/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Pansermaller dør af uforklarlig årsag!
Fra : Papaalfa
Vist : 2546 gange
500 point
Dato : 08-11-10 23:29

Hej!

Jeg har lige et spørgsmål omkring pansermaller, der pludselig dør som fluer. Der er tale om arterne Slidaris og Agassizii. Jeg har imidlertid via opslag i 3 forskellige tyske bøger om pansermaller fået mig pejler frem til, at der formentlig er tale om en bakteriel sygdom, idet 5 af 6 døde havde en forholdsvis stor rød plet på skellene, som i bøgerne er afbilledet som kendetegn på en bakteriel infektion.

Jeg tror, at årsagen måske skyldes det faktum, at jeg den 3. november 2010 købt 6 flying fox, hvoraf den ene død ca. 3 timer efter, at de var kommet i akvariet, mens de øvrige 5 blev fundet døde dagen efter om eftermiddagen. Altså under 24 timer efter, at jeg havde købt dem. Forhandler blev telefonisk kontaktet og havde også selv oplevet dødsfald blandt de tilbageværende flying fox, hvorfor jeg ville få de 6 flying fox erstattet.

Jeg tror, at de formentlig er omkommet pga. stress, idet jeg bemærkede, at de virkede stressede, da jeg købte dem hos forhandleren. Forhandleren oplyste på forespørgsel, at de var ankommet i løbet af dagen.

Jeg har tidligere fået det råd, da jeg ville købe fisk i en anden akvariehandel, at jeg skulle vente 2-3 dage, hvorefter fiskene havde ”sat sig” efter flytningen fra grossisten til akvariehandlen. Imidlertid var jeg kørt til nabobyen (60 kilometer tur/retur) og tænke, at fortjenesten (6 flying fox for 90 kr. mod 3 flying fox for 100 i min hjemby) ville gå til benzin, såfremt jeg kom tilbage 2-3 dage efter for at købe flying fox efter de havde ”sat sig”. Jeg tog chancen, selvom jeg godt var klar over, at det absolut ikke er optimale forhold for akvariefisk at blive flyttet (udsat for stress) 2 gange på samme dag. Jeg har ikke tidligere oplevet dødsfald ved køb af fisk hos forhandleren, ligesom kvaliteten af de hidtil købte fisk har været upåklagelig.

Kan det tænkes, at pansermallerne måske har ”gnavet” lidt i de døde flying fox (d. 3. og 4. november 2010) og derved fået overført en dødsensfarlig bakterie, som d. 7. – 8. november 2010 har bevirket af 6 pansermaller er døde? 5 havde en rød plet, mens den ene ingen synlig rød plet havde?

Det kan bemærkes, at de også døde 2 ancistrus maller (ud af 5 i alt) den 7. november 2010. Der var tale om fisk af egen avl, der var ca. 4-5 cm. Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg sidst har fundet en død ancistrus. Der er nok ingen tvivl om, at ancistruserne har spist af de døde flying fox, inden de blev opdaget og straks fisket op, mens det er mere tvivlsomt, hvad angår pansermallerne.

Eller kan dødstilfældene tillægges det faktum, at jeg den 6. november 2010 om aftenen fodrede pansermallerne med frosne (ikke optøet under rindende koldt vand) røde myggelarver, der blev gravet ned i akvariesandet. Det er første gang i ca. 2 måneder, at de får frosne røde myggelaver. De er af mærket Akudim. Der var tale om en tern fra en nyåbnet pakke. Nogle gubbyer, der også går i akvariet, er ikke døde, selvom de har spist røde af de samme røde myggelarver Det samme gælder nogle kobberpansermaller samt nogle kravepansermaller. Akvariet er på 180 liter med masser af planter og ugentligt vandskift.

Det kan bemærkes, at jeg i et andet akvarium tidligere har fodret mine platyer med frosne røde myggelaver af ovennævnte mærke med den forskel, at de inden blev tøet op under rindende koldt vand. Det har ikke hidtil afstedkommet dødsfald. Ligeledes har jeg tidligere også fodret pansermaller (Sterbai) med ovennævnte mærke, der ligeledes blev tøet op under den kolde hane, inden de røde myggelaver blev givet til cory. Sterbai, uden dødsfald.

Er den én, der har et kvalificeret på bud, hvorvidt frosne røde myggelarver kan afstedkomme 5-6 dødsfald blandt pansermaller på 2 dage? Jeg har haft Solidaris og Agassizzi mellem 2-3 år, kobberpansermaller ca. 3-4 år og kravepansermaller ca. 1-2 år i min besiddelse. Eller kan de være bakterier fra døde flying fox, der har skabt ravage i mit akvarium?

Jeg har d.d. skiftet 50 liter vand og som sædvanlig tilsat vandtilberedningsmiddel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-10 00:03

Jeg synes det er værd at bemærke, at de fisk der er døde er dem der fortrinsvis går ved bunden, og især da når sartere arter som guppy ikke fejler noget og de fortrinsvis går højt.

Noget kunne tyde på en stor bakteriekoncentration i dit bundmateriale..om den så er kommet af dårlige myggelarver, døde flying fox eller det bare er noget der har koncentreret sig over tid, er jo ikke let at svare på.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-11-10 00:15

Jeg kan ikke se at der skulle være noget galt , Men det kan være at de er lige gamle og dør nogenlunde samtidigt , det kan også være at ph i vandet er ændret for meget efter de dødsfald af flying fox det er et bud men du har skiftet 50 % vand så ja jeg tror din ph værdi er for ringe, tror ikke at frosne myggelarver ødelægger noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-10 11:29

Et akvarium danner normalt en så tor buffer at det ikke sådan lige skifter pH i farlig grad. Eneste undtagelse er med helt deminiraliseret vand , sten- og grusfrit bundlag og stærk belysning.

Nyindkøbte fisk skal i karantæne inden de slippes ud til andre fisk. Det er gammel visdom, som moderne akvariehandlere har glemt.

Det er nok heller ikke smart at grave foderet ned.
Bundlag må ikke være så tæt at der kan komme iltmangel og farlig råddenskab med dannelse af ammoniak, nitrit og tilsvarende giftigt stads, som kommer af anaerob forrådnelse.

Din sygdom kan være virus,bakterier, eller forgiftning fra bundlaget. Det kan du ikke afgøre bare ud fra nogle pletter. Dine guppier kan være ufølsomme for specielle infektioner.

eneste undtagelse er med helt demin

Kommentar
Fra : Papaalfa

Dato : 29-11-10 00:48

Jeg har læst mig til, at det formentlig skyldes, at fiskene, som jeg købte døde af stress. Bogen beskrev, at alle akvariefisk selvsagt indeholder bakterier, som på grund af stress er eksploderet og derved er kommet ud af kontrol = forårsagede dødsfald. Bakterierne er derefter blev spredt til de øvrige bunffisk, når de har "gnavet" i de døde fisk, som jeg fandt om morgenen.

Så det gode råd må være at tænke sig om en ekstra gang, når/hvis man bliver bekendt med, at de fisk, som har påtænker at købe, er ankommet den samme dag.

Annuller spørgsmålet
Fra : Papaalfa

Dato : 29-11-10 00:50

Slut!