen. termostaterne har jeg haft skilt ad og kontrolleret stift og fjeder. når jeg skruer stiften ud kommer der vand som der skal og stiften fjedrer fint og sidder absolut ikke fast. men selvom jeg tager termostathovedet af og lader radiatorerne få fuldt gennemløb, ja så kommer der altså ikke varme i radiatorene. jeg har selvfølgelig også luftet radiatorerne ud, men lige meget hjælper det.
gode råd fra fagfolk ønskes snarest.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-11-10 13:06

Ja, det lyder meget mærkeligt. Men jeg ville da som første prioritet ringe til fjernvarmen, - hvad de kunne have mistanke om, hvad som kunne være sket.
De har en masse erfaring.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-10 13:11

det er forsøgt og det er deres anvisninger jeg har fulgt. men lige lidt har det hjulpet

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 310 point
Dato : 12-11-10 13:54

Citat
når jeg skruer stiften ud kommer der vand som der skal og stiften fjedrer fint og sidder absolut ikke fast.

Det kan kun være luft der sidder der.
Det kan tage rigtig lang tid at få dem ordentligt luftet ud.
Du må på den igen ...husk en stor spand til det vand der trods alt kommer.
Der kan komme en del før den begynder at "prutte" luft ud....tålmodighed ...så kommer det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-10 13:57

Har du prøvet (selv uden luftskruer) om der kan efterfyldes vand på anlægget?

Jeg går ud fra der er varmeveksler på, ellers er det vist ikke relevant.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-10 14:06

der er ikke nogen varmeveksler. og jeg kan ikke fylde vand på anlæget, da det er fjernvarme.
har tappet 4 hele spande vand af og der er stadig ingen varme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-10 14:21

Citat
har tappet 4 hele spande vand af og der er stadig ingen varme

Du må på den igen...4 spande mere. Det skal nok komme.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 12-11-10 14:22

luk for alle de andre radiatorer det plejer at hjælpe

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-11-10 14:31

Som ove112 skriver - og luk så op for en radiator/luftskrue af gangen indtil der kommer vand, og gentag med radiator nr. 2. Det kan godt tage nogen tid.

Når der har væer lukket for fjernvarmen, og de åbner igen, har de nok haft åbnet, så der kommer vand ind i systemet og uagtet deres udluftning, så vil der altid komme luft med ind i dit anlæg. Det er typisk de største radiatorer, der oftest ikke afgiver varme!

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-10 15:09

Tak for svaret piaskov.