/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Ikke krimi men lødigt
Fra : svendgiversen
Vist : 1072 gange
120 point
Dato : 05-11-10 11:01

Jeg har tidligere fået god hjælp her i kandu om valg af kriminalromaner,
men min nye kone er nu ved at være træt af dem, og hun vil gerne læse noget mere lødigt...

Hvad skal jeg låne til hende pt, en dame midt i 60 erne
med både humane, kulturelle, historiske og kunstneriske interesser?

Er der ikke et par Best Sellere lige nu, som hun bør læse??
Så kan jeg læse mine krimier i fred...

Accepteret svar
Fra : vigil

Modtaget 130 point
Dato : 05-11-10 11:30

Jeg er ved at læse "De små tings Gud" af Arundhati Roy - for tredje gang!
Udover at komme rundt i alle kroge af en intens families historie, så myldrer bogen med underfundigheder og hjerteligt rammende billeder. Stor anbefaling fra mig.

Bogen fik Booker Prize i 1997 - og har du brug for mer info:
- http://litteratur-oplevelser.blogspot.com/2010/03/arundhati-roy-de-sma-tings-gud-roman.html
- http://www.litteratursiden.dk/temaer/de-små-tings-gud-af-arundhati-roy
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_of_Small_Things

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-10 11:36
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-11-10 11:57

Hejsa Svend.
Ja jeg ved det...men har hun læst Jane Aamund ???
Hun skriver jo simpelthen pragtfuldt.
Jeg har lige læst : Vesten for månen...Klinkevalstrilogien....Colorado drømme...Og er nu igang med Den irske stemme.

Jeg er blevet totalt bidt af hende. Og ved ikke hvad jeg skal gøre når jeg har været hendes bøger igennem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-10 15:21

Jeg har nu lånt Klinkevalstrilogien og bestilt de to andre,
så må min kones smag afgøre bedste besvarelse...

Der må selvfølgelig gerne komme nye bud på årets bedste bog.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-10 15:37

Jeg kan nu også godt li' Lise Nørgaard's bøger

http://www.saxo.com/dk/author/lise-noergaard.aspx?gclid=CMC23-X0iaUCFRc73godMFYnOw

Og så kan jeg også godt li' at læse om Kong Christian d. 4, det var et helt fantastisk liv ...og hans datter Leonora Christine - det er næsten en krimi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-11-10 16:19

Citat
Jeg har nu lånt Klinkevalstrilogien og bestilt de to andre,

Du ser hende ikke før hun har læst dem færdige...men så har du jo ro så længe Svend.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-11-10 09:06

Kan man virkelig blive træt af krimier? Det er vi da nogle stykker, der ikke kan forstå.

Nå men forlader vi krimi-genren, så har jeg disse bud:

Afrika-trilogien af Jakob Ejersbo er bare fantastisk:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Laeseklubber/Romanklubben/Artikler/20100611125408.htm

og så bliver man helt opslugt af Jodie Picoult's "For min søsters skyld" - puha, det er en bog, der i den grad griber én om hjertet.

Har hun læst "Ikke uden min datter" af Betty Mahmoody? - også en fantastisk bog, man bliver opslugt af.

Kan hun i det hele taget lide bøger fra virkelighedens verden? Måske er "Datter af en massemorder" af Anne Marie West en mulighed?

Louise-trilogien af Hanne Vibeke Holst er rigtig god. En forfatter, der skriver rigtig godt

Rosamunde Pilcher har skrevet flere gode romaner f.eks. "Konkyliesamlerne"

"Tempelridderen" af Jan Guillou er også et godt bud. Men måske har I set filmatiseringen?

Ken Follet er en god forfatter, og bogen "Jordens Søjler" er værd at stifte bekendtskab med.

"Havets katedral" af Ildefonso Falcones - ikke dumt heller

Skal det være romantiske bøger, så Er Danielle Steel vældig populær. Min mor er vil med hende, men jeg har ikke selv læst mere end en enkelt. Har dog set en del filmatiseringer.

Skal du ikke selv lige selv have en bog med på vejen? "Libri de Luca" af Mikkel Birkegaard

Det var en del bøger, jeg fik listet op her. Meget forskellige, men rigtig gode hver især. Hvis du skriver lidt mere om, hvad det er din kone synes om, så har jeg sikkert flere bud.

Selv er jeg i gang med Vindens skygge af Carlos Ruiz Zafón - tegner godt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-10 10:45

Sorry Pia , hun har læst klinkevalsen, og jeg er ked af det, du vinder ikke.

Også tak for senere indlæg, og pifo "Havets katedral" er foreslået og bestilt.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-11-10 10:49

Ja, Havets katedral er bestemt værd at kaste sig over - måske skulle du læse den også, svendgiversen?
Jeg ved du er glad for krimier, så jeg skal lige spørge dig om du har læst Lars Kepler's "Hypnotisøren"? Ellers må du lige skaffe dig den også

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-10 11:48

Citat
Sorry Pia , hun har læst klinkevalsen, og jeg er ked af det, du vinder ikke.

Troede ikke det gjaldt om at vinde mere om at gi' gode råd du

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-11-10 12:13

Jeg skal da lige huske at nævne Margit Sandemo, som har skrevet en række bøger " Sagaen om Isfolket", som er en slægtssaga som strækker sig gennem flere generationer. Jeg mener at den første af dem hedder "Troldbunden"
Det er så vidt jeg husker 15 bøger i alt. Hun har også skrevet andre bøger, som er vældig gode.

Kommentar
Fra : nicklas_bræmhøj

Dato : 08-11-10 03:13

Jeg kan anbefale "Giganternes fald" af Ken Follett! Super god bog, som både er kulturel og litterær! :)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-10 17:19

Tak for svaret vigil.

Det var også den bog min kone bedst kunne lide...