/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ombygning af sommerhus til helårs
Fra : scarlets
Vist : 4964 gange
100 point
Dato : 07-11-10 14:56

Hvad er minimums- kravene, hvis man vil bruge et sommerhus på helårsgrund - som helårs ?
Skal der nye vinduer, døre i ?
Hvad er kravene til isolering ?
Osv osv.

Får man bøde, hvis man flytter ind, får beked på, at der skal gøre noget bestemt og man så ikke har råd til at lave det hele på én gang ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-10 15:34

Hjesa.
Der er absolut ingen krav om tilstanden af huset.
Det eneste der gør sig gældende er hvor længe du har haft det. Og det må først benyttes som helårsbolig når du har ejet det i 8 år.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-10 15:35
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-10 16:01

Minimumskravene er ikke til huset, men til dig.

Du skal have ejet huset i 8 år, men kan evt får dispensation hvis du ikke har ejet det så længe, og skal være pensionist over 60, førtidspensionist eller efterlønner.

Du kan se mere her

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/9FB15A41-4A1F-4FBF-ACB5-91246F196EEE/7123/otium_i_sommerhuset.pdf

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 07-11-10 16:29

Det er fine svar, hvis jeg ønskede at bo i mit sommerhus hele året !
I svarer bare på noget helt andet, end jeg søger svar på.
Jeg spurgte ikke, om at benytte et hus med sommerhus-status på en sommerhus-grund.
Prøver lige igen :

Hvad skal der til, for at en bygning på en helårs-grund kan få helårs-status ?

(Det er sommerhus nu, det kunne også have været skur eller lysthus eller stald )
Håber, jeg har udtrykt mig bedre nu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-10 16:40

Ok, det er stadig planloven der er det vigtigste her, for status for grunde skal ændres fra sommerhus til helårs, det kan kommunen gøre, og sætte betingelser for, så det er kommunen, og ikke os kanduer, der kan svare

http://www.basisskøde.dk/Default.aspx?ID=917&PID=1627&Action=1&NewsId=1831¤tPage=3

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-10 16:42

Jeg kan åbenbart stadig ikke læse indenad, grunden er helårs i forvejen, skriver du jo, altså ikke planloven, men det er stadig den kommunale byggeafdeling du skal have fat i.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 07-11-10 16:57

Det er klart, der er kommunen, jeg skal have fat i, men der findes nogle generelle regler for husets materialer osv osv. ét eller andet sted, som man også bruger i helårskolonihaver. Dem havde jeg sådan lyst til at finde og sætte mig ind i, inden jeg skal tale med en kommunal person, som måske er tung at danse med.
Prøver at kontakte nogle haveforeninger - én elelr anden ét eller andet sted må have styr på dette - håber jeg...

Tak for velviljen og hav en dejlig aften !

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-11-10 17:24

Hvis du har en helårs grund kan du dybest set stille op hvad du vil.

Hvis der er en stald kan du flytte ind i den.

Der er sådan set ikke noget der teknisk set er et sommerhus et sommerhus er bare et hus på en sommerhus grund og et helårs hus er et hus på en helårs grund.

Der kan være nogle lokale krav til kloakering osv.

Men ingen kan forhindre dig i at bo i en ruin eller et skur

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 07-11-10 18:06

Aj, det lyder rigtigt godt Thomas !

Véd du, hvor jeg kan se det på tryk ?

Kan jeg se, at den er god nok med helårs af skødet ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-11-10 18:11

Om grunden er en helårs grund kan du få at vide enten hos teknisk forvaltning eller i BBR oplysningerne det fremgår også af vurderingsoversigten hvis jeg ikke husker helt galt

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 07-11-10 18:23

Mange tak Thomas, det var lige, hvad jeg havde brug for !
Er du håndværker ?
Hvordan er det nu, jeg slutter og giver dig de velfortjente points ?

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-10 18:35

Jeg er mere eller mindre ihærdig gør det selv

Point kan jeg ikke bruge til noget men glad for at have hjulpet dig

Godkendelse af svar
Fra : scarlets

Dato : 07-11-10 19:38

Stor Tak for svaret Thomas Haugaard og tusind tak til alle i andre hjælpsomme : )