/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Søger et ekstremt godt 3D grafikkort -me~
Fra : Ladmorillo
Vist : 675 gange
214 point
Dato : 10-05-03 13:48

Jeg har fornylig købt en 2400Mhz pentium 4 og jeg regnede med, at jeg nu kunne køre alle de mega krævende 3D spil, men jeg tog fejl!

Jeg var nemlig så dum at nøjes med det medfølgende NVIDIA GeForce4 MX 440, som jo er lallende langsomt, f.eks et "gammelt" spil som Neverwinter Nights af h til, hvis man slår bare den mindste smule detaljer til - på trods af de mange Mhz.

Nu spørger jeg jer: Hvilket grafikkort skal jeg anskaffe mig? Prisen er underordnet, og det skal ligge i den absolutte top af grafikkort, jeg forventer et kort, der gør det muligt at køre samtlige eksisterende spil i højeste opløsning med hele svineriet slået til.

Der eksisterer sikkert flere gode, men har I erfaringer med hvilket der er bedst?

Selv har jeg hørt om et ATI Technologies RADEON 9700 Pro - er det noget værd? For det koster i hvert tilfælde KASSEN!

Venlig hilsen
Ladmorillo

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-03 16:19

Hejsa
Vælger du ATI Technologies RADEON 9700 Pro så er du GODT (mere end godt) kørende, men som du er inde på, så koster det en go' stak vingummibamser

Søren

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-05-03 16:20

Jeg bruger ikke selv det pågældende grafikkort, men du kan læse en del om det her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/01/20/9430103
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/02/02/1839138

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 11-05-03 13:43

Jeg har undersøgt markedet lidt, og det lader til at RADEON 9700 Pro er en god ide. Men der er jo mange forskellige producenter, der fremstiller kortet, såsom ATI, Hercules, Sapphire, Tachyon og what not. Er der forskel i hastigheden på kort fra forskellige producenter, for de bruger jo den samme teknologi?

Og når der står, at et kort er "retail", er der så en softwarepakke med eller sådan noget? Og er der nogen grund til at betale for dette?

Venlig hilsen
Ladmorillo

Accepteret svar
Fra : gniske10

Modtaget 214 point
Dato : 22-05-03 00:51

Hej Ladmorillo.

Det sidste først: Når der står, at det er "retail", så betyder det, at grafikkortet bliver leveret i en flot papkasse med manual, drivere, samt evt. tv-out kabel. Man betaler typisk et par hundrede kroner mere for denne service. Jeg ville spare de kroner hvis jeg var dig, fordi kortet (som det hele drejer sig om) er fuldstændig ens.

Og nu til valg af graffikkort: Hvis prisen er underordnet, så ville jeg klart vælge Radeon 9700 Pro, og gerne fra producenten ATI, da de typisk levere Tweak-utility med som standard (til overclocking). Radeon 9700 Pro har klart vundet de seneste tests. Læs mere på følgende link: http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-02.html

Nvidia kommer også med et nyt graffikkort, som hedder GForce FX5900, som bliver ret interessant. Den er dog ikke kommet i butikkerne endnu, men er lige på trapperne. Jeg tror den bliver meget dyrt i forhold til Radeon 9700 Pro'en, og jeg har også læst, at det kun er nogle få og næsten ubetydelige forbedringer, der er fortaget i forhold til G-Force 4 Titanium-serien. Radeon kommer også med et nyt grafikkort, som hedder Radeon 9900 Pro, men igen er der tale om meget små forbedringer.

Læs om G-Force FX 5900 her: http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=fx_5900

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 25-05-03 10:57

Tak for svaret gniske10.