/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HD størreles til win xp
Fra : CharlotS
Vist : 763 gange
100 point
Dato : 09-11-10 20:34

Hvor stor HD størrelse til skal jeg bruge til installation af win xp. HD skal kun bruges til at gå på netbank og har tænkt på at bruge en usb pen på 16 gb men mon den er stor nok, der skal som sagt ikke køre andet end xp, altså ingen office eller noget, så hvor meget fylder xp i sig selv ??

Håber I kan hjælpe - på forhånd tak

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:37

ok, det vil vel også være en god ide med med plads til Avast og Online Armor, det bruger jeg også !!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-10 20:39

En 4-5gb ville jeg bruge, men minimum er
* 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
Kilde:
http://www.computing.net/answers/windows-xp/size-of-xp-install/154115.html

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:47

Fint nok, men så mener du at det er der plads til på min 16gb pen-drive (altså incl. Avast og online armor) ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-10 20:47

Jeg tror ikke at du kan få XP til at køre på et usb drev, men vil du forsøge så lad os høre om det kan lade sig gøre, det vil være en endnu bedre og sikker måde at gå i netbanken med en Linux på et usb drev, det kan nemlig lade sig gøre, bare spørg Eyvind profilen bruger den mulighed.
Tilbage til spørgsmålet: Windows XP skal bruge mindst 8 GB og gerne mere, jeg har en helt ny XP installeret med sikkerheds software og intet andet endnu, den fylder næsten 8 GB og så skal der jo være plads til lidt dokumenter så derfor er 8 GB ikke nok.
Du kan oprette en bruger på din XP computer som kun bruges til netbank og offentlige myndigheder.
Du kan have en XP på en partion for sig selv på harddisken ved siden af det styresystem du ellers bruger, hvis det er XP så skal hver af dem have sin egen nøgle, derfor forslaget om at oprette en bruger med begrænsede tilladelser på den installation du allerede har

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-10 20:50

Du kan nøjes med en 4-5gb og man kan godt lave en xp på en usb pind

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:51

Hej o.v.n det er altså en 16gb pendrive som jeg har. Det lydr også godt med linux det er jeg frisk på at prøve, har faktisk lige downloaded ubuntu 10.10 og har fået den til at køre på en cd skive.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-10 20:52

Boot Windows XP from a USB flash drive
http://articles.techrepublic.com.com/5100-22_11-5928902.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-10 20:53

Du kan ikke nøjes med 4-5 GB, Windows XP fylder selv næsten 8 GB jeg ved det min XP er fra i søndags og det eneste der er på drevet er XP + Microsofts antivirus

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:53

Har i nogen ide til hvordan jeg effektivt får slettet min 16gb pendrive som der ligger ting på, jeg vil gerne have den helt overskrevet med et program inden jeg går i gang med xp (jeg skal nok fortælle hvordan det går hen ad vejen)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-10 20:53

Howto Install Windows XP On a USB Flash Or Pen Drive
http://theos.in/windows-xp/howto-install-windows-xp-on-a-usb-flash-or-pen-drive/

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:54

................................................................................
.............det er altså 16 gb pendrive jeg har.................
................................................................................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-10 20:55

Eyvind kom hid der er brug for din ekspertise, hvis ikke Eyvind kommer af sig selv så kan du kalde på profilen her, klik på Skriv til Eyvind: http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=89494

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 20:57

jeg vil lige prøve med xp inden jeg går i gang med linux

Ved I hvordan jeg effektivt sletter min pendrive

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-10 20:59

Det er ikke nemt at lægge XP på en pendrive / USB harddisk.

Men det er rigtig nemt at lægge en ubuntu (Linux) på en pendrive og med lige lidt ændring af den indbyggede Java til Sun Java - så kører den fint i banken.
Jeg bruger selv en ubuntu på kun 2 GB til at gå i netbanken med.

Der findes ikke mange hackere i Linux vedenen.
Da du ikke surfer andre steder end i banken, kommer ingen ind og kigger.
Du kan bruge den fra alle computere som kan boote fra USB
Den kører i rammen og er væk når du har slukket computeren
Ingen kan se at du har være der.

Det eneste du skal gøre er, ikke at snakke med den windows som ligger på maskinen.
(selvom det nu ikke kan gøre ret meget fordi windows ikke overfører snavs til Linux systemerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-10 20:59
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-10 21:00

Du sletter ved at formatere den, det kan du gøre samtidig med at du installerer XP eller gøre det fra Diskhåndtering, klik på drevet og på Formater, vælg NTFS som filformat

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-10 21:03

Hvis du vælger Ubuntu som Eyvind foreslår, så husk lige mit til og slet alle Openjdk pakker og installer Sun Java, så går det som en leg at komme i banken: http://www.kandu.dk/Tip21175.aspx

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 21:03

Eyvind hvad gør det besværligt at lægge xp på pendrive ??

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 21:05

Hvis I er parat til at give mig lidt tid (dage måske) er jeg helt frisk på at prøve dt hele - mon det kan lade sig give sig ?? jeg vil rigtigt gerne prøve ubuntu også

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 21:18

jeg kigger ind lidt senere når jeg er kommet videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-10 21:26

Det er endnu ikke lykkedes for mig at køre med XP på en pendrive.
Rettelse......................det er svært for mig at lægge XP på en pendrive.

At lægge USB på en pen er ret nemt..............men

Den skal formateres med FAT 32
Dette værktøj kan gøre det:
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,64963-order,1-page,1/description.html

Din hentede ubuntu skal brændes eks. i NERO som en kopi > billedefil

Når du starter med ubuntu bootCD skal du vælge prøve uden at installere.
Når den så er kørende BØR DU IKKE INSTALLER - men lad os snakke derfra.

(Den pendrive skal nemlig køre i live tilstand - så er den sikrest syntes jeg)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-10 21:34

Vrøvl.
Citat
At lægge USB på en pen er ret nemt..............men

At lægge ubuntu på en pen er ret nemt..............men

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-11-10 23:46

ok her er lidt ''mellemregninger'':

-> eraser nægtede at installere, måske skulle jeg have væert online for at den skulle hente noget net til net.framework

-> xp nægtede at installere på pen-drevet, det var i stand til at finde de 14-16 gb som det indholdte, men ville ikke installere. Jeg var lidt for doven til at læse linksene fra klaudi - sorry. Jeg vil prøve med xp på et senere tidspunkt, lige nu er jeg fristet af noget der dur nemt

--->> har installeret ubuntu 10.10 på min 16 gb pendrive og er nu online med den i skrivende stund, den kører da fortræffeligt, selvom den er ved at gøre alle sine opdateringer samtidig

-->> jeg stiller et nyt spørgsmål om ubuntu og lukker dette til Eyvind, da han var inde på at det ikke kunne lade sig gøre at installere xp på pendrive, klaudi får det andet spørgsmål jeg stillede om at slette hd det nye spørgsmål vil jeg bede ovn om at hjælpe med at installere java i stedet for den anden pakke. Jeg er næsten nybegynder med systemet så håber at i vil hjæælpe frotsat

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-10 00:16

Citat
har installeret ubuntu 10.10 på min 16 gb pendrive og er nu online med den i skrivende stund, den kører da fortræffeligt, selvom den er ved at gøre alle sine opdateringer samtidig
Tillykke blandt os Linux brugere, måske bliver du lige så glad for styresystemet som jeg er, XP er min sidste Windows når den ikke kan opdateres mere så hedder det Linux på mine computere

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 10-11-10 02:52

Takker for tillykken - foreløbigt ser alt rigtigt godt ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-10 09:43

Nu har du kun lidt at ændre......................nemlig din java.
Du kan lige teste om du kommer ind til logon > nemID
Hvis du ikke kan det, så:

Opskrift følger senere på dagen, hvis ikke andre falder ind med at fjerne ubuntus medfølgende Java.
Og så installere Sun Java.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-10 16:10

Se her Eyvind: http://www.kandu.dk/spg151362.aspx
det er næsten på plads

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-10 16:50

Yes - det lyder godt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-11-10 17:45

Nu gik spørgsmålet på "HD størreles til win xp" og der er 4-5gb nok,
cd'en er ca 600mb, og så kommer diverse opdateringer, så fylder den ca 3gb
og hvis man "gad" at læse vejledningen kunne/kan det lade sig gøre at installere på en USB pind

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 10-11-10 19:15

Hvor er det dejligt at I fortsat prøver at hjælpe. Jeg har endnu ingen netbank (havde for et år siden) og heller ingen nem-id endnu, så det er ikke muligt at afprøve.

Klaudi sorry at jeg lige pt. droppede xp-installationen, men jeg kunne ikke komme videre xp nægtede at installere. Og når Eyvind og o.v.n. også siger at det bøvler dropper jeg det ind til videre. Senere vil jeg prøve med en extern hd eller noget, og så håber i vil hjælpe hvis det volder problemer.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-10 19:24

Ok Klaudi - men det er altså tungt læsestof, med meget udenomssnak.
BarPe kan ikke køres (som jeg læser det) i Vista og win 7
Jeg har prøvet BartPE et par gange, men er hoppet fra hver gang. De første gange var på CD.

USB med ubuntu går som en leg.
Både Live med persistent og mulighed for opdatering.
Og når den installeres (hvor jeg dog anbefaler at harddisken tages ud af comp)

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 10-11-10 19:29

Citat
Og når den installeres (hvor jeg dog anbefaler at harddisken tages ud af comp)
det gjorde jeg også da jeg installerede min ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-10 19:52

Det var godt "CharlotS " for når ubuntu installerer sig vil den søge harddisk nr. 0 (som så er den faste)
Det er fordi der lægges noget opstart i harddiskens bootsektor. 0.0
Er der ingen fast harddisk, regner ubuntu USB drevet som harddisk nr. 0
Nu er de to harddiske ikke afhængige af hinanden. Og det gør så at den indbyggede harddisk kan udskiftes uden problemer. (Det gør jeg tit)
Det er så bios bootvælgeren som peger på den harddisk (USB) som du har valgt.
Nogle bios kan bare vælge selv efter den rækkefølge der er sat i bios, og andre kan ikke starte på harddisken hvis der sidder en memorystick i USB porten.

Godkendelse af svar
Fra : CharlotS

Dato : 14-11-10 14:25

Tak for svaret Eyvind. Tusinde tak for al deltagelse, måske jeg prøver med xp på et senere tidspunkt

Kommentar
Fra : Eyvind