/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rasmus Ericksens fødsel ca. 1807.
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 859 gange
100 point
Dato : 07-11-10 01:26

Jeg prøver at finde fødslen på Rasmus Ericksen, mel- og grynhandler samt rugbrødsbager, født 1807, død 10. maj 1860 i Helligånds sogn, København. Han blev gift anden gang 15. juni 1838 i Helligånds kirke, København med Karen Margrethe Johansdatter (Wichelsøe)

I AO FT-1845 for København, Købmagergades kvarter, matr. 314 i kælderen (opslag 589) står der noget under fødested som jeg ikke kan tyde. Er der nogen der har et bud eller nogen der kender ham?

mvh Finn

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 07-11-10 08:14

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Ny Adelgade 314, Kjælder, 2014, FT-1845, C3428
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Eriksen 38 Gift Meel og Grynhandler samt Rugbrødsbager Ostrup paa Siælland
Hane Margrethe f. Westsøe 50 Gift Kone Nykjøbing paa Falster
Bernhardine Frederikke Petersen 22 Ugift Tjenestepige Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 07-11-10 08:25

København, København (Staden), Ny Adelgade, Nye Adelgade, huset nr 314 Kjælderen, 6, FT-1840, D2300
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Erichsen 34 Gift Meelhandler og Rugbrødsbager
Karen Margrethe Wikkelsøe 45 Gift hans Kone
Niels Erichsen 30 Ugift Tjenestefolk
Trine Andersen 21 Ugift Tjenestefolk

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 07-11-10 08:27

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager III, Ny Adelgade 314, kjælderen, 500, FT-1850, B6922
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Ericksen 43 Gift meel, gryn og rugbrøds??, huusfader Thustrup, Ringsted sogn, Sorøe amt
Karen Wikkelsøe 55 Gift hans kone Nyekiøbing paa Falster
Bernhardine Frederikke Christine Petersen 27 Ugift tjenestepiger Kjøbenhavn
Ane Elisabeth Malm 36 Ugift tjenestepiger Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 07-11-10 13:00

Iflg. folketællingerne skulle Rasmus Eriksen være født 1806-07. Du skriver at han døde 10. maj 1860. Ved dødsfald er hans alder opgivet til 65 år, dvs. at han så skulle være født 1795. Er det den rigtige Rasmus Eriksen, som du har fundet. Ved dødsfaldet bor han i St. Regnegade 26 og er værtshusholder. I folketællingen for Kbh. 1860 for St. Regnegade er han gift med Anine Severine Frederikke f. Röder.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-11-10 15:28

Jeg tilslutter mig stkra.

Rasmus Ericksen fra Ny Adelgade 314, kjælderen blev født ca. 1807 i Thustrup, Ringsted sogn, Sorøe amt

Den Rasmus Ericksen, der døde i Helligånds, København 1860 blev født ca 1795

Dvs. en aldersforskel på ca. 12 år. Men jeg kan ikke finde hans fødsel optegnet i Ringsted sogn i perioden 1794-1807. Jeg kan have dog godt have overset det, da præsten som sædvanlig har "skrev'n mæ' æn frøjt'li' skræft"

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 08-11-10 08:47

Iflg. kirkebogen for Nykøbing Falster, 1773-1815 opslag 140 er Karen Margrethe Wikkelsøe født den 16. september 1794. Forældrene var Johan Wikkelsøe, matros og hustru Bodil Rasmusdatter.

Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Købstad, Langgade No 7, , 47de fam, FT-1801, C0458
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Wichelsøe 40 Gift Huusbonde Matroes ved Kofadig Fartøy
Bodel Rasmusdatter 44 Gift hans kone [Johan Wichelsøe]
Jens Johansen 10 - deres Søn [Johan Wichelsøe og Bodel Rasmusdatter]
Karen Margrethe Johansdatter 7 - deres Datter [Johan Wichelsøe og Bodel Rasmusdatter]
Rasmus Wichelsøe 3 - deres Søn [Johan Wichelsøe og Bodel Rasmusdatter]

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 08-11-10 11:11

For at blive mel- og grynhandler eller rugbrødsbager, skulle man have borgerskab. På Kbh. rådhus findes borgerskabsprotokoller. Det ville nok være en god ide at se på disse, det kunne være, at der var en bedre angivelse af Rasmus Ericksens fødselssted.

http://www.ksa.kk.dk/sitemap

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 08-11-10 17:09

Iflg. kirkebogen for Helligånd sogn, 1853-61, opslag 123 dør Karen Marie Ericksen, født Weckelsøe, den 28. juli 1857 og bliver begravet den 11. august. Melhandler Ericksens hustru, Ny Adelgade 314, begraves fra Helligånds kapel. Alder 62 år. Dødsårsag Typhus.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 08-11-10 19:51

Tak for indlæg. Jeg kan godt se at det muligvis er en forkert Rasmus Ericksen jeg har fundet, jeg må se om jeg kan finde en bedre. Han er jo død efter sin kone, som jeg har dødsdato på. Men han fødesogn og dato er fortsat ukendt.

mvh Finn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-11-10 20:59

Tystrup Øster Flakkebjerg Sorø Tystrup - Haldagerlille 1779 1815
opslag 135 en rasmus født 1808
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-11-10 22:26

Tystrup Øster Flakkebjerg Sorø Tystrup - Haldagerlille 1779 1815
opslag 135 en rasmus født 1808 det er 1807
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 08-11-10 22:44

Hej Senta
Tak for dit bud, men så vidt jeg kan se hedder faderen Anders Nielsen. Hvis det er ham der er døbt i september 1807. Jeg er også lidt i tvivl om ordet under navnet RASMUS i venstre kolonne - for mig ser det ud som om der står DØD.

Tager jeg fejl?

mvh
Finn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 10:46

samme kirkebog
opslag 42 højre side en rasmus
43 venstre side .....
men ingen far med navnet erik beklager.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 12:28

her er rasmus fra holbæk en mulighed
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Skippinge, Bregninge, Romperup, , 12, FT-1801, B8240
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Erik Jørgensen 36 Gift Mand Huusmand med jord
Anne Nielsdatter 33 Gift Hans kone
Rasmus Eriksen 9 - Deres børn
Niels Eriksen 4 - Deres børn
Ellen, Peder Madsens 61 Enke Enke Inderste
Johanne Nielsdatter 19 Gift Opholdende Manden tiener andetsteds
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 12:37

Bregninge Skippinge Holbæk Bregninge 1800 1814 opslag 18
sidste bud
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 19:28

ao 1855 Ny Adelgade 314 opslag nr. finder du rasmus 46 ergo må han være født ca. 1808-1809 + kone
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 19:52

ao 1850 Ny Adelgade 314 opslag nr. +ao 1855 Ny Adelgade 314 opslag nr.1 finder du melhandleren
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-11-10 19:53

ao 1850 Ny Adelgade 314 opslag nr.3

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 09-11-10 21:32

Hej Senta
Fint med de FT men de fortæller ikke hvor han er født, så vidt jeg kan se er der forskellige bud (se 45 og 50)
Jeg syntes heller ikke jeg kan finde Rasmus i FT-1860, hvor konen er død.

Den er lidt vanskelig den her - men jeg er glad for alle bud.

mvh
Finn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-10 08:50

der står ved rasmus død 10. maj 1860 i Helligånds sogn, kommer fra trinitastis sogn + noget jeg ikke kan tyde udover 26 har du set det?? senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 11-11-10 16:12

Rasmus der døde i 1860 var der en kvik person der gjorde mig opmærksom på, ikke var den rette person. Det kan jeg kun give ret i, så desværre.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-10 17:49

Da det ikke har været muligt at finde hans fødsel ud fra jeres svar, takker jeg for jeres bud og annulerer spørgsmålet.

venlig hilsen
Finn

Annuller spørgsmålet
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-10 17:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål