/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust i toiletkumme
Fra : TanteAnne
Vist : 4568 gange
100 point
Dato : 07-11-10 14:31

Min søn har lige købt en bolig hvor der er rigtig meget rust i toilet kummen. Hvordan får han det væk når ikke toiletrens kan tage det?

Kommentar
Fra : Creative1985

Dato : 07-11-10 14:53

Har læst det skulle være godt med enten en opvasketablet i kummen og lad det stå natten over, eller med eddikesyre. Har aldrig selv prøvet det, så ved ikke hvad der er bedst.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-11-10 15:02
Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 07-11-10 22:18

Jeg vil anbefale et nyt toilet med dobbelt skyl.De fås i reglen til 1200 kr i byggemarkeder og tjener sig hurtigt ind i sparet vand og ærgrelse, hvis det erstatter et gammelt toilet. Vær opmærksom på at ikke alle afløb er begejstrede for 2/4 liters skyl. 3/6 er mere sikkert.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-11-10 06:17

silvan har ifø sign på tilbud http://viewer.zmags.com/publication/c5e3ceea#/c5e3ceea/1 1489kr

der er mange forskellige tips brunsæbe og madfilm, cola og køkken-rulle osv.

det kommer til af tage flere dage og vær obs på syre må ikke side længere ind 1 time af gangen da det også kan skade emalien på wcet

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-11-10 09:14

Hej tante,

der er 2 former for rødbrune aflejringer på vaske og kummer.
Den ene form er "rust", der er en ret uopløselig form for jernilter (=rust).
Den anden form er de lidt mere brunlige manganilter (brunsten), der stort set er uopløselige.
Tro derfor ikke for meget på de "gode" råd, der måske hjælper mod rustdannelser, men ikke tager brunstenen.
Belægningerne kommer kun når der siver lidt vand ned - ikke ved skyl.
Jeg går ud fra du får vand fra egen boring, idet vandværkerne filtrerer mangan og jern fra.
Den sikre metode er at bruge skurepulver og masser af håndkraft - og sørg for at vandhaner i kummerne er helt tætte.

Mch
ph2603

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-10 09:35

Jeg har brugt citronsyre i fast pulverform. Kom det på området, eller brug noget papir for at holde det fast på stedet, lad det stå natten over.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 08-11-10 09:37

Rusten er løbet ned af bagvæggen i kummen hvis man kan sige det. Det er i en lejlighed, hvor lejligheden har stået tom et stykke tid, men synes nu rusten ser ud til at have været der i længere tid.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-11-10 22:13

Det lyder somom toilettet løber.Riv et stykke wcpapir af ig klemdet mod det brune på bagkanten af wcet.Hvis papiret bliver vådt løber toilettet. Det skal fikses. Toiletter, dser æløber er dyre i vand og kalker til..

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-10 22:21

Citat
Rusten er løbet ned af bagvæggen i kummen hvis man kan sige det

Så kan det være at cisternen også skal "afkalkes" for at det ikke løber konstant efter træk. Der sidder en gummiring, som ikke altid slutter helt til, hvis der er for meget kalk på den. Nogle gange kan man stikke hånden ned og lige køre fingrene langs kanten af ringen og løsne det kalk der sidder, andre gange skal der lige - slukkes for vandet- trække ud og fylde cisternen med eddikesyre i bunden.

Nogle gange skal ringen udskiftes, hvis det ikke er nok.

Men når det så er gjort, så skal kummen "afkalkes" og skures osv- som mit link eller det som andre har skrevet.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 10-11-10 14:06

Tak for svaret smuller54.