/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
samle gammelt og nyt flexrør
Fra : mortydk
Vist : 1086 gange
75 point
Dato : 07-11-10 18:16

Jeg er ved at lave nye kontakter i mit hus. Nu har vi kontakter i panelunderlag (meget grimt), men jeg vil have "normale stikkontaker" et par cm over fodlisterne. Derfor vil jeg indmurer nye dåser i væggen men det betyder jeg skal dels lave riller i væggen til dåsen og flexrør. Mit problem er, at ved de gamle stik ligger flexrørne i gulvet og de stopper ca. 1 cm over gulvet. For at jeg kan murer en dåse ind i væggen skal jeg have forlænget mine flexrør, så elektikeren kan trække nye ledninger igennem rørene (ledningerne er selvfølgelig for korte)

Må man forlænge flexrør selv og hvordan gør man det. Går ikke ud fra jeg må bruge gaffatape

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 85 point
Dato : 07-11-10 18:41

Jeg vil anbefale at du hakker forsigtig længer ned omkring røret så du har ca. 3 cm fri af røret '' for at kan samle bedre'' så kan du bruge en låsemuffe eller en polycom muffe 16mm , så kan du forlænge med flexrør op til den nye dåse.
I dag må du jo også godt trække kabel i de ext. rør og mure det ind i vægen , men så kan du ikke længer skifte kablet '' hvis '' der skulle ske noget med kablener '' dette vil jeg ikke anbefale ''.
Og jo du må godt selv forlænge rørene , men det bedste du kan er at lave det hele klar til elektrikren uden at mure det hele ind ,så trække han ledninger og samler det hele og bagefter kan du så selv/muren lave det hele færdig, og til sidst når der er malet kan elektrikren monter færdig....

Bassebo...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-11-10 18:43

Du monterer et samlestykke og så forlænger du bare.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6186&n=10

Godkendelse af svar
Fra : mortydk

Dato : 09-11-10 09:17

Tak for svaret Bassebo.