/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Familie medlemmer
Fra : rumleskaft2
Vist : 702 gange
81 point
Dato : 11-11-10 21:46

Hvordan kan jeg selv finde frem til familie medlemmer tilbage i tiden ?

Har prøvet med en hjemmeside men ikke lige en som jeg kunne bruge .

Så mit spørgsmål er findes der en side hvor man kan læse sig frem til det?

for er det som gør det spændende på forhånd tak

Ps.Tænkte da jeg hørte at nu kunne man gå på nettet og finde frem til det hele selv

så blev det nemmer men kan jeg ikke lige få øje på så ville være en stor hjælp hvis

der er en som kan sige mig om der findes en er i danmark jeg skal søge tiden 1800-?

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 11-11-10 21:54
Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 11-11-10 21:58

Findes der kun dem?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-11-10 22:11

søg her på Kandu

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 11-11-10 22:14

Du må have nogle personnavne og data at gå ud fra.
Så synes jeg at du skal prøve på www.ddd.dda.dk og derefter
www.arkivalieronline.dk, men den sidste skal du først være tilmeldt som medlem før du kan bruge den, men det koster intet.

venlig hilsen
Leif

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 11-11-10 22:18

har meldt mig ind i arkivet men har kun få sider som jeg ikke kan bruge og de skriver

hvis jeg skal have hjælp så kan jeg betale en i vanløse .

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 11-11-10 22:26

Hvorfor udnytter du ikke hjælp her fra Kandu,
Hvis du ikke giver nogen oplysninger, er der ingen der kan hjælpe dig
leif

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 11-11-10 22:33

Så må jeg opgive det for giver ikke oplysninger til fremmed men hvis der en person som

ved hvordan så kan de måske skrive det til mig og har ingen point derfor kan jeg ikke

lige pt. få nogle olysninger her og så meget er jeg ikke inde i det hele har ikke været her

så længe.

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 11-11-10 22:52

Det lyser ud af dit spørgsmål, at du ikke kender meget til det, og point betyder intet, det var derfor jeg svarede, men hvis du ikke har noget at spørge om, er der ingen der kan hjælpe.

venlig hilsen
Leif

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-10 06:41

Besøg biblioteket find bøger om slægtsforskning.
Hvordan begynder man m.m. findes i masser af bøger.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 12-11-10 08:24

Her giver man f.eks hjælp (Og det er gratis) - Men naturligvis skal man have nogle data om navn, fødselsdag, by - for at få hjælpEllers kan man jo ikke hjælpe, det siger sig selv ...

http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/landsarkiverne/landsarkivet_for_sjalland_lolland-falster_og_bornholm

http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/rigsarkivet

Politiken har også en god bog om slægtsforskning.
Kan lånes på biblioteket, hvor de, som Teil nævner, har mange bøger om emnet.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 12-11-10 08:30

Citat
Findes der kun dem?

Der er sikkert 10000 andre! - Som er endnu bedre ...

Men det vigtigste:
Du skal vide om hvornår Jens Rumleskaft (eller hvem det nu er) er født år 1800-1900
Hvor Jens Rumleskaft boede. Og andre personlige oplysninger om Jens Rumleskaft eller Ane Rumleskaft

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-10 09:38

Man begynder hjemme, med gamle dokumenter hvad man nu har.
Så hører man med den ældre generation, hvad har de af dokumentation.
Derefter er det kirkebøgernes tur. Dem finder du på
http://www.sa.dk/ao/
Opret en profil så har du adgang til kirkebøger og folketællinger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-10 09:39

Og tænk på, fotografier siger ofter mere end ord.
Find de gamle billder. Tag kopier, gem dem, de er guld værd.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-11-10 10:08

Udover sult og lommeuld er der ikke noget, der kommer af sig selv, så det kræver en - ikke ubetydelig - indsats at søge efter sine aner, men det er spændende og lærerigt.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-10 10:11

Og skriv bag på de gamle billeder hvem det er,
både min mor og svigermor blev blinde, før vi fik skrevet hvem de kendte...

Og du hedder jo ikke rigtigt rumleskaft, der sker vel ikke noget ved at du røber din oldefars navn,
og hvor og hvornår han er født, så skal vi nok finde din rummelpuklede familie for dig....

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 12-11-10 11:28

Altså:
1. Find ud af hvornår og i hvilket sogn dine aner er født og det skal være dem født i 1920'erne eller ældre.
2. Slå dem op i kirkebøgerne og find deres forældre osv. Dette kan du gøre enten på et af de større lokalhistoriske arkiver eller stadsarkiver, eller på Landsarkivet/Rigsarkivet. Men du kan som ovenfor nævnt også slå dem op på arkivalieonline.
3. Når du ved hvilket sogn de bor i, så slå op i folketællingerne for sognet og find familien.

- Så er du igang.

Iøvrigt er der rigtig mange tips & triks her på Kandu under Slægtsforskning. Prøv at se dem.